Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftspalt eller ej?  (läst 29866 gånger)

Cees

• Närke
SV: Luftspalt eller ej?
« Svar #20 skrivet: 11 sep-10 kl 13:56 »
Jo Pappis det va vanlig råspont ja mena.. varför blir det problem menar du? har ju sett friggebodar o sånt som har det som panel.. Tar det åt sig mer vatten menar du?

Ok tack :) inga spalter i golvet alltså, tackar!
Jo det va ju det ja tänkte också att duken skulle hålla bättre o va mer arbetsam. Men när ja gick in på tillverkarens hemsida www.vison.se så blev ja lite skeptisk. den är ju gjord av plast >:( ja hade ju tänkt att ja ej skulle ha nån plast. vind väv eller vindduk låter ju som om den ska vara mer naturlig men icke.. eller misstar jag mig? vad är bäst ur milj o hälsosynpunkt duk eller papp pappen är ju olje behandlad det är väl inte det bästa väl?

ur plånbokssynpunkt tar ja helst papp då det inte skulle kosta mig mer en en gentjänst  :)

Pappis

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 11 sep-10 kl 14:43 »
Hej Cees.

Ja. Råspont tar åt sej mer vatten än en panel som är avsedd att brukas liggande. Nu finns det garanterat folk här på forumet som anser att om man bara använder "gamla" grejjer så kommer det funka ändå. Så är det inte. 99,9% av alla gamla hus har ruttnat ner eftersom dom är fel byggda.(Uppskattad siffra)
Har du en liggande råspont där regnet liger på, exempelvis genom vinpåverkan eller annat vis, kommer vattnet att suga in i sponten genom kapilärverkan, vilket får till följd att virket sväller vilket i värsta fall får till följd att brädorna "spränger" loss. Problemet kommer bli ännu värre om du väljer att bygga utan luftspalt och dessutom med en färg som inte är "tät".
Mvh Pappis

Cees

• Närke
« Svar #22 skrivet: 11 sep-10 kl 17:28 »
Jaha det va ju kul >:( va ska ja göra med all råspont nu då ??? :) är det bättre om den står upp då? panelsponten är väl dyrare kan ja tro..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 sep-10 kl 18:18 »
Stående råspont är mycket bättre än liggande.

Pappis

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 sep-10 kl 22:06 »
Som Ulric säger.
Eller ta varannan bräda och klyv bort sponterna och använd den som en vanlig lockpanel. Fast snyggast kanske blir att rigga cirkelsågen eller handöverfräsen och fräsa/såga bort en bit vid hansponten. Fasa ner den 45 grader(den sida som kommer vara uppåt). Vad du är ute efter är en droppnäsa. Borde vara genomförbart utan allt för mycket krångel, sen har du en hyfsat fungerande liggande panel.
Mvh Pappis

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 12 sep-10 kl 10:08 »
Papp-pappen är ju mycket riktigt oljebehandlad (om du inte hittar uråldrig sådan som är tjärad), plasten är gjord av olja så hur man än vänder sig har man en viss utpekande kroppsdel bakåt  ;)

Masoniten är ju relativt bra ur miljösynpunkt, det går ju åt mycket energi för att koka trä men på det hela taget är masoniten helt ok.

Du skulle kunna pröva med att använda råsponten stående och kleta tjära i fogarna innan du sätter ihop, råsponten kommer ju att röra sig med varierande fukthalt så även om du sätter dom helt kloss-i-kloss så kan dom torka och gå isär lite grann men med tjärade skarvar och rejält spikade med 2 spik på varje regel så kan det nog hålla ett tag.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 sep-10 kl 10:26 »
Innan det här bygget blir så komplicerat så stackar'n struntar i alltihop, så kan vi ju dra oss till minnes att det handlar om ett hönshus..
Inte en villa, slott eller hyreshus....

När du nu har materialet hemma, så använd det, det kommer att funka. Men ställ råsponten upp, det kan nog vara klokt. Sen kan man ju överlag tänka på att bygga bra takutsprång och sätta upp häng-och stuprännor, så slipper man få onödigt mycket regnpåslag på fasaden, och framförallt slippa uppstänk från marken, som man får om man inte har hängrännor.

Vindväven är ju ungefär 715 gånger enklare att jobba med än den eländiga pappen :), så det lilla dyrare den är tjänar man snabbt in på att slippa förstöra en massa papp, humör och tid...

Cees

• Närke
« Svar #27 skrivet: 12 sep-10 kl 18:43 »
He he he ja det börjar bli lite komplicerat  :) men det är kul att så många skriver sin syn, man lär sig..

Synd att det ej finns nåt bättre ekoval ang vindstopp.

Försämras nått ifall ja sätter papp/duk mellan masoniten och spånet på insidan också? eller kapslar man in nåt då när man har det på bägge sidor spånet? Skulle va skönt att kunna skruva loss en masonitskiva sen utan att spånet följer med.

Har fixat med den nya syllen idag. fick för mig att jag skulle byta till fyrkantsstockar på 18cm ist för den regelbaserade syll ja redan gjort, den va bara 9*12cm och det blev för litet.. men den kan ju användas till taket ist.
Men det är bra att nu att botten blir rejäl då det är tänkt att stugan ska kunna lyftas med pallgafflar och flyttas nån gång. :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 sep-10 kl 19:24 »
Har man en ordentlig takfot är det nog inga problem att ha råspont på ytterväggarna. Det är sällan det blåser upp mycket regn på mina väggar, och då bor jag ändå i blåsiga, regniga bohuslän. Det får ju regna bra länge innan det sugit upp såpass mycket vatten i träet att det börjar svälla. Då är det betydligt viktigare med effektiva hängrännor, så det inte skvätter upp vatten mot nedre delen av väggen

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser