Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårsålda?  (läst 5851 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
svårsålda?
« skrivet: 10 sep-10 kl 10:24 »
Det verkar vara svårt att sälja gotlandskaniner. Hur har ni andra lyckats sälja era kaninungar i år? Jag har såld tre utav 15 ungar.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: svårsålda?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-10 kl 10:53 »
Hej!

Det är lite si och så över åren. 

För mig har det inte funkat nu men har inte varit ute med mycket annonser heller. Sedan har året allmänt varit trist, så det passar. Dessutom finns det jo MASSOR med gotlandskaniner till salu nu, bara kolla här!

Alla nya genbanker som har startat senaste 2 säsonger kommer nu med sin produktion. Vi har jo blivit fler och utbudet blir större, även om det finns få parningar av intressanta linjer. Roligt att det blir mera att välja bland för alla nybörjare. Bra mat för genbanksinnehavare och en tankeställare att även genbanksdjur producera mest för tallriken. Vi SKA inte inrikta oss på att sälja allt. Det finns ingen marknad och det är inte heller bra för avelsarbetet.

Du låter lite frustrerad men ingen kan räkna med att sälja alla (eller flertalet) av ungarna -  och inte lämpar sig alla till aveln heller. Det ska jo bara vara den bästa ur kullen som ska få en chans. Tre av 15 verkar som tre ur 2 kullar, det är inte mycket men för mig helt ok från avelssynpunkt. Jag räknar nog annorlunda som du:
8 ungar per kull. Föreningen räknar med upp till 20% förluster i kullarna. Det är minst en av dina 8 ungar. 7 kvar.
Ta bort den fegaste hanen och fegaste honan (ska slaktas). 5 kvar.
Alltid EN som kommer fram först och är minst rädd. Har du tur är det två i kullen av olika kön :-) Antingen avelskanin eller individer som går under i naturen eftersom dom är för orädda. Sälj-kandidater! 4 kvar.
Dessa fyra är 'vanliga' kaniner som inte utmärker sig genom sitt sätt. Säljes dom inte inom god tid (som det mest är) är det elektroluxkandidater hos mig. Ingen förlust skedd för aveln och självhushållnigen funkar inte när man sälja alla ungdjur.

Sammanlagd tror jag inte att det är svårare att sälja gottisar än andra kaniner. Eller? Vad säger ni andra?
Och nu inför hösten vill jo alla rensa på gården så utbudet är enormt, priserna vacklar. Det är bara ha is i magen, Snarrbon, det kommer ett nytt år med nya chanser (och urgulliga ungar).

Hälsar

Januschka,
som själv har en jätteannons ute med inga napp.
(Men inte heller plats i frysen - där ligger årets renkött och lamm) o:)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #2 skrivet: 10 sep-10 kl 11:02 »
Jag har sålt 10st av de 11 ungarna som föddes här i år. Tycker att intresset varit stort och fått tacka nej till köpare.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-10 kl 11:23 »
Hej. Jag har nu kvar två ungar av 10 st. Annonser har varit till stor hjälp, men  har varit på Ulrika marknad som har djurmarknad med där jag sålde tre ungar med intyg och jag gjorde massor av reklam för våra svenska  raser!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 11:54 »
Jag har visserligen inte reklamerat så väldans mycket. En annons här på alternativ samt i nån djuraffär. Har haft dom med på Hästvedamarknad och sålde där två st med genbanksintyg men usch vad bökigt det var med beskrivningsblankett o bilder. Hade sen  dom andra med på en annan marknad nyligen men utan att det fanns något intresse alls. Har även såld en som har fått ett jättefint hem med utegård o kastrerat kompishane. Jo här blir det kaninragout så småningom men jag tycker att dom är för små fortfarande. Jag tycker nog att det är ganska besvärligt att sköta kaninerna när dom blir så många. Plötsligt behöver man så många burrar men nästa år finns ju dessa så då blir det lättare. Hoppas verkligen att kaninragout är gott.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-10 kl 12:24 »
Jo här blir det kaninragout så småningom men jag tycker att dom är för små fortfarande. Jag tycker nog att det är ganska besvärligt att sköta kaninerna när dom blir så många. Plötsligt behöver man så många burrar men nästa år finns ju dessa så då blir det lättare. Hoppas verkligen att kaninragout är gott.

Kanin är god på massor olika sätt. Alla kycklingrecept funkar och sedan finns jo en hel del goda kaninrecept också.

Själv tar jag inte med kaniner till marknader i säljsyfte (för många spontanköp tyckte jag) men tror på nätverkandet. Jag skickar aldrig en kund iväg utan kanin (om nu människan duger som kaninägare) men hör hellre med genbanker i närheten om det finns kompatibla ungdjur där. På det sättet är alla nöjda och man får även ut djur från besättningar som annars aldrig sälja men äta upp allt. Och kanske ringer någon till mig någon gång som inte kan uppfylla köparna önskemål.  o:)

Januschka

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 10 sep-10 kl 14:22 »
I år har intresset för att köpa kanin av mig varit dåligt.
Lite tankar...

Efter att ha läst hemsidor, diskussioner och annonser/annonssvar har jag dragit slutsatsen att det för en del (oroande många?) är kaninens färg som avgör köp.

Kan man dessutom leverera så är det ännu lättare att få sälja.

Kanske har man också olika ideer om vilken typ av hem kaninen bör hamna i när den lämnar uppfödaren?

En del genbanker verkar sälja alla djur i kullen/kullarna. En del säljer mycket få djur. Man hoppas ju att bara de allra bästa säljs till avel och resten till sällskap annars gör man ju inte rasen någon "nytta".
Gotlandskaniner, genbank.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 10 sep-10 kl 15:22 »
Jag har bara tagit en kull i år då andra honan gick tom. Av dessa 5 är 4 sålda, men bara en med genbakspapper. Det var den bästa hanen, de andra som kelkaniner. Så en hane kvar till frysen o det tycker jag är bra resultat. Men jag satsar inte på någon stor produktion utan mer kvalitetsavel. Tänker ha det här avelsparet i många år så jag behöver inte föra alla ungar i kullen vidare i genbank:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #8 skrivet: 10 sep-10 kl 15:28 »
Jag tror & tycker nog att det oxå är färger som är problemet, men oxå att det i år fötts otroliga mängder med hanar i alla besättningar + att den där sk värdefulla-listan ställer till det för oss som kanske inte har våra djur eller stamfäder med på den däringa listan. Men de är ju inte mindre värdefulla för det utan snarare tvärtom tycker jag som avlar på djuren för att deras gener med trevlighet är finare att avla på enligt mitt tycke & så även köparna som får mysiga kaniner att gosa med & ha som sällskap även om de är framavlade för att bevaras i genbank.

/Jordbron genbank M/G716

I år har intresset för att köpa kanin av mig varit dåligt.
Lite tankar...

Efter att ha läst hemsidor, diskussioner och annonser/annonssvar har jag dragit slutsatsen att det för en del (oroande många?) är kaninens färg som avgör köp.

Kan man dessutom leverera så är det ännu lättare att få sälja.

Kanske har man också olika ideer om vilken typ av hem kaninen bör hamna i när den lämnar uppfödaren?

En del genbanker verkar sälja alla djur i kullen/kullarna. En del säljer mycket få djur. Man hoppas ju att bara de allra bästa säljs till avel och resten till sällskap annars gör man ju inte rasen någon "nytta".
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-10 kl 16:09 »
Jag har bara tagit en kull i år då andra honan gick tom. Av dessa 5 är 4 sålda, men bara en med genbakspapper. Det var den bästa hanen, de andra som kelkaniner. Så en hane kvar till frysen o det tycker jag är bra resultat. Men jag satsar inte på någon stor produktion utan mer kvalitetsavel. Tänker ha det här avelsparet i många år så jag behöver inte föra alla ungar i kullen vidare i genbank:)

Är det en förstföderska?

Jag har aldrig såld en gotlandskanin utan intyg. Det kan vara praktisk att ha senare i kaninlivet och kan göra ägaren stolt :-) Bra reklam dessutom och kostnaderna är minimala.

Januschka,
som funderar varför vi inte har den här tråden på Föreningen sida :-(

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 16:29 »
Citera
den där sk värdefulla-listan ställer till det för oss som kanske inte har våra djur eller stamfäder med på den däringa listan. Men de är ju inte mindre värdefulla för det utan snarare tvärtom tycker jag som avlar på djuren för att deras gener med trevlighet är finare att avla på enligt mitt tycke & så även köparna som får mysiga kaniner att gosa med & ha som sällskap även om de är framavlade för att bevaras i genbank.

En genbank ska ju bevara gener inte individer.
Om det då finns gener som är hotande nära att försvinna ur genbanken så bör man väl ha som mål att försöka rädda kvar dessa. Man behöver ju för den skull inte sluta att avla på de som är väl representerade. Hur skulle "listan" då se ut om x antal år ?Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Tycker det är självklart att avelsdjuren ska ha bra egenskaper oavsett "listning".
Mina kaniner efter underrepresenterade linjer är lika gosiga som mina kaniner från väl representerade linjer.  ;)

Jag har inte haft lättare att sälja kaniner som är från underrepresenterade linjer. De har väl inte de rätta färgerna.  :(

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 16:39 »
Ja här har heller inga djur sålts utan intyg. Köparen kan ju kanske komma på andra tankar & skaffa genbank senare.
/Birgitta

Jag har aldrig såld en gotlandskanin utan intyg. Det kan vara praktisk att ha senare i kaninlivet och kan göra ägaren stolt :-) Bra reklam dessutom och kostnaderna är minimala.

Januschka,
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 10 sep-10 kl 16:51 »
Citera
Men jag satsar inte på någon stor produktion utan mer kvalitetsavel. Tänker ha det här avelsparet i många år så jag behöver inte föra alla ungar i kullen vidare i genbank

Långa generationsintervall är ju bara bra.
Tar 1-2 kullar/hona (olika hanar) och år. Hoppas att inte behöva köpa nya på länge. Behåller hellre egenuppfödda om jag skulle behöva. 

Citera
Har heller aldrig sålt kaniner utan genbanksintyg.

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-10 kl 17:11 »
Långa generationsintervall är ju bara bra.
Tar 1-2 kullar/hona (olika hanar) och år. Hoppas att inte behöva köpa nya på länge. Behåller hellre egenuppfödda om jag skulle behöva. 

Samma sak här, men generationskyfte är nog nära.
Äldsta hanen från 2004 och har blivit mycket lugnare denna säsong. Tre damer födda 2006, även där blir det nog dags att spara ur årets kullar, just ifall det blir inget nästa säsong. Fast en av damerna har haft 8 ungar även i år (se annons R. Honey) och klarar förhoppningsvis en säsong till.  ;D

Vi är nog del av försäljningsproblemet :-)

Januschka

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 sep-10 kl 22:14 »
"Listan" är viktig. Idag återstår bara en bråkdel av det genetiska material som fanns när gotlandskaninen började bevaras. Vissa founders har idag mycket få ättlingar, eller så utspätt att det är tveksamt om de egentligen är representerade i dagens genbank. Om man bara avlar på kaniner med fin färg kommer förlusten av genetisk variation att fortsätta.

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 10 sep-10 kl 23:28 »
"Listan" är viktig. Idag återstår bara en bråkdel av det genetiska material som fanns när gotlandskaninen började bevaras. Vissa founders har idag mycket få ättlingar, eller så utspätt att det är tveksamt om de egentligen är representerade i dagens genbank. Om man bara avlar på kaniner med fin färg kommer förlusten av genetisk variation att fortsätta.

Färgen kan inte vara kriteriet för att spara en kanin.
Men jag har testat, det var omöligt att sälja ungar bara med info om härstammning, kullstorlek och föräldrarnas vikt :-(   Och det är andå få som gör något med skinnen!

Listan från 2006 var 'säljargument' t.o.m. 2009/2010.. hur aktuellt kan det vara?? Hellre inget! Men: Mycket bättre med din lista nu Ulric :-)

Januschka

Elvan

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 11 sep-10 kl 01:31 »
Januschka,

Jag tycker det skulle vara jättebra om vi kunde ha diskussioner som denna på föreningssidan. Filosofiska diskussioner kring hur man resonerar i sitt eget avelsarbete skulle jag också gärna se. Dessutom så tror jag det skulle vara ett plus om hela forumet där blev dolt för dem som inte är inloggade så inte alla kan läsa, utan man mer kan hålla det som ett internt samtal. Vill man ha många svar och nå många olika personer med erfarenhet är ju alternativ.nu ett betydligt bättre ställe att diskutera på. Skall nog kontakta webbansvarig nästa gång jag ser namnet på honom/henne, hittade inte idag när jag kollade på hemsidan.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 sep-10 kl 08:47 »
Jag tycker det skulle vara jättebra om vi kunde ha diskussioner som denna på föreningssidan. Filosofiska diskussioner kring hur man resonerar i sitt eget avelsarbete skulle jag också gärna se. Dessutom så tror jag det skulle vara ett plus om hela forumet där blev dolt för dem som inte är inloggade så inte alla kan läsa, utan man mer kan hålla det som ett internt samtal. Vill man ha många svar och nå många olika personer med erfarenhet är ju alternativ.nu ett betydligt bättre ställe att diskutera på. Skall nog kontakta webbansvarig nästa gång jag ser namnet på honom/henne, hittade inte idag när jag kollade på hemsidan.

Hela forumet kan inte vara dolt, det kom till för att man skall kunna lägga in annonser själv. Då måste ju även besökare som ännu inte är medlemmar kunna se annonserna. Delar av forumet är endast tillgängligt för inloggade.

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #18 skrivet: 11 sep-10 kl 09:17 »
Hmmm, tror faktiskt inte detta är specifikt för Gotlands kaniner utan gäller nog överlag för de lite större raserna. Har själv Rex och har inte sålt en enda unge trots annonser. Har välmeriterade stamar för utställning mm.  De flesta ser inte kaniner som produktionsdjur vilket de är utan vill ha en söt liten kelis till sina barn och då får de inte väga för mycket  :)... Men det är min teori... Själv tycker jag att Rexarna smakar delikat ;)... Och önskar att fler upptäcker kaninens värde på mer än kel nivå.... Hoppas nu inte detta sabbade eran "gottis" tråd   ;)..

//Jennie

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #19 skrivet: 12 sep-10 kl 15:37 »
Januschka: När inte köparna vill ha genbanksintyg fast man förklarar, så skippar jag det. Av den enkla anledningen att det är rätt mycket jobb att skriva beskrivningsblanketten riktigt. Vore enklare om man märkte.... men det gör inte jag. Sen om det är en skygg individ eller liten i kullen, så sållar jag faktiskt bort dem från genbanken om inte köparen heller propsar på intyg.
Ja, det var en förstagångsföderska som fick 5 st. (Kanske i liiite gott hull också  :-[)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser