Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eternitplattor på fasaden - ta bort eller brädfodra utanpå?  (läst 21519 gånger)

rackarns

• Närke
Känns som att man vill ha bort dem. Men finns det fördelar med att brädfodra utanpå?
« Senast ändrad: 19 maj-11 kl 23:03 av rackarns »

Vilse

• Gäst
SV: eternitplattor på fasaden - ta bort eller brädfodra utanpå?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-10 kl 19:48 »
Intressant fråga! Ser många hus som är fula och eternitplattor är i mina ögon något som stör ett hus. Vad finns det för pros o cons i att ha ett eternitplattehus?
Ofta så ser man ju annonser med eternitplattehus och priset tycks avspegla at det just är eternit.

Pappis

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-10 kl 06:57 »
Jag rev bort mina eternitplattor. Dom hadde en rosabrun färg. Hursomhelst... Huset byggdes 53 och plattorna åkte på 54. Under såg panelen ut som ny och färgen var fortfarande blank. Så på det viset är det inget fel med eternit. Det kan vara ganska dyrt att slänga plattorna har jag hört. Själv mutade jag sopgubbarna med en tårta ;D.
Mvh Pappis

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-10 kl 10:03 »
Att ha kvar eterniten under är en snabb lösning, men en lösning som man definitivt ångrar en 30 år senare när man håller på att renovera.

Har du tid, ork och råd att ta ner eterniten så bör du också göra så - tänk bara på att använda ordentlig skyddsmask och engångskläder när du håller på med eterniteländet och plasta in eterniten löpande när du plockar ner, öppen container är totalfel mao.

Här hos oss kostade det ca 1500 per ton att lämna in eterniten så i byggsammanhang är det inte särskilt dyrt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 10:21 »
Att ha kvar eterniten under är en snabb lösning, men en lösning som man definitivt ångrar en 30 år senare när man håller på att renovera.

Kan du utveckla?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-10 kl 10:50 »
Den dagen du ska ta byta fönster, bygga ut, ta upp en dörr, gå igenom med rörledning eller fasaden behöver bytas så får du ju samma problematik med asbest på nytt - förutom att skiten sitter fastbyggt bakom en massa träplank som gör det svårare att komma åt.

I normala fall är det ju bara att sätta tigersågen i väggen om man behöver ändra nått men det går ju inte när du har asbest inbyggt i väggen... att bygga utanpå asbesten är ju som att kissa i byxorna, först är det varmt och gosigt men det kommer surt efter  ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 11 sep-10 kl 11:20 »
Jo det är väl ungefär så jag uppfattar det. Jag frågar för att jag har ett plåttak med eternit under. Gjort av förra ägaren. Plåten håller länge än, men det lär kräva en del extra hänsyn när man ska byta tak någon gång i framtiden.

Däremot lär eternit som sitter på plats inte vara någon fara.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-10 kl 10:15 »
Nä eterniten är ju farlig när man börjar att spika, såga eller på annat sätt störa den björn som sover...

Till eternitens fördel får man väl säga att den öppnar snabbt vid brand så ett oisolerat eternittak fungerar som naturlig brandventilation  ;D

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-10 kl 13:06 »
Jag håller med de andra. Det är bäst att ta bort eterniten. Ingenting är underhållsfritt så förr eller senare kommer eländet fram och blir till förtret.

Dessutom har jag onda aningar om att eternit eventuellt kan vara litet väl diffussionstätt på utsidan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-10 kl 20:40 »
Asbestlunga är det bästa som kan hända folk  ;)

Eternit håller ju trots namnet inte i evighet utan den murknar efter ett antal år och blir då frostsprängt och blir som söndermosade digestivekex ungefär - fast dödliga att inandas dammet från till skillnad från kex  :-X

Nä, plocka bort eländet så man slipper skräpet sen.

En träfasad är tämligen enkel att underhålla, spruta den med rödfärg lite nu och då är snabbt gjort - en dag för att täcka för fönster etc och en dag för själva sprutningen vilket ofta kan göras från traktorskopan.

Vissa saker från fördom är riktigt bra men en del är fullständigt värdelöst och rent av livsfarligt - eternit hör till den senare av dessa alternativ.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 sep-10 kl 21:35 »
Eternit håller ju trots namnet inte i evighet utan den murknar efter ett antal år och blir då frostsprängt och blir som söndermosade digestivekex ungefär - fast dödliga att inandas dammet från till skillnad från kex  :-X

Eternittak murknar ju efterhand, men jag har inte sett murken eternit på fasad. Den är av naturliga skäl inte lika utsatt för frostsprängning etc. (Påväxt av mossa och lavar är inte bra, särskilt på tak.)

Jag har inte sett någon uppgift om att murknandet skulle frigöra asbesten. Känner du till om detta har undersökts? Det är en annan sorts process än att borra och såga i eterniten. Borrar man så finfördelar man. Frostsprängning bryter sönder på ett annat sätt. Det farliga är om fibrer kommer lösa. Sitter fibrerna fortfarande fast i cement är de mindre farliga, rimligt att döma. Även om det är små cementbitar, skulle jag tro. Detta är inget man ska chansa med, utan göra rimliga bedömningar utifrån tillgänglig kunskap.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 sep-10 kl 21:42 »
Fast nu gäller det ju om de ska bort innan träpanelen ska upp om jag har förstått allt rätt.
I sådana fall tycker jag att Tacitus har helt rätt. För en gångs skull... ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 20 sep-10 kl 22:16 »
Fast nu gäller det ju om de ska bort innan träpanelen ska upp om jag har förstått allt rätt.
I sådana fall tycker jag att Tacitus har helt rätt. För en gångs skull... ;D

Instämmer. Alternativet som jag ser det är att låta eterniten sitta kvar och hoppa över ny träpanel tills vidare.

För övrigt: finns inte träpanel under eterniten?

Vilse

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 sep-10 kl 09:20 »
,,,bara som en liten bisak,,
har varit på en mailinglista med folk som antingen har eller vårdar sjuka som har cancer i oesophagus,matsrupe, magmun,,

väldigt många av dom har jobbat med asbest och i byggbranchen,,men det är inte godkänt som start av cancer i lungor,,kommer nog så småningom,,
min man satt inne på byggen där dom rev asbest och åt sin lunch,,,,,,,,,,,,

Michailov

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-10 kl 09:48 »
Vill minnas att jag såg ett program för ett par år sedan om eternitfabriken i Lomma där ledningen i alla år mörkat hur farlig asbesten var för de som jobbade där. Vet inte om det är uppklarat än men det är väl den sedvanliga förhalningen så att det skall bli färre att eventuellt betala ut ersättning till (jämför amalgam).

Det verkar för mig som att det farliga är/var att kontinuerligt arbeta i kontakt med dammet. Om man iakttar vettiga skyddsföreskrifter med andningsskydd, kastar kläderna efter jobbet, arbetar när det inte blåser mot grannar, etc och därefter embalerar plattorna i täta säckar eller så som miljöförvaltningen på kommunen kräver så torde det vara OK för mig att byta klädsel på sin egen fastighet. Men jag tror inte jag hade velat fortsätta på grannarnas och så vidare, men en styck i livet skulle jag nog ge mig på.

P.S Har själv gjort en dundertabbe genom att med hålsåg ta upp ett hål för ventilation i vårt förråd. Huset var nyköpt sedan ett par veckor och vi visste inte så mycket om historien. Efter ett tag verkade det som om sågen bara slirade och jag kom inte igenom. Brädor på utsidan och råspont på insidan - inga reglar eller el/vatten så jag tryckte på med sågen och tänkte att det var fullt med kvist där. Det rök och hade sig. När jag kom igenom såg jag att det var eternit under och att hårdmetallklingan glödde, så varm var den. Inte så smart... :-[

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

rackarns

• Närke
« Svar #16 skrivet: 28 sep-10 kl 11:23 »
Det blir att ta bort eterniten. Känns som det enda vettiga!

För att svara på någons fråga i tråden så vet vi inte vad som finns bakom. Huset är ju äldre och har troligen varit träbeklätt.. om panelen sitter kvar bakom eterniten vet jag dock inte.
Vem vet, kanske är panelen bakom i så pass gott skick att den går att använda ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
RickardR, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser