Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera bagge - det bästa jag gjort  (läst 5118 gånger)

AnnkiP

• Blekinge
Kastrera bagge - det bästa jag gjort
« skrivet: 14 sep-10 kl 22:30 »
Innan jag skulle kastrera min bagge sökte jag mycket här på forumet ang. kastrering och det stod lite avskräckande om läskiga metoder, stelkramp mm. Jag var lite orolig innan ingreppet så jag ville bara berätta hur det gick i fall någon nån dag är i samma situation som jag och letar tips.
Vi har bara 5 får och eftersom de är våra första så har de såklart blivit väldigt gosiga. Vår lilla bagge Bob Marley är goast av dem alla. Men för att kunna behålla honom var vi tvungna att kastrera honom eftersom han går med sin mamma och syster så att det inte skulle bli inavel.

JA, till er som undrar, och kanske tycker det är lite löjligt; vi har dem inte till nåt annat än sällskapsdjur. De är våra test-får och ska få leva så länge de orkar. Tanken är väl att vi ska utöka flocken och då bli självförsörjande på får- och lammkött...
få se hur det blir med det, om vi har hjärta till det.

Hur som helst så var Bob ca fyra månader när vi lät göra kastreringen och hade precis börjat stångats en del. Direkt när han vaknade efter ingreppet var han vimmelkantig och ganska sur, han fortsatte vara sur, som jag aldrig sett honom vara, i ca 2 dagar och stångade lite efter mig. Han ville inte bli kliad hela dagen som han vanligtvis vill, och han gick konstigt 2 dagar också, det syntes att han hade ont. Men efter det kom han tillbaka till sitt goa jag och alla stångningsinstingter försvann. Nu är han den snällaste lugnaste baggen jag träffat som springer efter en för att få massage. Såret läkte också jättefint och snabbt.

Kastreringen gick till så att veterinären sövde ner honom, klämde pungfästet med en stor tång i ca 10 min för att stoppa blodflödet. Sen klippte hon bara av hela paketet. Jag höll på att tappa hakan för jag hade ingen aning om hur det skulle gå till. Men jag fick ta reda på kulorna själv sen (hade jag varit mer beredd hade jag tagit reda på dem och gjort en liten pengapung ;)). Sen gav hon honom en uppvaknings-spruta och han fick vingla bort till mamma som stod och bräkte och krafsade med klöven frustrerat utanför grinden.
Jag vet inte om det är detta ni kallar den blodiga eller oblodiga varianten. Det är nog meningen att det inte ska blöda alls, men veterinären var helt ny så det blödde lite, men det var ingen större fara.
Jag hade också givit honom två stelkrampssprutor tre och en vecka innan ingreppet.

Hela kalaset kostade ca 900 kr inkl. de två stelkrampssprutorna.
Jajemen, det var mycket pengar, men det var värt det för den goa snälla baggen vi fick.

Hoppas detta kan hjälpa eller lugna någon som funderar på att låta kastrera bagge för första gången
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

Robb

SV: Kastrera bagge - det bästa jag gjort
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 08:38 »
Tackar för bra info!  :)

skogaliten

• -
SV: Kastrera bagge - det bästa jag gjort
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 12:30 »
Jag har också en kastrerad bagge! Men för att det är väldigt "praktiskt".
Jag har dåliga erfarenheter av att låta baggen gå med flocken under hela året, baggarna vaktar ju gärna tackorna, och man måste vara väldigt uppmärksam i fårstallet för att slippa bli stångad. Fick en rejäl smäll ett år, och bestämde mig för att slippa det i framtiden.
Så för att avelsbaggen ska slippa vara ensam, lät jag kastrera ett trevligt bagglamm. Kastraten kan ju utan problem gå med tackor och lamm om ingen bagge finns hemma. Baggar + kastrat bor, när dom inte jobbar, i en egen hage med "liggskjul".

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser