Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ström till kåken via bilens generator?  (läst 3926 gånger)

storm

• Gäst
Ström till kåken via bilens generator?
« skrivet: 03 jun-06 kl 09:27 »
har blivit med strömlös kåk som ligger en bra bit ut i skogen och funderar just nu som bäst på hur man ska få med sig lite el ut i skogen. En ide är att sätta in en större generator i bilen - och lägga en massa stora batterier i skuffen - och låta generatorn ladda för fullt ös varje gång jag är ute och tar mig en tur för att handla nere i byn. Det kan ju bli resor varje dag på uppemot 10 mil. Väl hemma igen så "pluggar" jag in bilens batterier  på mitt lokala 24-voltsnät i den annars strömlösa kåken och vips så har jag slagit två flugor i en smäll. Medveten om att bilen kommer att dra mer bränsle om generatorn alltid skall ladda - men visst borde det vara en hyfsad lösning? Finns några råd att komma med i denna diskussionsgrupp!

Hemikring

• Gäst
Re:Ström till kåken via bilens generator?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-06 kl 16:02 »
Lite beräkningar: För att lagra 1 kWh behövs 40 kg blybatteri. För att få bättre livslängd, dubbla batteriet, alltså 80 kg. Att ladda 1 kWh vid 12V 50A tar 2 timmar. Vid en motorverkningsgrad på 20% (kanske för högt) går det åt 0,6 liter bränsle per kWh, säg 1 liter efter förluster. Ett litet elverk drar mycket mer bränsle än så.
Köp batterier som tål djupurladdning, sol- eller elbilsbatterier, och skaffa ett urladdningsskydd.

esl

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jun-06 kl 20:54 »
Glöm inte bort att du har ca 50% verkningsgrad på generatorn...

det ger dig totalt 10% verkningsgrad lägg därtill att bilen drar mer på grund av alla batterier du skall släpa på...

INTE direkt ekonomiskt och miljövänligt!!

storm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-06 kl 11:59 »
Undrar verkligen om denna beräkning stämmer?!!!! :)

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 08 jun-06 kl 15:06 »
Har du ett 24 voltsnät i huset men ingenladdningsanläggning så tror jag definitivt på att sätta in 2 batterier som laddas med tolv volt paralellkopplade i bilen och sedan seriekopplas i huset. Det är meckigt, men ska du ha ström till några diodlampor och en radio så är det nog en bra metod, TILLS DESS ATT DU SKAFFAT VINDSNURRA OCH/ELLER SOLCELLER i kåken.
Har du en stor bil från mitten av åttiotalet eller senare så har du förmodligen såpass stark generator att den på sommaren inte har några bekymmer att ladda extrabatterierna, då behöver du bara en diodbrygga som ser till att du får rätt laddning på extrabatterierna utan att störa bilens egna funktioner.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 08 jun-06 kl 17:53 »
Att ladda en blyacc tar c:a 10 timmar. Nu laddar man från 50-%-ig urladdning för att inte försämra batteriet för snabbt vilket blir c:a 5 timmar. Man får se till att ha drygt 14 V för att det ska gå på den tiden. Se upp med dioder som sänker spänningen 0,7 V. Bättre med manuell strömbrytare eller ett kraftigt relä.

Dålig verkningsgrad på motorn men generatorn ger nog 70-90 % verkningsgrad (gissning).

storm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jun-06 kl 21:31 »
Jag fattar inte varför en bils generator skulle ladda så dåligt - det finns ju en hel motor att ta kraft ifrån. Hur gör för övrigt större ekipage som förbrukar mycket ström under gång - exempelvis tunga fordon med massor av extraljus. Inte har de en vindsnurra eller solceller på taket. De använder väl en kraftig generator? Någon som verkligen vet svaret på möjligheterna att under drift av en vanlig personbil tillgodogöra sig möjligheterna att ladda upp extrabatterier som sedan kopplas till stugans eget lågspänningsnät?!

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 08 jun-06 kl 22:58 »
Kraften finns mer än väl i både motorn och generatorn. Det finns dock tekniska begränsningar i att ladda ett batteri. All energi som stoppas in i batteriet fastnar inte i batteriet utan blir värme. Batteriet mår inte bra av att bli för varmt. Drar man ut på det så går värmen bort under laddningstiden.

Batteriet tar inte mer än en viss strömmängd, A, (Amper) vid en viss spänning . Ökar man laddspänningen ökar strömmen som batteriet kan ta emot. Vid 12V sker ingen laddning alls då ett laddat batteri har 12,7V. Man behöver minst 14,1-14,5 V (beror på temperaturen).

T.ex ett bilbatteri kan ta emot 10A när det är ganska tomt och kanske bara 3-5A när det börjar bli fulladdat. Det går alltså fort i början men långsammare på slutet. Man ska dock inte ladda ur till mer än halva kapaciteten då det åldrar blyaccen snabbare. Man får ha ganska många batterier för att få en reservoar som du eftersträvar. Har du 10 st bilbatterier så kan du stoppa i vad en liten generator klarar. 10x5A= 50 A eller 600W (12x50).  Nu ska generatorn klara andra belastningar också så den behöver nog vara på minst det dubbla. När batterierna är tomma så går kanske strömmen upp till 100 A och då kan den börja bli överhettad om den är för klen.

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-06 kl 10:47 »
Hejsan. den som har en lite modernare bil med färddator som visar bränsleförbrukningen kan se att det går åt mer soppa när man slår på AC:n (drivs ofta elektriskt) Samt när man slår på kraftiga heljus.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 sep-06 kl 12:54 »
Förmodligen skulle du få lägre bränsleförbrukning med ett separat elverk som inte gör annat än att ladda batterier. Bilen är ju inte avsedd att användas som elgenerator. Tyngden på batterierna i skuffen skulle troligen också öka bränsleförbrukningen markant. TANSTAFL. (Ingen gratis lunch idag heller)

Fast det blir ju en kapitalkostnad för en generator. Men å andra sidan behöver du inte så många batterier.

Inget alternativ är särskilt miljövänligt...

Sol vind och vatten är ju bäst, men dyrt i liten skala.

Tänk om man istället hade en liten gengasdriven gasturbin med elgenerator påkopplad... Kunde kanske också användas till en eldriven bil när du kör och handlar...

A.

Linus

« Svar #10 skrivet: 03 okt-06 kl 09:31 »
har blivit med strömlös kåk som ligger en bra bit ut i skogen och funderar just nu som bäst på hur man ska få med sig lite el ut i skogen. En ide är att sätta in en större generator i bilen - och lägga en massa stora batterier i skuffen - och låta generatorn ladda för fullt ös varje gång jag är ute och tar mig en tur för att handla nere i byn. Det kan ju bli resor varje dag på uppemot 10 mil. Väl hemma igen så "pluggar" jag in bilens batterier  på mitt lokala 24-voltsnät i den annars strömlösa kåken och vips så har jag slagit två flugor i en smäll. Medveten om att bilen kommer att dra mer bränsle om generatorn alltid skall ladda - men visst borde det vara en hyfsad lösning? Finns några råd att komma med i denna diskussionsgrupp!

Är det inte lättare att bara köpa några solceller för några tusen än allt krånglande. In och ut med stora batterier ur bilen koppla om två gånger, bygga om bilen. Tycker du det är roligt ska du så klart pröva men det lär nog kosta lite och ta väldigt mycket tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
LimJans, korvenu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser