Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninhona som tappar mycket päls  (läst 1353 gånger)

nina77

• Hälsingland
Kaninhona som tappar mycket päls
« skrivet: 12 sep-10 kl 15:46 »
Min hona har nyligen haft ungar (7 st) Alla utom en har precis flyttat. Jag tykte honan så så tuffsig ut, så jag kammade igenom pälsen och det lossnade väl ungefär en halv kanin kändes det som. Hon tappar päls över hela kroppen, så hon har inte kala fläckar. Kan det bli så efter att dom har gett di. Hon är bra i hullet annars och äter o dricker som hon ska. När jag ammade min son så tappade jag massvis med hår, tänkte att det kanske är lika med kaniner??
Nån som har nån ide?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kaninhona som tappar mycket päls
« Svar #1 skrivet: 12 sep-10 kl 16:36 »
Hon fäller väl helt enkelt?
Det gör dom 2 ggr per år, en del fäller väldigt våldsamt och kan tillochmed få kala fläckar och må mycket dåligt under fällningen. Såna kan man ju låta bli att avla på.
//Lina

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-10 kl 16:38 »
Ja, det kanske är så enkelt, hon verkar då inte må dåligt iaf.

Gösta

« Svar #3 skrivet: 12 sep-10 kl 20:21 »
Gällande fällningsperioder så är kaninen fullpälsad i två veckor vid 4 månaders ålder. Sedan börjar fällningen igen fram till att kaninen är 8 månader. Fällningsfri i 2 veckor sedan börjar det om igen.
Fällningen börjar vid nos, tassar samt svans. Sist fäller den vid baklåret.
Största fällninge sker från 2,5 månader till 3,5 månaders ålder.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser