Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja kanin för spårläggning  (läst 2262 gånger)

lialan

• Västergötland
Sälja kanin för spårläggning
« skrivet: 11 sep-10 kl 15:11 »
Jag har fått erbjudande att sälja kaniner till jägare för spårträning.
Men jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt.
Hur mycket skulle ni betalat för en död kanin?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Sälja kanin för spårläggning
« Svar #1 skrivet: 11 sep-10 kl 15:23 »

Död eller levande spelar nog ingen roll.. dina kostnader och hanteringen har jo varit densamme. Jag skulle ta kilopris för slaktat kanin som bas. Ca. 55 % av totala vikten är slaktvikt.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 sep-10 kl 14:23 »
det borde väl räcka med skinnen????

när jag hade kaniner så hände det ju emellanåt att de självdog, då gav jag bort dem till spårläggning. Att avliva kaniner enkom för spårläggning tycker jag personligen är lite väl magstarkt, men det är jag det. Egentligen borde väl skinnen räcka för det ändamålet? Eller? Det kanske inte var eftersöksträning som var aktuellt?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-10 kl 15:33 »
Jag är inne på det regnpipan skriver..... slaktavfall borde väl räcka för spårläggning, huvud, ben.... och om hunden ska få något gott.... inälvsmat.....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 sep-10 kl 15:42 »
Möjligen kan det röra sig om släpspår för apporterande hund, då ingår det att hunden apporterar viltet den finner i slutet av spåret. Ofta görs dessa spår med lite större djur typ hare eller räv. Isåfall kan jag tänka mig att man vill träna med ett helt djur för att hunden skall visa att den kan/törs greppa och bära djuren.
Men jag gissar ju bara förstås!
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

lialan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-10 kl 17:11 »
Jag vet inte exakt vad de ska användas till. Men sedan jag funderat på saken tycker nog jag med att slaktavfallet borde räcka. Nej, avliva bara för detta syfte gör jag inte. Då äter jag hellre upp den själv :). Men tex. sjuka eller självdöda djur kan ju vara aktuella.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 sep-10 kl 17:15 »
skinnen måtte räcka till spårläggning... är det apport träning så kan man rulla det till en boll och snöra åt runt..
skulle aldrig nacka en kanin enbart för hundträning.. hellre ormmat isåfall...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 19:05 »
skinnen måtte räcka till spårläggning... är det apport träning så kan man rulla det till en boll och snöra åt runt..
skulle aldrig nacka en kanin enbart för hundträning.. hellre ormmat isåfall...

På apporterande hund måste man även ibland träna med hela djur, inte bara skinn. Man måste se till att hunden inte knäcker viltet, så därför behöver man träna både med hela fåglar och hela däggdjur (hare/kanin tex).
Om folk bara betalar för sig så kan jag absolut sälja till hundträning. Men jag skulle ta 200 spänn. Lika mycket som om dom köpte en levande alltså.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 sep-10 kl 05:35 »
Normalpriset för en apportkanin är 25-30 kr. Det normala är att det används vildkaniner, men det funkar lika bra med tama. Ska djuren användas för apportering, så behöver dom inte hålla slaktvikt, det är fullt tillräckligt med 1-1,5 kg.
Det är dock lite känsligt att använda tamkaniner till detta ändamålet, så jag tror nog att det endast går att sälja till träning , på jaktprov vill man nog inte ha tamkaniner.

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #9 skrivet: 19 jan-11 kl 14:54 »
Jag pysslar med blodspår som berikning med våra hundar. Då måste det vara vilda djur, alltså går inte tamkanin, de luktar inte riktigt lika som vildingar, nämligen.
Handlar det om apportering bör det vara hela kaniner ibland, även om skinn räcker för det mesta. Man kan ju klä en dummy med päls.

Håller dock med att det inte ska slaktas kaniner för enbart detta ändamål. Men om en kanin som ändå avlivas och är otjänlig som föda pga sjukdom, eller självdöda kaniner, kanske man kan frysa och sälja till hundträning?
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 19 jan-11 kl 15:16 »
En väninna ville ha en kanin eller ett skinn för apporteringsträning av deras wachtelhund. Jag gav henne ett skinn med framben o huvud kvar till detta. Tror hon stoppade i nåt för att få tynden o sydde igen magöppningen. Kan ju vara ett tips, så kan man ta reda på slaktkroppen o om man ändå inte tar till vara på skinnet.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser