Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genetiska funderingar  (läst 1694 gånger)

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
Genetiska funderingar
« skrivet: 13 sep-10 kl 21:04 »
Är ny i det här och ska så småningom bli med höns. Tycker det är mycket intressant att följa diskussionerna på forumet. Ju mer jag läser desto fler frågor kommer upp.

Undrar om anlaget för äggfärg går på hönans linje eller om tuppen ockå påverkar detta, då förstås från 2:a generation?

Har färg och teckning på hönsens fjädrar lika stor påverkan från både höna och tupp? Finns det dominanta egenskaper i färg/teckning? Går det att räkna ut färgen på kommande kycklingar och med hur stor säkerhet?

Letala anlag, ger de 100% dödlighet?


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Genetiska funderingar
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 21:40 »
Genetiken på höns är som för andra djur, anlagen är dubbla och de får ett från varje förälder.

Så äggfärgen beror på både tupp och höna.

Det finns dominanta och recessiva anlag, för allt möjligt, och särskilt för färger. Det går att räkna ut färgen på kycklingarna, om man vet vilka anlag föräldrarna bär (alltså inte bara vilka färger de HAR). Däremot är inte genetiken helt enkel alltid, vissa egenskaper beror av flera gener. Hur stor sannolikhet beror på vilka färger såklart. Och om det inte är 100% att de får en viss färg, så avviker ju verkligen från statistiken, särskilt i små populationer.

Letala anlag är väl oftast recessiva, och måste fås från båda föräldrarna, om jag förstått det rätt...

Jag är också ganska ny på höns, men det är vad jag lärt mig i alla fall...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Genetiska funderingar
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 22:18 »
Genetiken på höns är som för andra djur, anlagen är dubbla och de får ett från varje förälder.

Så äggfärgen beror på både tupp och höna.


Menar du att färgen på ett ägg beror på vilken tupp hönan parat sig med?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Genetiska funderingar
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 22:24 »
Menar du att färgen på ett ägg beror på vilken tupp hönan parat sig med?

Nej, inte färgen på DET ägget. Men de kycklingar som blir hönor av de äggen kommer att i sin tur lägga ägg med färg som beror på både "mamma och pappa".

Sen är ju som sagt färgerna dominanta och recessiva, grönt tex är dominant och jag tror att brunt är det också. Men färgerna kan ju blandas också, grönt anlag plus brunt anlag kan bli militärgrönt och vice versa.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Genetiska funderingar
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 22:25 »
Nej, som frågeställaren själv skrev, självklart gäller det i andra generationen. Dvs om jag har en höna som lägger vita ägg, och en tupp som bara har anlag för gröna ägg, så kommer kycklingarna (de som blir hönor  ;)) att lägga gröna ägg.

Hönans ägg påverkas såklart inte av vilken tupp som befruktar äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Genetiska funderingar
« Svar #5 skrivet: 14 sep-10 kl 16:48 »
Nej, jag menar väl det! Tack!

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Genetiska funderingar
« Svar #6 skrivet: 14 sep-10 kl 17:09 »
Nej, inte färgen på DET ägget. Men de kycklingar som blir hönor av de äggen kommer att i sin tur lägga ägg med färg som beror på både "mamma och pappa".

Sen är ju som sagt färgerna dominanta och recessiva, grönt tex är dominant och jag tror att brunt är det också. Men färgerna kan ju blandas också, grönt anlag plus brunt anlag kan bli militärgrönt och vice versa.

Intressant att veta att grönt och brunt är dominant. Men nyansen, hur mörkt/ljust äggfärgen blir, måste väl bero på urval. Att man sparar på önskad nyans?

Hur är det med färg och täckning på fjädrar? Finns det även där någon dominant färg?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Genetiska funderingar
« Svar #7 skrivet: 14 sep-10 kl 19:05 »
Hönsens färggenetik är ett rätt stort kapitel då det finns många fler färger och varianter än hos exempelvis hund.

Vill man läsa mer är detta en av mina favoritsidor:
http://kippenjungle.nl/sellers/page0.html
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
SV: Genetiska funderingar
« Svar #8 skrivet: 14 sep-10 kl 19:32 »
Letala anlag är väl oftast recessiva, och måste fås från båda föräldrarna, om jag förstått det rätt...

Beroende på exakt vad man menar med letala anlag så kan man ganska enkelt tänka såhär:

Om man har ett anlag som leder till tidig död (före könsmognad) och anlaget är dominant så kommer det anlaget aldrig att ärvas vidare. För de som bär det dominanta anlaget är döda innan det förs vidare. Så ett dominant letalt anlag för att dö tidigt kan i princip bara tillkomma genom mutation.

Däremot om två individer bär på recessiva letala anlag så kommer 25 % av avkomman dö, 25 % kommer inte bära något av anlagen och 50 % kommer vara anlagsbärare.

Detta är en ganska enkel idé om hur anlagen fungerar det är ju lite mer komplext än så, men grovt så funkar det ungefär på detta sätt.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Genetiska funderingar
« Svar #9 skrivet: 14 sep-10 kl 19:45 »
De två vanligaste letalanlagen på höns är öronkvaster som finns på Araucanan och kortbenthet som finns på Chabo, Chibi, Lutte bla.

Båda anlagen är dominanta så till vida att om hönan har anlaget för öronkvastar eller korta ben så syns det. Dessa anlag är letalanlag i dubbel uppsättning. Dvs den kyckling som får två anlag för korta ben eller två anlag för öronkvastar kommer att dö i ägget.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Elvan

  • Inlägg: 179
    • Bohuslän
SV: Genetiska funderingar
« Svar #10 skrivet: 14 sep-10 kl 19:52 »
@Azoo-Lina: Tack!
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser