Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  käftgropsödem eller ormbett?  (läst 5516 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
käftgropsödem eller ormbett?
« skrivet: 12 sep-10 kl 15:21 »
Hejsan, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem.. idag dog en av våra tackor efter ett par dagars diarre. Hon hade då fått stå inne i ett bås (går på bete annars) med hö-diet för att försöka få henne att "torka upp" och idag skulle vi åka in till stan för att hämta ut avmaskningsmedel ifall det var det som var problemet.
Dagen efter att diarren upptäcktes såg jag att en annan tacka var svullen under halsen, vid ena käken. Dagen efter det (igår) var hon ännu mer svullen och ser ut att även ha svullnat upp på läpparna. Hon verkar vara lite medtagen, men sedan hon kom in har hon stått upp och ändå verkat rätt fräsch. Frågan är om jag skall misstänka att det kan vara angrepp från stora magmasken eller om det helt enkelt kan vara ett ormbett eller getingstick denna tacka drabbats av då vi har mycket orm i området och getingarna är aktiva på hösten.
Även den svullna tackan har haft lite diarre, men enligt vad jag läst var diarre ovanligt vid angrepp av stora magmasken, som tvärtom brukkade göra avföringen fastare..
båda tckorna är ettåriga och har fått varsitt lamm. De övriga djuren i gruppen (de är 12 sammanlagt) verkar pigga och alla lamm mår bra..

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: käftgropsödem eller ormbett?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-10 kl 17:30 »
Har haft käftgropsödem på en tacka en gång, rejält och symmetriskt uppsvullet. Avmaskade omedelbart med Ivomec (?), och ödemet försvann över natten. Tackan lever och mår bra, det där var två år sedan.

Det gick inte att ta miste om att det var käftgropsödem tyckte jag.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 sep-10 kl 22:12 »
våra hade nått som hette leverflundra tror jag, svullnader upp under hakan sen vita i ögonvrån.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 08:59 »
tack för svaren. Vi har fått Rintal utskrivet, som dock i vissa fall inte biter på stora magmasken, som har utvecklat en resistens i vissa fall.
Leverflundran är visst inte så vanlig här uppe hos oss. skall göra ett avföringsprov efter också för att se till att vi blivit av med maskarna.
Eller är det bättre att göra ett prov innan? så vi vet vad vi har att kämpa mot (och vilka maskar vi kan rekommendera dem vi köpte fåren av ass avmaska mot).

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Birgit

« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 09:16 »
Ta provet innan och avmaska sedan omgående. Ivomec eller Novomectin biter på det mesta. Stora magmasken (haemonchus) ger inte diarré, men ger sämre immunförsvar, som i sin tur kan ge diarré. Den här sommaren har bitvis varit väldigt blöt i södra Sverige vilket ger problem med magar och att vissa parasiter trivs ypperligt.
Ormbett tror jag inte på. 

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 10:28 »
tack för svaren!
vi tar prov idag och sedan avmaskar vi idag också. så får vi se vad de har. Sedan antar jag att vi får ta prov igen, efter ett par veckor eller till  våren innan betessläpp?.. vad jag har förstått kapslar stora magmasken in sig i magen under vintersäsongen och går i dvala. vilket gör att avmaskningen har svårare att bita på den och att den kanske inte syns på prov? 
Ormbett känns i och för sig troligt, men av de bilder jag sett på käftgropsödem så ser det precis likadant ut. De förra ägarna har också haft ormbetts-symptom på några djur. och eftersom ödemet kan dra sig tillbaka själv ( som när svullnaden från ett ormbett förvinner) är ju chansen stor att de också har masken.
Vet ni hur det är med betet? vad jag har förstått kan masken övervintra på betet men huvudsakligen sprids den genom att den följer med i djurens kroppar. Kan betet vara fritt från parsiten nästa år+ vi bor i luleå och har långa kalla vintrar. någon som vet?

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 13:19 »
Jag tycker du ska rådgöra med Fårhälsovården om när och med vad avmaskning ska göras när du fått analyssvaren. Avmaskning vid fel tidpunkt eller med fel medel kan göra problemet värre genom att man tar död på ofarligare parasiter men inte de farliga som då får mer plats att "breda ut sig på". Fårhälsovården svarar på frågor även om man inte är medlem.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 13:41 »
Om käftgropsödemet kommer av stora magmasken så bör du avmaska direkt och flytta dem till ett parasitfritt bete eller stalla in dem. Sedan tar man ett nytt prov innan man släpper ut dem på våren för att se att man är av med allt.

Stora magmasken övervintrar INTE på betet, utan i värddjuret (fåren), så får man bara bort det under stallperioden så är betet helt OK till våren - iallafall just avseende stora magmasken.

Jag pratade med Fårhälsoveterinären i Uppsala om detta för bara några veckor sedan och fick denna information, då mina träckprov visade Stora magmasken. Tyvärr har jag inga rena beten att erbjuda just nu, och eftersom alla fåren är i gott hull och pigga och fräscha (inget ödem) så råddes jag att vänta med avmaskningen tills installningen, OM de inte börjar uppvisa symtom för då måste de avmaskas omedelbart.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser