Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa får innan se-nummer  (läst 5404 gånger)

tamtam

• Uppland
Köpa får innan se-nummer
« skrivet: 14 sep-10 kl 10:14 »
Jag håller på fixar iordning för o skicka allt in till jordbruksverket. Men det tar väl några veckor innan det är klart? Frågan är om jag kan börja stängsla och köpa in får innan allt är klart?

Brokullen

• Dalsland
SV: Köpa får innan se-nummer
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 10:23 »
Du kan köpa fåren innan du har SE-nummer,det är bara att anmäla dom så fort du fått ditt nr.
Det brukar gå ganska fort att få
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Center

• Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 10:26 »
Hej

Köper du får nu så kommer de säkert från ett annat SE-nummer
och då flyttar du över de på ditt SE-nummer.
Så gör vi när vi köper in ko och kalvar.

M vh Nettan

tamtam

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 10:32 »
Hej

Köper du får nu så kommer de säkert från ett annat SE-nummer
och då flyttar du över de på ditt SE-nummer.
Så gör vi när vi köper in ko och kalvar.

M vh Nettan

Jag är helt nybörjare på de där! Men jag tänkte så jag inte gör något "brottsligt" att köpa får utan o ha skaffat produktionsnummer:)

tamtam

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-10 kl 10:41 »
Men många vill ju att man har se-nummer innan man köper får? hur motiverar man det?

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-10 kl 11:01 »
Vet inte om det är samma för får som med grisar,men då är det i varje fall så att den nya ägaren har skyldighet att anmäla djuren till jordbruksverket så om du ansöker om SE-nummer nu så kan det ju inte fela på så värst många dagar.
Säljaren kan ju få ditt SE-nummer i efterhand om han nu inte är jätte kinkig
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-10 kl 12:43 »
Med de första fåren hade jag precis ansökt om SE-nummer men inte fått det ännu. Då skrev jag personnummer istället på flyttrapporten när jag skickade in till jordbruksverket.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-10 kl 12:59 »
Det tar bara några dagar att få SE-numret (den enheten på Jordbruksverket är tydligen på hugget!). Dessutom har du en vecka på dig från flyttdatum att skicka in rapportblanketten, så det går nog att trixa ihop.
Det är inte riktigt samma regler för flyttning och rapportering av nötkreatur som det är för får och getter.
Att de flesta som säljer märkta djur bara säljer till andra som oxå har SE-nummer beror på att det inte kräver så mycket mygel ;) . Har jag några märkta djur och säljer dem till en som inte har SE-nummer, måste jag ju fantisera ihop en orsak i stalljournalen till att djuren är borta från produktionsplatsen (hemslakt, självdöd med kadaverhämtning etc), och orsaken ska även vara ekonomiskt godtagbar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser