Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modernisera enkelglasfönster  (läst 14574 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Modernisera enkelglasfönster
« skrivet: 07 sep-10 kl 14:50 »
Hejsan
Jag har tre fönster i "lillstugan" där det bara finns ett enda, tunt, glas.. Det är ju inte särdeles bra ur ekonomisk synvinkel så jag har funderingar på att försöka fixa till det hela. Hur kan man göra det hela bättre? Ett isolerglas istället? Försöka få dit en till rutan innanför den yttre?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Modernisera enkelglasfönster
« Svar #1 skrivet: 07 sep-10 kl 15:26 »
Inte så modernt, men funktionellt, är ett helt vanligt innerfönster.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 sep-10 kl 15:35 »
Mjoo.. Men jag har inga sådana, har letat som en tok på vindar och logar men inte kunnat hitta några i rätt storlek. De övriga fönstren i huset är på det viset.. Men jag misstänker att det är minst lika krångligt och dyrt att bygga ett innerfönster som det är att exempelvis få dit ett isolerglas på enkelglasfönstret..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 sep-10 kl 15:40 »
Det tror inte jag. En enkel träram med en fräst fals att lägga glaset i. Eller ännu enklare och oslagbart billigt: tejpa glaskanterna och strunta i trävirket.

Jag tror det är rätt svårt att modifiera den gamla bågen så det blir tillräckligt väl isolerande. Dessutom svårt att göra utan att fördärva utseendet.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 17:28 »
Du behöver ju få dit antingen en ruta till med "energiglas" eller ännu hellre en hel kasset med isolerglas att sätta innaför det gamla fönstret, antingen som löst innanfönster eller fastsatt på gamla bågens insida.

Det som är svårt att få till är att bågen skall orka bära den ökade tyngden om du har fönstret öppningsbart, men det räcker ju gott med max ett öppningsbart fönster per rum.

En annan väg att gå är att plocka bort gamla fönstret + båge och låta glasmästaren tillverka en kasset med isolerglas som du sätter in istället för det fönstret som satt där.

Då enkelglasfönster håller ett u-värde på mellan 5-7 (vid nybygge är kravet 1,2 eller bättre  ;D) så finns det mycket energi att spara, i storleksordningen 100 kwh per m2 fönster på en vintermånad.

Jag föreslår att du tar kontakt med en välrenomerad glasmästare för att rådgöra vilken metod som är bäst både för funktion och för plånbok.

Lillstugan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 21:37 »
Vet inte hur bra det blir... men jag har funderingar att lägga en distans i trä runt om och sätta in ett extra fönster så att det i alla fall blir "tvåglas" fönster, för att behålla den rätta känslan. Tänkte göra detta på pardörrar.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-10 kl 10:13 »
Risken är ju att det blir för tungt för den gamla bågen... så länge fönstret inte ska vara öppningsbart går det ju bra dock.

Men ska man ändå sätta en ny ruta innanför så kan man ju göra den inre rutan i åtminstone low-e med ir-reflekterande beläggning.

Fast ur hållbarhetsynpunkt är nog i det fallet lösa innanfönster att föredra då dessa kan plockas bort under sommaren för att torka ur eventuell fukt om man skulle få besvär med kondens.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 sep-10 kl 21:57 »
Hej jag satte list som ett  energiglas får stöd av och sedan en till list som håller fast glaset,det funkar om det ej behöver vara öppningsbart.
Annars finns det färdigt bågträ på brädgården på metervara.Det har jag köpt när jag gör fönsterbågar och det blir kanon.
Mvh anders

eriklundberg

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 sep-10 kl 22:02 »
Jag har byggt nya innerbågar till två hus, ett kaffe och en åvanving på en gård.
Har tagit gamla bågar och förminskat dom, flyttat spröjs o skurit till glasen så dom passar i det nya. Blir skitsnyggt. Ser helt rätt o gammalt ut. Man får spika en list i karmen så att det blir rätt avstånd mellan bågarna.

(just nu är jag arbetslös, hmhm)

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-10 kl 17:43 »
Jag rekommenderar att du gör eller låter göra nya innerbågar som går mot en påspikad list i karmen. I princip på gammalt vis. Om man vill ha tjocka innerbågar med tvålagers värmeglas eller gammaldags tunna spröjsade innerbågar är ju upp till husägaren. Det beror på hur man bedömer balansen mellan kulturvärden och isolering.

Lämna kvar de gamla ytterbågarna om de är friska. De är vackra och kan hålla två eller tre generationer till. Nutidens snickerier är sällan av lika god kvalitet. Om någon ytterbåge är kaputt skulle jag göra en exakt kopia av den gamla.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 24 sep-10 kl 20:13 »
Om du överhuvudtaget ska göra något är lite beroende på vad du har för uppvärminig i huset.

Innan vi började renovera vårat hus var vi och träffade en energirådgivare. Då vi har enkelglas i 12 av husets 17 fönster var just fönsterbyte en sak som vi undrade över. De bifintliga englasfönstrerna är i god kondition fortfarande men det finns inga innanfönster.

Energirådgivaren avrådd från att byta fönster om man gör det för att spara pengar. Kostnaden blir så stor i förhållande till det man tjänar i minskad energiåtgång så att i vårt fall fall hade det tagit mer än 40 år att få tillbaka pengarna ::)

Om man vill byta för att höja komfort eller för att fönsterna är dåliga är ju en annan femma.

Rådet vi fick var att skaffa innanfönster. Det är en rimlig kostnad ger något ökad komfort och man spar faktiskt en del energi på den åtgärden också. När vi blir färdiga till det är dock en annan  fråga :-[ Vi har så billig uppvärmning att det inte känns så brådskande  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 sep-10 kl 20:17 »
Jo att fixa innanfönster till de tre som det saknas för är vad jag har planerat..Men hur fixar man innanfönster då? Har försökt att kolla på Blocket men det finns inga med de mått jag behöver ha

Granbackstove

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 24 sep-10 kl 20:27 »
Jo att fixa innanfönster till de tre som det saknas för är vad jag har planerat..Men hur fixar man innanfönster då? Har försökt att kolla på Blocket men det finns inga med de mått jag behöver ha
Har också letat begagnat, men ALDRIG hittat några som passar bra till vårt hus. Enklast är att be en snickare. Billigare är att köpa karmvirke och göra själv. Har några nysnickrade innanfönster i vårt hus, där det tidigare varit enkelglas (vinden, tamburen och några ställen till). Det gör MYCKET för värmen och komforten att sätta in dem, men det förutsätter att man är noggrann med limningen av fönsterremsorna när fönstren väl är på plats.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 sep-10 kl 21:06 »

Kan man inte göra nya själv, av diverse anledningar får man vända sig till en duktig finsnickare.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 12:22 »
Om du överhuvudtaget ska göra något är lite beroende på vad du har för uppvärminig i huset.

Innan vi började renovera vårat hus var vi och träffade en energirådgivare. Då vi har enkelglas i 12 av husets 17 fönster var just fönsterbyte en sak som vi undrade över. De bifintliga englasfönstrerna är i god kondition fortfarande men det finns inga innanfönster.

Energirådgivaren avrådd från att byta fönster om man gör det för att spara pengar. Kostnaden blir så stor i förhållande till det man tjänar i minskad energiåtgång så att i vårt fall fall hade det tagit mer än 40 år att få tillbaka pengarna ::)

Om man vill byta för att höja komfort eller för att fönsterna är dåliga är ju en annan femma.

Rådet vi fick var att skaffa innanfönster. Det är en rimlig kostnad ger något ökad komfort och man spar faktiskt en del energi på den åtgärden också. När vi blir färdiga till det är dock en annan  fråga :-[ Vi har så billig uppvärmning att det inte känns så brådskande  ::)

Fast om man kör med elvärme, antingen direktverkande eller elpanna, så tar det ju inga 40 år för att spara in fönsterbytet om man tittar på materialkostnaderna och så gott som alla normalhändiga kan lära sig att byta fönster själva.

Med 10 m2 fönsterarea (väldigt lite för de flesta hus) så sparar du in 40-50 kr per dygn  :o i el en vinterdag med dygnsmedeltemperatur på -10 och innetemp 20 om du går från enkelglas till moderna "sparfönster" på sådär 0,9-1,2 i u-värde.

Under de premisserna så har du i princip fönstren betalat sig på mindre än 5 år...

Så om det tar 5 år eller 40 eller rentav 80 år för fönstren att betala sig beror ju dels på hur stor fönsterarea huset har och dels på husets uppvärmningsystem.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 27 sep-10 kl 11:10 »
Har också letat begagnat, men ALDRIG hittat några som passar bra till vårt hus. Enklast är att be en snickare. Billigare är att köpa karmvirke och göra själv. Har några nysnickrade innanfönster i vårt hus, där det tidigare varit enkelglas (vinden, tamburen och några ställen till). Det gör MYCKET för värmen och komforten att sätta in dem, men det förutsätter att man är noggrann med limningen av fönsterremsorna när fönstren väl är på plats.

Ah, vill veta mer om karmvirke. Hittar man det i de flesta byggvaruhandlar? Vi har ett gäng enkelglasfönster och innanfönster känns som en mycket god idé. Har inte kollat med snickeri men, tänkte att jag kunde kolla vad det skulle kosta att göra själv också. Iof så hade det ju varit trevligt med spröjs även på innanfönsterna men, kanske inte nödvändigt.

Ni andra som har innanfönster här. Är de exakt likadana som ytterfönsterna (spröjsmässigt)?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 sep-10 kl 13:51 »
Ja att hitta någon som kunde tillverka fönsterbågar visade sig ju vara en svår sak.. Hittade en gubbe som kunde göra dem men han hade fullt upp de närmsta månaderna. Får väl bli att spika ihop något skit själv..

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 27 sep-10 kl 14:19 »

Ni andra som har innanfönster här. Är de exakt likadana som ytterfönsterna (spröjsmässigt)?

Japp  ;D

Har letat själv efter en snickare som kan bygga 'gamla' fönster.. med det är besvärligt. Fick nu in 2 nya fönster i köket, innerbågar med energiglas p g.. men kvaliten är på inget sätt som de gamla  fönstren från 1850, fast vi hittade de i trädgården där de hade legat 5 år minst.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

andtol

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 sep-10 kl 18:54 »
En närliggande fråga:

Hur knäcker man glaset? Jag har massor med glas men aldrig något i rätt storlek. Jag försökte använda en glasskärare i somras till ett trasigt fönster men det fungerar bara till 80 %. Sista biten blir alltid snett. Skär jag för liten skåra? Ska man hålla på något speciellt sätt när man knäcker?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 27 sep-10 kl 19:09 »
Glaset ska hållas i handen eller ligga på mjukt underlag och sen är det "bara" att ha rätta knycken, ofta blir sprickan fel när man mesar och därför inte får rätt knyck i brytet.

Se till att du har extra glas att öva på och se till att ritsa 100% rakt så kommer det med tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser