Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftspalt eller ej?  (läst 29854 gånger)

Cees

• Närke
Luftspalt eller ej?
« skrivet: 09 sep-10 kl 18:58 »
Jo det är så att jag håller på att bygga ett nytt hönshus.
Väggarna kommer att fyllas med spån, reglas tätt på insidan sen masonite.
Kommer att fästa vindtät duk på utsidan sen liggande råspont som fasad.
Med nu till frågan: Bör jag regla under råsponten och lämna en luftspalt eller kan ja lika järna spika råsponten direkt i regelverket?
Och en liten extra koll: Det behövs väl ingen vindtät duk på insidan väl?

Tacitus

• Ångermanland
SV: Luftspalt eller ej?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-10 kl 21:03 »
Mellan fasad och vägg på utsida bör du ha luftspalt, men däremot bör du inte ha luftspalt på väggens insida.

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 sep-10 kl 21:13 »
På insidan blir det ju ingen luftspalt ifall ja inte har nån duk där, spånet kommer ju att tränga ut emot masoniten. Varför ska man ha det på utsidan, är det för fukten innifrån ska luftas?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 09 sep-10 kl 21:39 »
Det regnar på fasaden och en luftspalt gör att den torkar utan att leda fukten vidare in i väggen. Fukt som kommer inifrån (och från marken) är det som begränsar byggnadens livslängd.

Cees

• Närke
« Svar #4 skrivet: 09 sep-10 kl 21:50 »
Jaha ok. Hur tjock läckt kan man ha som minst tror du?

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 sep-10 kl 22:13 »
Jaha ok. Hur tjock läckt kan man ha som minst tror du?
Hur tunn kan man få tag på? Normalt använder man ju 1"-läkt, men det räcker förmodligen med hälften skulle jag tro. Problemet är ju att spånen är tunga och kommer få vindduken att bukta utåt

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-10 kl 22:18 »
Jag skulle nog hoppa vindduken och spika asfaboard på utsidan istället, och sen läkta mellan den och klädseln.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 sep-10 kl 22:26 »
Ja, det verkar vettigt. Men man ska alltid tänka på fuktvandringen i väggen. I uppvärmda byggnader är det viktigt att man har det ångtätaste materialet inners, i ouppvärmda byggnader bör man vara försiktig med ångtäta material eftersom man kan få kondens på båda sidorna. Masonite är tillräckligt ångtätt för att inte rekommonderas att användas utanför isolering mot luftspalt under tak, så det duger nog som ångspärr längst in.

Cees

• Närke
« Svar #8 skrivet: 09 sep-10 kl 23:27 »
ok Man lär sig :) ja ett uppvärmt utrymme kan man ju kalla det dem skapar ju värme själva och nån värmelampa blir det säkert. Så då borde ju masoniten passa, kan tillägga att det är en 4,8mm oljehärdad masonite. Men över spånet i taket (om det va det du mena) blir det duk, råspont tänkte jag.. sen sne luftspalt och plåt. ska ja ha nån luftspallt under sponten i taket? ska duken ligga över eller under spånet i golvet? luftspallt där med? Många luftspallter nu he he he ;D
Kan hålla med om att det vore bra med asfaboard isf, ännu ett inköp.. trodde ja hade köpt allt idag :( Men är inte duken rätt stabil ändå? man lägger ju duk över när man sprutar ytterväggar med vanlig skitisolering :P

Tacksam för alla intressanta inlägg :)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-10 kl 07:26 »
jag använder nästan uteslutande ekofiber som blåses in i väggarna. brukar ha asfaboard eller gips på utsidan och duk på insidan om det ska kläs med stående panel. Duken brukar då bukta ut ordentligt mellan reglarna, så att man liksopm trycker tillbaka den lite med panelen. Så luftspalten går liksom förlorad på det viset...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 07:51 »
...Men över spånet i taket (om det va det du mena) blir det duk, råspont tänkte jag.. sen sne luftspalt och plåt. ska ja ha nån luftspallt under sponten i taket? ska duken ligga över eller under spånet i golvet? luftspallt där med?...
I uppvärmda utrymmen brukar det rekommenderas (inifrån ut) ytmaterial, ångspärr, isolering, vindskydd, luftspalt, råspont, papp/vattentät väv, luftspalt med avrinningsmån, plåt. Det går att förenkla på alla möjliga vis, men man ska vara medveten om att riskerna för fuktskador ökar. En speciell sak är om man använder ekofiber, då ska ångspärren istället vara en ångbroms (dyrare väv) och vindskyddet helst en sorts pappskivor som fuktandas bra. En annan sak om man använder speciell undertaksväv som både är vattentät och andas kan man lägga den direkt mot isoleringen och ha den istället för råspont (ersätter både vinväv, ena luftspalten, råspont och underlagspapp). Åtminstone säger tillverkarna det... Så antingen bygger man traditionellt (vilket fungerar bra men tar plats och går åt mer material) eller måste man läsa på om de nya materialen och bilda sig en uppfattning om man tror på dem.

Cees

• Närke
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 10:34 »
Ok, ja det låter vettigt det mesta, men nu sitter ja här med mitt material: masonite, råspont lite reglar spån ett färdigt regelverk till väggar en påbörjad botten, golvmaterial limträbalk :) o en stor dyr rulle vindtät väv. trodde ja hade så det räckte har redan blivit ett dyrt projekt trots hela stommen och golvet är "gratisvirke".. strävar alltid efter att bygga enkelt och billigt med bra resultat, järna gamla metoder men det blir ändå alltid en massa extra inköp iaf fall tycker ja.. Det känns inte som om det ska behöva vara så? Eller vad säger ni alla alternativa byggare därute? :)

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 sep-10 kl 20:35 »
Luftspalt bakom panel behövdes inte innan man började med en massa modernitétsfärger och annat tätt skit!

Cees

• Närke
« Svar #13 skrivet: 10 sep-10 kl 20:44 »
jasså, ja nå moderna färger bli det ej, hederlig faluröd enbart :D

Cees

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 sep-10 kl 20:47 »
Kan det inte vara bra att lägga duk på insidan med för att öka tätheten inifrån?
Vill ju att det ska vara garanterat dragfritt för hönsen men samtidigt en vägg som kan andas..
Hur gör jag med golvet ska ja lägga duk både under och över spånisoleringen och ska ja ha luftspalt över?
Finns det inget smart sätt att göra med taket för att slippa köpa massa tjärpapp el liknande?

Tacksam för alla tips :)

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 sep-10 kl 21:03 »
Citera
Kan det inte vara bra att lägga duk på insidan med för att öka tätheten inifrån?
Vill ju att det ska vara garanterat dragfritt för hönsen men samtidigt en vägg som kan andas..
Hur gör jag med golvet ska ja lägga duk både under och över spånisoleringen och ska ja ha luftspalt över?
Finns det inget smart sätt att göra med taket för att slippa köpa massa tjärpapp el liknande?

Tacksam för alla tips

Mitt gamla hönshus: Masonit, kutterspån, ytterpanel. Där är inget drag, eller några andra problem. Hade jag byggt det nu, så hade jag dragit på en vanlig vindpapp under panelen också. Är det sådan du menar med vinduk, eller är det något nytt grejs?
Papptak med trekantslister? Man slipper köpa de dyrare med klisterkanter och sedan är det snyggt också.

Ska du ha trägolv då? Då får du göra det så det är lätt att byta det ytan att det påverkar resten av bygget. Där hade jag satsat på jordgolv om platsen tillåter det (enklast och billigast) eller i andra fall ett gjuten platta.

Cees

• Närke
« Svar #16 skrivet: 10 sep-10 kl 22:44 »
vindtät duk, en lite mer flexibel och hållbar duk, fick för mig att den skulle vara bättre ???
jo ja tänkte lägga ett trägolv på ca 6cm, bygger man sittpinnar och sånt med plattor under och strör rikligt så borde det väl inte slita så värst?

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 sep-10 kl 23:00 »
Citera
vindtät duk, en lite mer flexibel och hållbar duk, fick för mig att den skulle vara bättre

Säkert dyrare också. Håller gör ju vindpappen också, där den sitter inbyggd i väggen.

Pappis

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 sep-10 kl 06:49 »
Hej. Läste att du tänkt ha liggande råspont som fasad. Det blir inte så bra. Eller är det bara en felskrivning och du egentligen menar en spontad panel? Är det så behöver det vara en panel som jag kallar enkelfaspanel(kallas nog lite olika runt om i landet).
Pappis.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 11 sep-10 kl 10:44 »
Du ska undvika luftspalter på insidan av isoleringen eftersom det ökar risken för konvektion i utrymmet mellan vilket riskerar att led till att det blir kallare än nödvändigt inne.

Luftspalter ska alltid vara på utsidan, det är där som fukten ska kunna "vandra" - fukt på insida ska ventileras bort med vanliga ventilationen så där ska det inte vara luftspalt.

Detta gäller ju oavsett om det är golv, tak eller vägg.

Vindtät duk är otroligt mycket enklare att jobba med än den styva pappen, så jag hade valt den.

Den finns ju även mikroporösa material som släpper igenom vatten i gasform men inte i vätskeform, bara för att man byggre diffusionsöppet så måste man ju inte använda stenåldersmaterial - dock kostar dessa material en slant så det beror ju på hur utsvällt plånbokslädret är vilka material som är möjliga  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser