Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vit laserande takpanel - vad ska man välja  (läst 3708 gånger)

htm

vit laserande takpanel - vad ska man välja
« skrivet: 13 sep-10 kl 22:04 »
Till takpanelen i vår vindsvåning som vi nu håller på att bygga vill vi ha en färg så man ser träets ådring och att den har en vit laserande nyans, "genomskinlig färg".

Målarn föreslog linolje/terpentin+pigment blandning och försäljaren föreslog vattenbaserad akrylatbets (om jag nu minns rätt har inte burken här). Det blev en burk vad försäljaren förslog och när vi strykt 2 ggr med den färgen var det ännu alldeles för ljust för vår smak.
Nu kan vi då försöka med en burk med mera färg i eller så att målarn själv får blanda. Vilken pigment ska man då välja om man vill att slutresultatet skall hållas vittaktigt under flera år och inte börja gulna eller är det nån skillnad?

Vilket alternativ sku du välja? Är det något som vi bör tänka på?

Jag hoppas jag fick med allt, eftersom jag blev utloggad när jag sku posta det tidigare, så jag fick skriva om det.

tinna.m

• Skåne
SV: vit laserande takpanel - vad ska man välja
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 22:17 »
Jag hade tagit samma som innan, fast med mer pigment. Be färghandlaren skaka i lite mer.
Det är linoljan som "gulnar" en aning med tiden. Nu har du redan fått olja på väggen, så mer terpentin men mindre olja kanske. Mao:Pigment och terpentin med lite olja! :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

htm

« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 22:38 »
Jag glömde skriva att det som vi redan målat är målat på testbitar, inte det riktiga taket.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 22:46 »
Om jag förstår det rätt så har ni köpt nån färdig alkydgrej, och den blir inte tillräckligt vit?

Problemet är att man inte kan veta hur resultatet blir när man blandar olika pigment. I er färg är det säkert något syntetiskt pigment.

Det hade varit bättre om ni gått på målarens linje, enligt mitt sätt att se det. Då hade ni vetat vilket pigment det var, och bara kunnat tillsätta mer.

Nu är det bäst att gå tillbaka till färghandeln och se om de kan hjälpa er.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

htm

« Svar #4 skrivet: 14 sep-10 kl 14:54 »
Vi köpte som tur var bara en liten burk för att prova. Den burk vi köpte var en som hade nyans i sig och det blev inte tillräckligt vitt. Vi sku ju kunna köpa en ny burk med mera nyans i och se om det sku bli bättre.

Men nu funderar vi på att målarn sku få bland ett litet prov och sen kollar vi om det blir finare. För om det blir för ljust så i med mera vitt och om det blir för vitt så i med mera linolja.

Men då tycker jag att jag har läst nånstans att nån av de vita pigmenten som man använder då man blandar med linolja sku efter några år ge en gulaktighet på träet (eller att det släpper igenom träets gulnande) Svårt att förklara när man inte vet exakt hur det är. Det finns ju zinkvitt men vad finns det till för färgpigment?

Astra

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-10 kl 15:02 »
Om ni ändå ska prata med målaren och har kvist i träet, hör efter om ni ska kvist-lacka innan ni laserar. Det är inte kul att ha massa gulgröna blaffor i taket efter några år.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 sep-10 kl 17:17 »
Titandioxid är vitt pigment. Både den och zinkvitt brukar finnas i färgen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-10 kl 20:31 »
Det finns vit vaxad panel på brädgården ,Den ser man träet igenom ,mvh.

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 18 sep-10 kl 18:58 »
Hedin-panelvit heter mirakelkuren 1:a strykn. =lagom, 2:a strykning vitare.....osv.
-Instämmer med föregående talare.........bör kvistlackas först!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

898 gäster, 3 användare
RickardR, skräptanten, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser