Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kutterspån  (läst 16614 gånger)

edithsdotter

• Gäst
SV: kutterspån
« Svar #40 skrivet: 15 okt-10 kl 09:02 »
Tycker spån fungerar väldigt bra i kaninburarna. In med ett stort berg och speciellt mycket i toaletthörnan och sedan är det bara raka ut det vid behov och storstädning en gång i veckan. Dessutom är det i vårt fall en kostnadsfri biprodukt till snickeriet vi har på gården.  :P

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 okt-10 kl 09:06 »
Tycker spån fungerar väldigt bra i kaninburarna. In med ett stort berg och speciellt mycket i toaletthörnan och sedan är det bara raka ut det vid behov och storstädning en gång i veckan. Dessutom är det i vårt fall en kostnadsfri biprodukt till snickeriet vi har på gården.  :P
oki ja tyckte det blev mycke o hyra i sommar värmen fast ja städa var da :(

edithsdotter

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 15 okt-10 kl 09:12 »
oki ja tyckte det blev mycke o hyra i sommar värmen fast ja städa var da :(

Hur menar Du då?

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 15 okt-10 kl 09:20 »
Hur menar Du då?
små flugor och mygg typ för svan på direkten när ja bytte till halm
« Senast ändrad: 21 okt-10 kl 18:07 av pålle »

Markim

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 okt-10 kl 18:00 »
Jag tror att jag är beroende av kutterspån..
=D

Turnit

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 25 okt-10 kl 16:59 »
Här är det inte alla sågar som säljer spån.....fanns en stor, men de slutade på grund av att en bil blev påkörd. Sen har jag ringt runt till massor....och det är svårt.....men jag ska nog hitta nån såsmåningom.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Markim

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 okt-10 kl 07:15 »
Igår när jag var och hämtade spån hörde jag bara ett stort brummande.
Sen fick jag en kutterspåndusch som heter duga..
=)

PetraL

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 29 okt-10 kl 07:46 »
Turnit: Ja tyvärr så har påtryckningar från allmänheten inte hjälpt, det är fortfarande stopp. Men du får gärna höra av dig om du hittar någon!!

morris-minor

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 29 okt-10 kl 11:43 »
Ett tips att få tag i strö om det inte är jättestora mängder lite billigare kan vara att kolla med 4h-gårdarna. Vår närmaste säljer halm till husbehov och ligger ganska nära oss till skillnad från brädgårdar av den kalibern som producerar stora mängder spån.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 01 nov-10 kl 15:32 »
Men dom som har unghästar i lösdrift brukar alltid ha halm även norrut .

Jo många gör det, men det är så ont om halm här i norr att de som har egen eller som lyckats köpa lös inte släpper greppet om halmbalarna i första taget... kanske kan man lyckas kränga lös en eller två balar OM MAN HAR TUR, men då ska man ha en jäkla tur och helst känna bonden mycket väl...

De mjölkbönder jag känner som förut alltid haft halm till kalvande kor har fått gå över till spån :( det är med nöd att kalvarna får boxarna ströade med halm ens...

Har bara lyckats få köpa en enda liten bal på 5 år så nu ids jag inte ens jaga efter det  :-\

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 nov-10 kl 15:50 »
Ingen som har fundera var för halmen har börja tryta?

Whippet

• Norrbotten
« Svar #51 skrivet: 01 nov-10 kl 15:59 »
Här i norr är det nog för att det finns så få bönder kvar = ingen som behöver spannmål...
De som finns kvar odlar till stor del det de själva behöver och inte så mycket överskott, tyvärr :(

Lite konstigt är det dock, för att det är 'nuförtiden' ganska många som har hästhållning i större skala, men dessa kanske bara odlar åt sig själva ??? precis som mjölk- och köttbönderna verkar göra...

Det finns självklart halm, men det går i första hand till andra storbönder som inte kan odla allt de själva behöver - vare sig de har mjölk- eller köttdjur eller hästar, får eller grisar - och vi småbrukare har inte så stor chans att få köpa...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 01 nov-10 kl 16:05 »
Här i norr är det nog för att det finns så få bönder kvar = ingen som behöver spannmål...
De som finns kvar odlar till stor del det de själva behöver och inte så mycket överskott, tyvärr :(

Lite konstigt är det dock, för att det är 'nuförtiden' ganska många som har hästhållning i större skala, men dessa kanske bara odlar åt sig själva ??? precis som mjölk- och köttbönderna verkar göra...

Det finns självklart halm, men det går i första hand till andra storbönder som inte kan odla allt de själva behöver - vare sig de har mjölk- eller köttdjur eller hästar, får eller grisar - och vi småbrukare har inte så stor chans att få köpa...

:-* /Anettes
skulle tro att en del går åt att elda upp och en del till pellets

Whippet

• Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 01 nov-10 kl 16:19 »
skulle tro att en del går åt att elda upp och en del till pellets

Kan du ha rätt i ??? Har ingen koll på sånt :-[

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #54 skrivet: 01 nov-10 kl 17:17 »
Ingen som har fundera var för halmen har börja tryta?

Man använder numer sorter med kort strå då blir det bara halva mängden halm mot förr!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Whippet

• Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 01 nov-10 kl 17:22 »
Man använder numer sorter med kort strå då blir det bara halva mängden halm mot förr!

Så korkat ;) utifrån halm sett alltså  :P
Men jag antar att det är helt vettigt utifrån synvinkeln 'mycket spannmål snabbt = mer förtjänst'

:-\ /Anette

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #56 skrivet: 08 nov-10 kl 23:54 »
Efter tips från en gammal tant så torkar jag numera ormbunkar. Finns massor och det är gratis. Antingen blockar man dem under sommaren och torkar dem upp och ner. Eller så tar man dem precis när de har torkat av sig själva på hösten..färdigt att anv.

Själv gör jag lite av varje, har nu 20 svarta soppsäckar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: halm och ormbunkar..
« Svar #57 skrivet: 21 nov-10 kl 09:26 »
Men jag antar att det är helt vettigt utifrån synvinkeln 'mycket spannmål snabbt = mer förtjänst'
 :-\ /Anette

Snabbare blir det inte, men man slipper 'förlora stora mängder' säd om det skulle bli hagelskurar, hårda störtregn etc.

Efter tips från en gammal tant så torkar jag numera ormbunkar.
Själv gör jag lite av varje, har nu 20 svarta soppsäckar.

Var det inte ormbunke som var cancerframkallande?
Man ska i alla fall akta sig för ormbunken Örnbräken som är giftig.
http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/polypodia/pteri/pteraqu5.jpg
« Senast ändrad: 21 nov-10 kl 09:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fräsen

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 21 nov-10 kl 09:32 »
att det är dåligt med halm ute till försäljning beror oxå på att:
* bonden slår säden, precis som med gräs, och ensilerar både säd o strå.
* bonden har en mixervagn för o blanda grovfoder åt korna och då åker halm i den
* bonden hackar halmen direkt vid tröskning o plöjer ner den som gödning/jordförbättring

The Game

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 22 nov-10 kl 21:23 »
På Granngården så säljer dom papperströ för en 50 spänn...
Jag lägger kutter först sen Strör jag det andra över..
Dom gillar å sprätta i det har jag märkt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 3 användare
skogskälla, Ylvalifalk, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser