Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med spakar och plog.  (läst 3971 gånger)

Silversurfer

• Bohuslän
Hjälp med spakar och plog.
« skrivet: 15 sep-10 kl 11:12 »
Hej!
Helt färsk på traktor. Har köpt hus där en Volvo BM320 Bamse ingick med plog och tröska. Tänkte testa att odla lite. Har fått på plogen på traktor men vet inte hur jag ska få plogen ner i jorden för att plöja.

Bild med plog:
http://dev.fb.se/plogx.jpg

Plus att det finns två spakar på traktorn som jag inte kan lista ut vad det är till, vet du?

bild med spak:
http://dev.fb.se/spak.jpg

Tacksam för alla tips!

Tack!

Sano

• Bohuslän
SV: Hjälp med spakar och plog.
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 12:37 »
Den övre spaken på din bild är ev för att koppla om hydraulspaken från att styra hydraulen (upp och ned med plogen) till att styra oljeuttaget som ev finns där bak på traktorn (används tex för att fälla ihop vissa redskap med, såsom rotorslåtter)
och den undre differentialspärren (håller ihop bakhjulen så att inte ett av dem kan slira, bra vid plöjning, använd inte vid sväng).

Det bör finnas en hyraulspak någonstans, på min traktor sitter den bredvid sätet till höger.

Bilden föreställer inte en plog, utan snarare en potatiskupare. Den drar upp fåror, men vänder inte jorden.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 12:39 »
Tryckstången som hänger lös ned på bilden ska fästas i hålen högst upp på redskapen. Med den reglerar du lutningen på redskapet.

Silversurfer

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 15 sep-10 kl 14:13 »
Massor av tack Sano!!

Misstänkte att det inte var en plog, såg för liten ut tycker jag. Synd, behöver vända jorden som stått länge och blivit en sommaräng...

Tack igen!

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 15 sep-10 kl 20:22 »
Du kan säkert köpa en plog billigt (2-skärig är lagom). De brukar finnas för ett par hundra på blocket eller hos bönder i trakten.  ;) Fråga runt lite, det står säkert många och skräpar. En med stödhjul är bäst, men de utan går också bra.

Silversurfer

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 15 sep-10 kl 20:27 »
Tack för tipset Sano, ska kolla runt. Hittat en på Blocket för 1 500.- men har ingen aning om den funkar till min traktor. Vad frågar man efter? Jag menar vilka kopplingar behöver jag ha eller är det standard/samma på alla gamla grejor från 60-talet?

p

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 15 sep-10 kl 20:36 »
Är det en 2- eller 3-skärig tegplog (alltså inte vändplog) så passar den säkert. Möjligen kan tapparna som ska fästas i dragarmarna vara av den grövre kalibern, men jag tror knappast det. Det finns två standardgrovlekar, du ska ha den tunnare.

Slitdelarna är plogspetsar och möjligen rister och vändskivor. Man kan fråga hurpass slitna de är. 1500 tycker jag var dyrt, kolla du runt lite till. Det är ju ingen brådska. Har du inte lerjord är det bästa att plöja till våren, i april när jorden slutat kleta fast vid spaden. Har du lera är det bättre att plöja nu under hösten, så kokorna fryser sönder, men då är det vikigt att harva det vid rätt tidpunkt till vården, annars blir alltihop stenhårt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser