Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  reveterad fasad på skola från 1904  (läst 2058 gånger)

tesslan

• Västergötland
reveterad fasad på skola från 1904
« skrivet: 06 sep-10 kl 11:33 »
Hejsan!

Vi funderar på att köpa en gammal skola med reveterad fasad. Jag undrar om någon vänlig själ vet hur man vanligen byggde hus på denna tid (stomme och dyligt) och hur man bäst tar hand om husets yttre hud. Bästa material att använda o.s.v  :).

Jag är ytterst tacksam för alla svar!

/Tess

ersam

• -
SV: reveterad fasad på skola från 1904
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 11:42 »
När du skriver revterad så brukar det avses puts på trä. Skulle satsa en peng på timmerstomme och det kollar du säkrast genom att se hur tjocka väggarna är. Normalt timmer är ca 5 tum. Sen panel på in och eventuellt på insidan = 7x2,5 = ca 20 cm. Dessutom putsen på detta.

Är det puts så kan det ju vara tegelväggar också...

Jag skulle ta en kontakt med hembygdsföreningen för att få lite bakgrundsinfo och bilder.

För att få mer hjälp måste man veta mer om det specifika huset. Bjud ut nån kunnig hantverkare som går att lita på.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 16:43 »
Stommen kan eventuellt vara i stående timmer......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 17:06 »
Jag har rotat i ett par hus där reverteringen sitter på vass/halm/träull i skivor som jag tror sitter på regel...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 18 sep-10 kl 19:06 »
Kalkputs, dvs hydraliskt kalkbruk+sand+vatten 2-4-1 delar på spräck och vass är vanligt vid den här tiden. Även om det är timmer eller tegelstomme.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser