Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp eller inhägnad??????  (läst 2387 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
Tupp eller inhägnad??????
« skrivet: 08 sep-10 kl 19:51 »
Nu får det räcka med dessa odjur. Vår förhoppning va att våra små höns skulle kunna skrutta fritt på gården och må super bra tillsammans med våra getter. MEN under denna korta tid typ ett halvår så har vi haft tre attacker... :(

Första dog en liten skruttig höna tyvärr av chook. Andra omgången va med en mer erfaren ganska stor höna som bara blev av med MASSSSSSSA fjädrar men klarade sig fint. I dag kom ett tredje anfall hönan försvann och endast ett fåtal fjädrar låg på marken. Till min förvåning säger min sambo detta när jag kommer hem och då har jag varit nere hos djuren och inte märkt något konstig. Så jag går ner igen och där sitter hon på sin pinne och verkar må bra, ingen synlig skada  ;D Men nu känns det som om vi plågar dem och oss själva.

Vi har två alternativ och bara det ena ger väll ett gokäntskydd kan jag tänka men ge gärna era tankar...
Antingen skaffa en super tupp som varnar och håller dem uppmärksamma på fara (finns det någon sådan??? och vad kan vara nackdelar med det?)

Det andra är ju det alternativ de flersta väljer... en inhägnad med nättak... Men då kommer lite frågor... vad bör man ha för storlek för att det skall vara rimligt och inte kännas som om man stänger in dem???

Vet att det finns flera förslag här och skall läsa igenom men skulle gärna vilja ha lite tips på bra lösningar i vårat ärende... en liten fråga är kanske om rovfåglar jagar bland träd och att en ev annan inhägnad med bara en bit tak/nät skydd kan vara aktuellt??? har nämligen ett litet stenrös/gammal stenmur där det är lite nyponbuskar träd och enar... måste kolla på det först om det kan vara ett alternativ men frågan i det läget är ju om dessa rovfåglar ändå dyker och skadar våra höns????

Ett långt inlägg men vi vill ju att ALLA våra djur skall må toppen bra... inte bli skadade och vara rädda för något man kan förhindra...

Vill bara till lägga att första attackerna va jätte tidigt på morgonen och det verkade hönsen lära sig av, men i dag var det efter 15 så nu känns det som om de kan bli attackerade när som... usch vill ju skydda mina älsklingar..
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 20:00 av palseger »

Sano

• Bohuslän
SV: Tupp eller inhägnad??????
« Svar #1 skrivet: 08 sep-10 kl 20:44 »
Det är nog tyvärr så att antingen får man bygga en ordentlig inhängnad där varken räv eller rovfåglar kommer in eller så får man vara beredd att "offra" några höns då och då. (Mink och iller går man inte säker för hur man än gör.) En tupp är till stor hjälp om de går lösa, han har som uppgift bland annat att hålla utkik och varna för fara. Det finns gamla trådar häri forumet om hur man bygger hönsgård.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 08 sep-10 kl 20:51 »
Tack så mycket... kollat rätt mycket bra och kommit på lite utav lörningen jag är ute efter som jag hoppas kunna funka... men frågorna som kvarstår är ju då vad man skall ha för nättyp som tak för att minska att det rasar vid snö... förmodligen blir det fortsatt elnät och en till grind. Men där det då kommer ske finns mycket trän vilkett kommer resultera i lite snöras så mycket att tänka på :)

Men med lite jobb och forskning här på forumet hoppas vi kunna ge våra höns ett fortsatt lyxliv utan rädsla för dessa rovdjur...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-10 kl 20:59 »
Jag tycker som Sano nämner att det är värt att det går åt en och annan höna om de får leva fritt, vilket de tycker så himla mycket om. Jag älskar att se dem fria och lyckliga! En tupp är stor hjälp men om man har haft angrepp av rovfågel elelr annat så skulle jag ha dem inlåsta i hönsgården under en tid för att inte omedelbart locka till fler angrepp.
Jag har bärnät som tak på min hönsgård och det går sönder ibland så att man får lappa och tål inte hur mycket blöt snö som helst men fungerar för det mesta. En annan idé är att bara ha trådar spända över, gärna med litet spegelbitar eller bitar av tex. CD-skivor här och var vilket inte rovfåglarna gillar.
Tänk också på att hönsgården måste vara inbrottsäker för tex räv och grävling för tar sig dessa djur in så dör varenda höna den dagen. Om en räv angriper ute så får den oftast bara tuppen.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser