Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modernisera enkelglasfönster  (läst 14572 gånger)

Granbackstove

• Uppland
SV: Modernisera enkelglasfönster
« Svar #20 skrivet: 28 sep-10 kl 18:59 »
Ah, vill veta mer om karmvirke. Hittar man det i de flesta byggvaruhandlar? Vi har ett gäng enkelglasfönster och innanfönster känns som en mycket god idé. Har inte kollat med snickeri men, tänkte att jag kunde kolla vad det skulle kosta att göra själv också. Iof så hade det ju varit trevligt med spröjs även på innanfönsterna men, kanske inte nödvändigt.

Ni andra som har innanfönster här. Är de exakt likadana som ytterfönsterna (spröjsmässigt)?
Finns hos de flesta VÄLSORTERADE trävaruhandlar. Mer tveksamt om t ex Bauhaus har det. Om man ska göra själv och inte är så van finsnickare kan det vara bra att öva lite på ihopfogningen innan, med något billigare virke. För stablitetens skull är det bra att fälla in karmstyckena i varandra (som ett pussel med en tapp på ena stycket och två på det andra). Profilen sågas först i 45 grader, så att hörnen blir snygga.

Jag har låtit hyvla till samma profil till mina nygjorda som jag har i ytterbågen, det är inte nödvändigt, men jag tycker det blir snyggast så. Beträffande spröjs tycker jag bara det är en fördel att slippa i innerbågen, både för snickeri- och måleriarbetets, utsiktens och fönstertvättens skull.

Mina innanfönster (även de gamla ursprungliga) är gjorda med färre spröjs än ytterbågen, som regel hälften. De är dessutom mindre i storlek för att passa på in på insidan om karmen. Ska man sätta in nya innanfönster där det inte har funnits förut, får man göra som TW säger: spika en tunn list runt om karmen, så innanfönstret har något att vila mot.

Och sen: fönsterremsor är a och o, det är de som tätar mot draget...

Beträffande att skära glas: Stadig hand, samma vinkel längs med hela snittet, doppa glasskäraren i något lösningsmedel, eller olja först (har själv använt T-röd med gott resultat), bryt av mot en kant (t ex en bräda), ha inte för små marginaler (att skära bort smala remsor är betydligt svårare än att dela i större bitar). Låna inte ut skäraren till någon annan som skär i en annan vinkel.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #21 skrivet: 05 okt-10 kl 22:07 »
Nya innanfönster i träbåge tror jag är en bra lösning på fönsterproblemet. Vill man inte göra en båge kan man få ett enkelt tips på den här länken: http://mittuniversum.wordpress.com/2010/01/25/innanfonster-med-speciallosning/
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 okt-10 kl 09:12 »
Nya innanfönster i träbåge tror jag är en bra lösning på fönsterproblemet. Vill man inte göra en båge kan man få ett enkelt tips på den här länken: http://mittuniversum.wordpress.com/2010/01/25/innanfonster-med-speciallosning/

Ahhh.. TACK! Så där får det naturligtvis bli! Billigt, enkelt och effektivt!

Vilse

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 okt-10 kl 09:36 »
Såg nån annons i nån kvällstdining igår,,isolerglas,,byter man ut det glas som sitter i eller smetar på en till ruta ovanpå??

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser