Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgödsel  (läst 40656 gånger)

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
Hönsgödsel
« skrivet: 17 feb-04 kl 10:11 »
Har upptäckt att hönsgödsel inte är lämpad för gödsling av grönsaker och potatis. Skorv och sjuka blev resultatet. Hönsgödsel använder jag till rabatter, bärbuskar och prydnadsträd. Har också ett år använt hönsgödsel till tomatplantor i växthuset. Alla plantor dog. Var det bara otur eller hade det med val av gödning att göra? Förr innan jag skaffat höns använde jag trädgårdshandlarnas hönsgödsel och det gick bra. Är köpt hönsgödsel förädlad på något sätt? Torkad? Vilken effekt har hönsgödsel på jordgubbsplantor? Någon som har erfarenhet?

Hur hanterar ni hönsgödsel innan användning? Har soltorkning någon betydelse? Vilka användningsområden?

:)/Ann
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Camilla

• Gäst
Re:Hönsgödsel
« Svar #1 skrivet: 17 feb-04 kl 14:12 »
Hej Ann!

Jag brukar göra så här:
Golvströet från hönshuset (hönsskit + spån eller halm) lägger jag i vår stora löv/gödselkompost. Den rena gödseln, från "gödselbingen" under hönsens sittpinnar, blandar jag gödselvatten av. Jag löser helt enkelt upp skiten i en stor murarhink - det blir en ganska äcklig gröt - och blandar sen gröten med ännu mer vatten och vattnar ut i trädgårdsland och rabatter. Man får vara lite försiktig så det inte blir för mycket. Mått och proportioner är jag dålig på, jag gör det "på känn"....  ;D men jag uppskattar att min "slutblandning" blir ca 1 del gödselblandning till 10 delar vatten.
Den här blandningen använder jag på det mesta, även jordgubbsplantor och tomater, och än så länge har det gått bra!

Jag undrar också hur "köpegödseln" är behandlad. På säckarna står det oftast "komposterad", "torkad" och "pelleterad". Vad innebär det egentligen?

Susanne

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 feb-04 kl 17:53 »
Tidigare så använde jag hönsgödsel till vattning av blommorna inomhus och de mådde prima av det! Men däremot så var vi tvugna att stå ut med en viss odör en stund efter vattningen  :P så vi slutade med det.

AndersT

« Svar #3 skrivet: 17 feb-04 kl 22:34 »
Under hösten och vintern läggar jag ut gammalt golvströ med gödsel i landen, slutar i början på Mars (ungefär), när marken tillåter det så gräver eller fräser jag runt jorden, sedan brukar det mesta växa bra, och dessutom utan sjukdomar. Den gödsel jag får under våren och sommaren lägger jag i högar och/eller blandar ut i varmkomposten och låter det bli jordförbättring.. Färsk gödsel är för "stark" att ha på plantor, den måste "ligga till" sig ett tag för att bli bra..

hustigern

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 mar-04 kl 21:26 »
Lakas inte massor av kväve ut i snön och rinner bort med smältvattnet när du lägger ut det på vintern, Anders?

Sitter för närvarande och laddar upp inför odlingssäsongen med att gå igenom en massa odlingsböcker och har på flera ställen hittat tips om att inte gödsla för mycket på hösten eftersom det mesta rinner undan (och ev ner i grundvattnet).

Har egentligen inte bildat mig någon egen åsikt om detta eftersom det passar mig bäst att gödsla på våren (generellt alltså, jag har ingen erfarenhet av hönsgödsel - ännu) men tänkte jag skulle vidarebefordra vad jag läst.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

AndersT

« Svar #5 skrivet: 16 mar-04 kl 20:54 »
Det stämmer att gödseln lakas ur under vintern, och det kanske är en förklaring till att det växer bra i landen, om inte hade jag förmodligen drabbats av samma problem som Ann P. Det bästa är förmodligen att ha en gödselstack där gödseln får bränna ordentligt och sedan annvända den, men har man inte så många djur så är det svårt att få igång processen under vintern.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-04 kl 21:38 »
Hej,

Ett bra sätt att kompostera mindre mängder gödsel är att lägga denna blandat med halmströ i (dubbla) svarta sopsäckar, i vilka man sticker ett par små hål. Dessa säckar får ligga tills de inte avger någon värme. Sedan slänger man i en näve mask från komposten och ett par tre månader senare har man en utmärkt komposterad gödsel.
Skall kanske nämna att jag i år provar med att lägga blandningen i 200 liters plastfat i stället.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

bea

« Svar #7 skrivet: 08 maj-04 kl 21:36 »
läste någonstans att 1dl höns skit skule blandas med 10 l vaten annars blir det för starkt!?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Hönsgödsel
« Svar #8 skrivet: 31 mar-14 kl 11:51 »
Kan någon förklara varför eller hur obrunnen hönsgödsel är "för stark"?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 31 mar-14 kl 22:10 »
Jag undrar också, i tre trådar nu  ::)

kurt

« Svar #10 skrivet: 01 apr-14 kl 04:19 »

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 apr-14 kl 18:54 »
Näringsinnehållet är helt enkelt högre

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/quickref/fertilizer/nutrient_content.html

Ber att få påpeka ;) att tabellen är irrelevant eftersom den jämför färsk gödsel med torkad ...

kurt

« Svar #12 skrivet: 01 apr-14 kl 20:27 »
Ber att få påpeka ;) att tabellen är irrelevant eftersom den jämför färsk gödsel med torkad ...

Den visar näringsinnehållet i BÅDE färsk och torr, just hönsgödsel är ofta torr.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 02 apr-14 kl 09:13 »
Så anledningen till att obrunnen hönsgödsel är dåligt är att näringsvärdet är för högt?

Är det när rötterna går in i gödslet som problemet uppstår, eller gäller det även om man låter näringen regna ner från ytan, som tex vid täckodling?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 02 apr-14 kl 10:50 »
Så här gör jag med relativt färsk gödsel:
Jag gräver ner  gödslet i fåror  och blandar med jord  parallellt med grönsaksraderna.,  ett par decimeter ifrån dem. Då riskerar inte de första små rötterna att skadas,  och när plantorna växt till sig så rötterna når gödslet, så har det hunnit brytas ner och spridas lite av maskarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser