Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroanedfall  (läst 1190 gånger)

Gep

• Blekinge
Varroanedfall
« skrivet: 13 sep-10 kl 21:42 »
Har nu avslutat min myrsyrabehandling och kan konstatera
att nedfallet i år blev cirka hälften av tidigare höstar.
Vi hade ju en diskussion tidigare där flera tyckte att de sett färre
varroa i år än vanligt. Blev nedfallet mindre hos er också ?

En annan intressant sak var att ett samhälle hade två till tre gånger
mer nedfall än de övriga fem. Det var det enda samhället med en
2009 års drottning som därigenom haft kontinuerlig yngelsättning
under sommaren. Övriga har dragit upp nya drottningar från ägg
av lite olika anledningar. Samhällena är ungefär lika starka nu och de
 flesta har delats en gång under året.
Tittade tillbaka på förra hösten och kan se samma tendens där.
De samhällen som dragit upp sin egen drottning låg på ungefär
halva nedfallet jämfört med de samhällen som fick behålla drottningen efter delningen.
Så det tyder ju på att ett yngelavbrott kan betyda en halvering av
antalet varroa på hösten. Det är ju också en av anledningarna till
att jag delar samhällena. Gör sen inget annat än myrsyra på hösten.

Ni som gör drönarutskärning, har ni testat nån gång hur effektivt det
är på varroapopulationen ?

Lars i skogen

SV: Varroanedfall
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 10:59 »
Helt klart är avbrott i yngelsättningen är bra för att reducera kvalstermängden, dåligt på andra sätt dock...  ::)

Jag tror jag skrivit i en annan tråd att jag tror att den dåliga våren (sen och liten yngelsättning) är en viktig orsak till att vi verkar ha lite kvalster i år.
Själv har jag inte alls behandlar ännu, men återkommer med nedfallsrapport när jag gör det.

Vad gäller drönutskärning kan jag inte avgöra hur stor effekt det har. Har dragit ner på det i år, och nästa år tänker jag bara skära en gång /smh, i juni. Risken är att de inte har yngel i exakt rätt ålder under så lång tid om man bara gör en omgång, men eftersom de får en tom ram som de bygger ut själva tycker jag rätt ålder borde finnas under en vecka ungefär, det sk anog räcka för att hålla kvalstermängden nere tills en ordentlig höstbehandling.

Jano

• Halland
SV: Varroanedfall
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 20:36 »
 Jag håller på med varroabekämpningen (myrsyra tedbladsburk).
Burkarna sattes på i förgår och nedfallet på skivan kollades idag. Nedfallat av kvalster blir mindre och mindre för varje år, det är ju en naturlig följd av vårt bekämpande, men jag låter burkarna stå kvar några dagar till. Vid utskärningen av drönaryngel i våras hittades inga kvalster. Jag delar också mina samhällen i början på juni och har yngelfri period i den ena halvan. Att yngelsättningen blir mindre är bara bra eftersom det inte finns något nektardrag att tala om när dessa bin skulle blivit dragbin efter en och en halv månad. Dessa bin hade bara tärt på honungsförrådet utan att tillföra något.
De hade inte blivit några vinterbin heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser