Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintringstid  (läst 12564 gånger)

matti

• Södermanland
SV: Invintringstid
« Svar #20 skrivet: 13 sep-10 kl 16:13 »

Jag har gett dom 16 kg socker men yttersta ramarna i övre lådan (av två nacka LN) är tomma. Jag vet att dom har två fulla ramar med honung och förmodligen en del sockerfoder i undre lådan och skulle vilja flytta upp för att ha fullt i övre lådan.

Stör jag för mycket i nuläget (Stockholmstemperatur)? Ska jag lämna det som det är eller har dom stor nytta av att ha fullt i övre lådan?

ptakaplay

« Svar #21 skrivet: 13 sep-10 kl 19:49 »
ge dom några kilo socker till så fyller dom ramarna och du slipper rota i kupan

Bullen79

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-11 kl 17:39 »
Vad är tidigt och vad är sent. Det är höstens väder som bestämmer det. Bina har ingen kran som kan ställa av eller på. Kommer det ett drag på ljung eller lus så drar bina naturligtvis på det. Normalt invintrar vi på större utrymme än bina behöver. Det kan vara två lådor LN eller tre lådor Farrar. Själv ger jag 20 kg socker till mina samhällen, vilket betyder en full LN låda foder. Det finns dock en hel låda till att fylla om så skulle vara. Det finns biodlare som tycker att en hink Bifor är tillräckligt. Då är det gott om plats för nyindraget.
Hösten 2009 såg jag att bina drog melicitos (cementhonung) och kunde inte börja invintringen förrän 16 september. Det var nödvändigt att byta 8 av tio ramar innan fodring. I år har det inte funnits tendens till melicitos och inte heller till ljung, varför invintringen kunde påbörjas den 5 september. I dag den 9 september har alla samhällen fått sina 20 kg socker. Jag använder foderlåda modell Broder Adam.
Är det 20kg socker som det står, eller 20kg foder du ger? /PH

Curt

« Svar #23 skrivet: 16 aug-11 kl 20:01 »
20 kg socker är vad jag menar.

Bullen79

• Småland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-11 kl 07:17 »
OK, Har du ett bra recept på foder för tex ett samhälle, du hade väl ättika i också? /PH

Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 aug-11 kl 08:04 »
20 kg socker är i en 60% blandning på 25.8 Liter, 33,3 kg foder. Alltså cirkus 2 hinkar Bifor (2 x 16 kg), det låter mycket!!

En foderblandning 60% med ättika hittar du på
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B7qClAm5m4rgZWJlYmQwZTYtYTg4NC00ZTFhLTlkZDctYTAxODJmNTYyZDZi&hl=en_US

Tabellen har tyvärr 2 st 200 kg rader .. men jag har nya tabeller.
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 08:11 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 17 aug-11 kl 09:37 »
OK, Har du ett bra recept på foder för tex ett samhälle, du hade väl ättika i också?

Här har du en bra länk till flera tabeller som någon snäll har delat med sig  ;D

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=115532.msg1044103#msg1044103

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 aug-11 kl 09:44 »
De nya listorna har en Ättika kolumn som gör att PDF filerna blir för stora för forumet. Därav länkarna till Google docs.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #28 skrivet: 17 aug-11 kl 09:47 »
Citera
...20 kg socker är i en 60% blandning på 25.8 Liter, 33,3 kg foder. Alltså cirkus 2 hinkar Bifor (2 x 16 kg), det låter mycket!!...
Det beror på var i landet och landskapstypen. När jag bodde i norra Skåne (skogsbygd, lite mer inlandsklimat) räckte 18 kg gott, numera har jag bina på slätten 6 mil längre söderut och där räcker det inte.

Curt

« Svar #29 skrivet: 17 aug-11 kl 10:35 »
20 kg socker är i en 60% blandning på 25.8 Liter, 33,3 kg foder. Alltså cirkus 2 hinkar Bifor (2 x 16 kg), det låter mycket!!
Att 20 kg socker i 60% lösning skulle ge 33.3 kg foder stämmer inte. När bina gjort sitt återstår 22-23 kg vinterfoder. En full LN låda. Socker är billigt i förhållande till bisamhällen, så varför snåla. På våren kan man ofta plocka ur någon foderram. Mycket användbar till avläggare.

Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 aug-11 kl 11:58 »
Vi pratar blandat vinterfoder.

Att räknas från när bina dragit ner det vet vi väldigt lite om och går inte att prediktera säkert vid beredning av vinterfoder med socker, vatten och ättika.

20 kg socker + 13,33 Liter vatten + 1,33 dl 12% Ättika blandas till 25.87 Liter eller 33.33 kg foder.

Anledningen till att det blir 33.33 kg är att 1L vatten normalt väger 1 kg. 20 kg socker + 13.33 kg vatten = 33.33 kg foder.

Men volymen förändras pga att densiteten ändras.

Lindell

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 aug-11 kl 12:08 »
Ger man 20 kg socker som 33.33 Liter vinterfoder måste bina torka fodret till ungefär samma nivå som honungen dvs runt 17% vatten
I kupan blir det kanske +24 kg inhyst i ramarna.

Oavsett om man använder eget 60% blandat foder eller 75% foder som Bifor så får bina torka fodret för förvaring inför vintern.
Det blir mindre att torka vid Bifor och mera vid egen blandning.
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 12:11 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 aug-11 kl 12:12 »
Att 20 kg socker i 60% lösning skulle ge 33.3 kg foder stämmer inte. När bina gjort sitt återstår 22-23 kg vinterfoder. En full LN låda. Socker är billigt i förhållande till bisamhällen, så varför snåla. På våren kan man ofta plocka ur någon foderram. Mycket användbar till avläggare.

Tänk på de som både envisas och tänker invintra på 1 LN låda ... de måste köra med skruttsamhällen/avläggare året om.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #33 skrivet: 17 aug-11 kl 12:42 »
Citera
Tänk på de som både envisas och tänker invintra på 1 LN låda ... de måste köra med skruttsamhällen/avläggare året om.
Hur menar du då?

mistlur

• Småland
« Svar #34 skrivet: 17 aug-11 kl 12:52 »
Härikring invintras det mest på en låda om det är frågan om normalsamhällen. Även biodlare med hundratals samhällen gör det om det inte är frågan om drivfodrade samhällen. Medelskörden ligger oftast på över 50kg/samhälle i föreningen. Att det "inte går invintra på en LN-låda" som det påstås i tråden är totalt felaktigt.

Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 17 aug-11 kl 13:34 »
Hur får man plats med +24 kg foder i ramarna (1 LN låda, 10 ramar) och yngel, täckt yngel etc nu? Plus att bina drar in pollen och allt annat skit vid den här tiden.

Sanntos

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 aug-11 kl 13:46 »
Hur menar du då?
Jag undrar precis som Olof, hur menar du då?

Lindell

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 aug-11 kl 13:55 »
LN 382 x 230 x 382, 10 ramar, 19 kg.

Sanntos

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 17 aug-11 kl 14:33 »

Jag menar detta, jag förstår inte hur du menar

Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 aug-11 kl 14:34 »
Skillnaden mellan LN och 3/4 Langstroth är inte så stor även om LN är något större.

Lågnormal 382 x 230 x 382, 10 ramar, 19 kg.

Farrar        464 x 167 x 370, 10 ramar, 17 kg.

Men mina avläggare får samma (2 Farrar lådor) som övriga samhällen.
Avläggarna honungen + motsvarande 1 hink Bifor (12 kg socker), de övriga 1 1/2 (12 + 6 = 18 kg).
Det blir foder över även vid en karg kust.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 3 användare (2 dolda)
Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser