Nu får det räcka med dessa odjur. Vår förhoppning va att våra små höns skulle kunna skrutta fritt på gården och må super bra tillsammans med våra getter. MEN under denna korta tid typ ett halvår så har vi haft tre attacker...

Första dog en liten skruttig höna tyvärr av chook. Andra omgången va med en mer erfaren ganska stor höna som bara blev av med MASSSSSSSA fjädrar men klarade sig fint. I dag kom ett tredje anfall hönan försvann och endast ett fåtal fjädrar låg på marken. Till min förvåning säger min sambo detta när jag kommer hem och då har jag varit nere hos djuren och inte märkt något konstig. Så jag går ner igen och där sitter hon på sin pinne och verkar må bra, ingen synlig skada

Men nu känns det som om vi plågar dem och oss själva.
Vi har två alternativ och bara det ena ger väll ett gokäntskydd kan jag tänka men ge gärna era tankar...
Antingen skaffa en super tupp som varnar och håller dem uppmärksamma på fara (finns det någon sådan??? och vad kan vara nackdelar med det?)
Det andra är ju det alternativ de flersta väljer... en inhägnad med nättak... Men då kommer lite frågor... vad bör man ha för storlek för att det skall vara rimligt och inte kännas som om man stänger in dem???
Vet att det finns flera förslag här och skall läsa igenom men skulle gärna vilja ha lite tips på bra lösningar i vårat ärende... en liten fråga är kanske om rovfåglar jagar bland träd och att en ev annan inhägnad med bara en bit tak/nät skydd kan vara aktuellt??? har nämligen ett litet stenrös/gammal stenmur där det är lite nyponbuskar träd och enar... måste kolla på det först om det kan vara ett alternativ men frågan i det läget är ju om dessa rovfåglar ändå dyker och skadar våra höns?

Ett långt inlägg men vi vill ju att ALLA våra djur skall må toppen bra... inte bli skadade och vara rädda för något man kan förhindra...
Vill bara till lägga att första attackerna va jätte tidigt på morgonen och det verkade hönsen lära sig av, men i dag var det efter 15 så nu känns det som om de kan bli attackerade när som... usch vill ju skydda mina älsklingar..