Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kutterspån  (läst 16646 gånger)

HJFF

• Västerbotten
SV: kutterspån
« Svar #20 skrivet: 27 sep-10 kl 20:42 »
Jadu bor man i "norrland" så är det inte nära till sånt.
Finns knappast halm att få tag i.
Bor på fel breddgrader ;)
Blir att handla på Granngården (dyrt)

Kan inte hålla med, har ca 300m till närmaste kutterspånlager:)
Spån från ett större sågverk ska du inte ha, de blandar nåt i klingkylningen tillsammans med vatten, däremot ett sågverk med vidareförädling tex ett hyvleri....där finns kutterspån, eller ett snickeri, fönstertillverkare mm.
Kutterspånen är ju lätt även om du packar den så det lönar sig att ta med släp även om det är några mil.

Magda84

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 29 sep-10 kl 10:13 »
...som har halm..? NAMES please!! Jag har letat men inte funnit.
Mjölkbönder, som producerar till mejerier, finns INTE här uppe. Jo en eller två i Kiruna kommun. Ingen i Gällivare kommun. Sveriges, till ytan, största kommuner.

Det är inte bara mjölkbönder som använder halm. Många köttbönder använder det i djupströbäddar så hör med dom också. Även gris och fårägare kan tänkas ha.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 29 sep-10 kl 10:16 »
Fråga i stallen i din ort .
Hästfolk använder halm .
« Senast ändrad: 29 sep-10 kl 10:22 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 sep-10 kl 10:21 »
Fråga i stellen i din ort .
Hästfolk använder halm .

Hästfolk i norr använder halm i väldigt liten utsträckning.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 29 sep-10 kl 10:23 »
Men dom som har unghästar i lösdrift brukar alltid ha halm även norrut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Guran

• Lappland
« Svar #25 skrivet: 30 sep-10 kl 10:19 »
Det är inte bara mjölkbönder som använder halm. Många köttbönder använder det i djupströbäddar så hör med dom också. Även gris och fårägare kan tänkas ha.
Tack för tips men tyvärr finns ingen halm att uppbringa här uppe.
Köttbönder... de är nog nästan lika sällsynta. Slakterierna åker ner rätt långt för att få tag på nötkött, kring Skellefteå.
Fårbönder tja en och annan glad fårbonde finns (jag är en) det men det är ju väldigt hobbybetonat.
Grisbönder; fanns en lokalt på 70-80talet men redan då sågs det som exotiskt och annorlunda. Tror det finns några kring Luleå.
Vi har inga sädesfält kvar här= ingen halm.
(MAlm, skog och vattenkraft är väl det som finns och som anses viktigt.)

Jordbrukspolitiken som förts har verkligen haft genomslagskraft här uppe. 

Guran

• Lappland
« Svar #26 skrivet: 30 sep-10 kl 10:20 »
Men dom som har unghästar i lösdrift brukar alltid ha halm även norrut .
nepps, de brukar de inte.

Markim

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 02 okt-10 kl 20:26 »
Sist jag var där så köpte jag en big bag.Den fick jag fylla för 15 spänn.Oavsett hur stor säck jag har.Men innan jag fick in den i bilen..Tog en stund..
Men det är julafton för mig varenda ggn..Mot 200 i veckan..

Turnit

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 05 okt-10 kl 05:31 »
Byter du ströt varje vecka??

Jag byter inte så ofta, 2ggr per år. De går ute mesta tiden, och har uppsamling under sittpinnarna, gör att det blir inte mkt i stöbädden.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Markim

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 05 okt-10 kl 12:33 »
hehe njaa...Jag byter varje dag faktiskt..
Fast nu på senaste har jag byt varanan dag..Ähh jag byter varje dag..
Ena rummet har jag halm till ankorna och kutterspån under.Det andra har jag bara kutterspån i.
Sen byter jag halm i ruvbåsen varje dag för  V I S S A  av mina hönor brukar baja i båsen oxå..

Guran

• Lappland
« Svar #30 skrivet: 05 okt-10 kl 13:43 »
Jag byter ca en gång/vecka. Beros på hur mkt jag har dem ute, förstås.
Varför byter du varje dag?

Turnit

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 05 okt-10 kl 13:56 »
Ja, varför byter du varje dag?? Låter som ett extremt merjobb....Jag har 15hönor, och byter inte mer än 2-3ggr.....per år, och det är inte så illa. De sitter ju på sittpinnarna. Ännu bättre blir det när ankorna flyttat!

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 05 okt-10 kl 14:24 »
jag bor i norrland och vi använder halm till både hästarna och korna.
även skolan jag gick på använde halm till alla hästarna.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

hönsmamma79

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 05 okt-10 kl 15:33 »
ooh tack för tipset!!

Markim

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 05 okt-10 kl 19:53 »
Jag har en liten störning just nu kan man säga.Sen där ankorna har sitt vatten blir det blött och det måste vara sahara torrt i hönshuset nu.
Jag vill inte ha några mera hönskvalster så jag städar varje dag och inspekterar..
6 månader still going strong..jorå..
Så det här me kutterspånet på sågen var rena rama julafton för mig.
mvh
majsan

Turnit

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 06 okt-10 kl 04:04 »
Mina ankor och hönor får vatten ute, och mat, då ankorna sölar så förbaskat. Gör att spånet inne håller sig mkt torrt och fint. Ska flytta på ankorna till eget nu i veckan. Men tycker det funkar bra att fodra ute, så jag kommer nog att fortsätta med det tills det blir för mkt snö.

HelenN

« Svar #36 skrivet: 15 okt-10 kl 08:22 »
Hej,
Intressant att läsa om kuttersån, men kan man använda annat?  Var på semeseter i somras på en hästgård (bo på lantgård - hem från hem  ;)) och de hade sina häster på torv, just pga att det var svårt att får fatt i halm, och de sa, det är så bra för trädgården! 
Så började min hjärna jobbar...nu är det höst så nu har den jobabt färdig och kommit på - kan jag inte använda torv till mina höns?  Spån tar så lång tid att bryter ner, det funkar inte riktigt i köksträdgården, torv hade varit toppen - men det är mer dammigt än spån eller - är det någon där ute som vet, har erfarenhet av det? 
Halm för jag från mjölkbonden i byn mot ägg, men det är granngården som gäller för spån för min del...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 okt-10 kl 08:34 »
Torv är utmärkt som strö även för höns.

HelenN

« Svar #38 skrivet: 15 okt-10 kl 08:36 »
Va bra - kan man ha det till kaniner också - eller blir de jätte skitiga kanske?

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 15 okt-10 kl 08:57 »
prova med spån till kaniner det var ingen höjdare det vart blött :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser