Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödutfodra rådjuren i vinter?  (läst 27851 gånger)

Birgit

SV: stödutfodra rådjuren i vinter?
« Svar #40 skrivet: 18 dec-10 kl 15:03 »
Kan bara instämma med Körven och LasarusX, hlet befängt att springa omkring och mata vilda djur. Är det en frisk och tålig rådjursstam vi vill ha, eller en sjuklig, lat och kanske fet stam?
Dessutom har de flesta vilda djur och även många äldre husdjursraser en årstidscykel, vilket innebär att de äter sig feta under sommar och höst, för att ha fettreserver att bränna under vinterns knappa förhållanden. De ska rensa fettet innan våren.  Får de inte tillfälle till det har de svårare att ta upp maximalt med näring när första grönskan spirar. Kan tänka mig att även rådjur fungerar så.
Kor, höns och får, som alltid serveras överskott på grovfoder och framförallt spannmål blir helt klart "lata" och har ett betydligt sämre födosök än de djur som tillåts följa sin årstidsrytm.
Kanske bra att låta naturen ha sin gång? Låt fler rovdjur leva istället. Det ökar livskraften hos de vilda bytesdjuren.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #41 skrivet: 18 dec-10 kl 18:03 »
så du menar att de klarar sig utan mat i flera månader?
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Körven

• Värmland
« Svar #42 skrivet: 20 dec-10 kl 11:40 »
Om man nu råkar vara född med ett samvete,och vill att naturen skall vara snäll o god mot sina innevånare.Eller om man ser djuren i naturen som en tillgång,som man skall skatta,och fylla frysboxar med.Upplåta viltrika marker till hugande jägare med feta plånböcker,eller vad det nu kan vara.Vilket motiv man än råkar ha av ovannämda,så företer sig modellen att djuren skall sköta sig själva,utan inblandning från människor,som rena vansinnet eller djurplågeri och slöseri med natur resurser.Det vore ju bra om viltet kunde leva,utan inblandning från människor,och sköta sig själv.Men situationen i dag ser annorlunda ut,människor har på så många sätt påverkat naturen,att förutsättningarna inte finns för detta.Vissa djur har dragit fördel av detta,och finns i överflöd.Medan andra har blivit sällsynta eller blivit utrotade.Människan med sin klåfingrighet har introducerat främmande arter,mer eller mindre framgångsrikt.
När man nu står inför dom faktiska omständigheterna,då blir det lite svårt att prata om den naturliga naturen,för den finns inte här.Så stödutfodring till viltetets vara eller icke vara,kommer i slutländen att vara individens eget gottfinnande.

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #43 skrivet: 20 dec-10 kl 12:39 »
Här har de satt upp sina foderautomater fem meter från vägen i en skitbrant backe där man måste ta lite fart för att komma upp när det är mycket snö. I helgen klippte vi vinterns första rådjur där  >:(
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 20 dec-10 kl 13:12 »
 Det behöver ju inte vara häfta eller rännskita.... Att ge djur (tama eller vilda) mat innebär inte automatiskt att man göder dom...
Som "passiv-stödutfodrare" (har utegångsdjur får, nöt och tidigare även häst som enligt lag ska ha fri tillgång på grovfoder) så har jag inte märkt av att rådjuren (eller de egna djuren) skulle bli feta och lata eller dåliga födosökare (klarar sig fint på magra naturbeten sommartid).
 Rådjuren kommer i massor och äter de vintrar de helt enkelt inte klarar sig i skogen (rådjur är inte anpassade till riktigt snörika iskalla vintrar, precis som fåren inte heller är). Vintrar som är "normala" ser man knappt till ett enda rådjur. Så jag tror inte min utfodring har förstört födosöket så överdrivet mycket, för övrigt kan jag inte sluta med den eftersom tamdjur som bor utomhus vintertid ska ha fri tillgång på grovfoder...
« Senast ändrad: 20 dec-10 kl 13:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 20 dec-10 kl 13:45 »
jag matar rådjuren där det inte går att jaga dem så jag ser inte att det är någon egen vinning i det... och sen förstår jag inte att jakt är att slösa på naturens resurser..jag vill påstå att man tar tillvara på naturens resurser istället...
Fjäderfän och kaniner

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #46 skrivet: 20 dec-10 kl 13:57 »
Håller med Grimbart och charlotte
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Birgit

« Svar #47 skrivet: 26 dec-10 kl 11:31 »
Om vi ska prata om naturligt, så är det mesta av "naturliga miljöer" i vårt land skapade av människans betesdjur som funnits här i flera tusen år. Det var betydligt mer uppodlat och betat för 100-200 år sedan än idag. Så nu kan inte de vilda djuren klara sig? Samtidigt som rovdjursstammen är otroligt liten.
Dessutom Charlotte, finns åtskilliga forskningsförsök (var och en får söka själva) som påvisar att ju mer djur får maten serverad framför näsan (tam eller vild) desto mer släpper de sina livsviktiga instinkter.
Men vad är nästa drag? Att bygga ligghallar till rådjur och älg? Att ge vilda djur välgödslade moderna grässorter ÄR faktiskt just gödning! Har man tur skiter de ihjäl sig och för således inte sin gener vidare!
Ingen som brukar kolla filmerna från Yellowstone t.ex?

Nena

• Dalsland
« Svar #48 skrivet: 26 dec-10 kl 11:44 »
Varför matar vi fåglarna? Ska vi sluta med det också? Låta naturen ha sin gång? Är vi beredda att låta ha naturen sin gång fullt? Varför ska det gälla vissa arter och inte alla? Såsom människan, där låter vi verkligen inte naturen ha sin gång.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 26 dec-10 kl 14:23 »
Om vi ska prata om naturligt, så är det mesta av "naturliga miljöer" i vårt land skapade av människans betesdjur som funnits här i flera tusen år. Det var betydligt mer uppodlat och betat för 100-200 år sedan än idag. Så nu kan inte de vilda djuren klara sig? Samtidigt som rovdjursstammen är otroligt liten.
Dessutom Charlotte, finns åtskilliga forskningsförsök (var och en får söka själva) som påvisar att ju mer djur får maten serverad framför näsan (tam eller vild) desto mer släpper de sina livsviktiga instinkter.
Men vad är nästa drag? Att bygga ligghallar till rådjur och älg? Att ge vilda djur välgödslade moderna grässorter ÄR faktiskt just gödning! Har man tur skiter de ihjäl sig och för således inte sin gener vidare!
Ingen som brukar kolla filmerna från Yellowstone t.ex?
Jag läser inte så många forskningsrapporter och tittar sällan på TV, går gärna ut i naturen och kollar vad djuren gör istället :)
 Och de rådjur som kommer in och äter av balarna kommer som sagt bara när det är hårda vintrar, speciellt med skare så jag anser fortfarande inte att deras födosök blivit förstört.
Det är väl antagligen pga att landskapet odlats upp som rådjuren finns här uppe över huvud taget, dom är inte anpassade för att leva i terräng med så djup snö. Förmodligen skulle en anpassning "bakåt" med mer skog och inga "moderna växter" göra att vi inte hade några rådjur...
  Men det är ju så dom vilda djuren är, de anpassar sig och utnyttjar förutsättningarna för att överleva och om vi inte ska plantera igen hela landskapet med skog så får vi nog finna oss i att dom råkar komma åt lite moderna växter också, om inte annat på våren när dom kan gå i små flockar och beta av det nya gräset som kommer på vallarna, jag kan med glädje meddela att inget rådjur skitit ihjäl sig ännu, vad jag sett i alla fall.  Men man kanske kan hägna in all jordbruksmark och ha vakthundar sóm håller dom borta från foderhäckarna och sätta sig och kolla på naturens skådespel när dom svälter ihjäl, säkert mer spännande än naturfilmer från Yellowstone...
 OT: En spännande anpassning som rådjuren i grannbyn gjorde förra året när en lodjurshona med två ungar bodde för sig runt byn en period av vintern, dom flyttade helt enkelt in i en jobbarkompis trädgård och sov runt hennes altan, av de som inte fick plats där så blev en del tagna så de vilda djuren utnyttjar alla chanser dom får att överleva.
 Vad det gäller att ge sina tamdjur mat (en fråga som jag egentligen inte fattar vad den har på Jakt och Fiske att göra) så är mina tamdjur just Tamdjur och jag finner ingen anledning att avla bakåt till mer lågproducerande djur som ska leva på bark och pinnar. Så länge dom klarar av att föda sig på sommaren när det finns förutsättningar för det så kostar jag gärna på dom mat när vintern kommer, dom är ju trots allt inte anpassade för det här klimatet från början...
Det ligger inte i mitt intresse att se hur lite dom kan lyckas överleva på eller vad nu forskningsresultaten säger och kommer det förbi ett rådjur och roffar åt sig ensilagerester för ett par kronor eller mer så bjuder jag på det också.
« Senast ändrad: 26 dec-10 kl 14:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

esten

• -
« Svar #50 skrivet: 26 dec-10 kl 14:37 »
Jag har mina rådjur kvar här hos mig och för någon dag sedan så stod de utanför fönstret helt orädda och åt äpplen .
Nu funderar jag faktiskt på att gå ut på åkern och göra lite hål i plasten på en bal så de kan äta .
För de har svårt att hitta mat här nu med över en meters snödjup
Plus den mäktiga kylan .

anders50

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 26 dec-10 kl 19:30 »
Citerar ur Jaktlagen § 4 ...
"I viltvården ingår att genom särskilda åtgärder sörja för att viltet får skydd och stöd."   

The Game

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 26 dec-10 kl 20:22 »
Jag har  sett att det är uppkrafsat på min baksida..
Världens största lövhög ligger under snön där..
Så jag har bättrat på högen med hö..
4 trevliga fältharar kommer och hälsar på..
Sen hade farsan sett rådjursspår vid jordkällaren..
När det är 20 - måste man ju hjälpa till..
/majsan
Föresten bor jag i skogen så dom behöver inte gå så långt.
Mitt hus ligger mellan har4an och rådjurs3an..=)

ceci

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 31 dec-10 kl 15:05 »
Hej
Jag hamnade här när jag sökte på rådjur och solrosfrön.... var lite orolig för att det kanske inte var så bra för föda för dem.

Det är ett sant nöje att läsa all info här - precis vad jag sökte! Jag har inte jagat på många år nu, men är uppväxt med jakt/uppfödd på vilt.
Bor på skånska slätten och matar fåglarna för andra vintern på rad. Då rådjuren också förser sig, och har sedan någon månad tillbaks ätit "spillet" från fågelmatarna - så har jag investerad i havrekross för några dagar sedan. Lägger också ut morötter, äpplen, potatis sedan några veckor tillbaks. Som jag förstår det, så är det helt OK som jag gjort?
Men hur är det med solrosfröna...? Ska jag bara hälla dem i fågelmataren bara, så att de äter endast skalen?

Jagar alltså inte mer, men njuter av anblicken av vilt i min trädgård. Blir det kärva tiden, så får jag väl ut och fånga en av de vilda vännerna. Känns som en trygg försäkring i dessa omväxlande tider!  :D

Skulle gärna lägga med en bild tagen igår - går det? Och hur gör man då?

Bästa hälsningar,
Cecilia

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 31 dec-10 kl 16:13 »
våra rådjur äter hela solrosfrön.. havre gillar de..och fårpellets funkar fint om du vill investera i fin mat till dem..
Fjäderfän och kaniner

ceci

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 01 jan-11 kl 11:28 »
Tack för svaret! Ska se om jag får tag på pellets.
En familj på mamma med två kid, kommer flera gånger varje dag och de är rätt orädda vid det här laget.
Visst är det en härlig utsikt jag har från mitt köksfönster!  :)

« Senast ändrad: 01 jan-11 kl 11:36 av ceci »

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #56 skrivet: 01 jan-11 kl 11:37 »
Hej

Vi bor på en gård utanför Växjö och vi kör ut ensilage varannan
dag på olika ställen, vi har även sett legor efter älgar.
Jag tycker att det är helt okej att fodra djuren vintertid när
vi ha så mycket snö som vi ha.

De kan knappt ta sig fram p ga snödjupet har sett det när
jag är i skogen med hundarna att de ha problem!!!!!!!!

Mata på!!!!!!!Vill ha de vilda djuren kvar Nettan

LasseDalom

• -
« Svar #57 skrivet: 02 jan-11 kl 19:49 »
Här är fortfarande lite med snö och dessutom pudersnö hela vägen. Var ute i skogen idag och såg att rådjuren inte verkar ha några större problem med att skrapa fram ätbart på markytan.

regnpipan

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 03 jan-11 kl 21:05 »
såg till min glädje en älgko med dubbelkalv vid ett av mina aspfällen tidigare idag.

anders50

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 03 jan-11 kl 21:18 »
såg till min glädje en älgko med dubbelkalv vid ett av mina aspfällen tidigare idag.
Inte för att jag missunnar älgarna mat, men de betar ju av några aspar på nolltid, innan rådjuren hinner få sitt!
Märkligt vilka grova grenar de tuggar i sig! Älgarna alltså!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Rösti

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser