Hejsan, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem.. idag dog en av våra tackor efter ett par dagars diarre. Hon hade då fått stå inne i ett bås (går på bete annars) med hö-diet för att försöka få henne att "torka upp" och idag skulle vi åka in till stan för att hämta ut avmaskningsmedel ifall det var det som var problemet.
Dagen efter att diarren upptäcktes såg jag att en annan tacka var svullen under halsen, vid ena käken. Dagen efter det (igår) var hon ännu mer svullen och ser ut att även ha svullnat upp på läpparna. Hon verkar vara lite medtagen, men sedan hon kom in har hon stått upp och ändå verkat rätt fräsch. Frågan är om jag skall misstänka att det kan vara angrepp från stora magmasken eller om det helt enkelt kan vara ett ormbett eller getingstick denna tacka drabbats av då vi har mycket orm i området och getingarna är aktiva på hösten.
Även den svullna tackan har haft lite diarre, men enligt vad jag läst var diarre ovanligt vid angrepp av stora magmasken, som tvärtom brukkade göra avföringen fastare..
båda tckorna är ettåriga och har fått varsitt lamm. De övriga djuren i gruppen (de är 12 sammanlagt) verkar pigga och alla lamm mår bra..