Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödare som vacc mot ILT  (läst 6185 gånger)

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
Uppfödare som vacc mot ILT
« skrivet: 05 sep-10 kl 15:51 »
Vill gärna veta vilka som vaccinerar ifall man kan byta kycklingar el höns med  varann.

Kinnarumma, 1 mil från borås

sallyomolly@hotmail.com

enbarsfallet

• Närke
SV: Uppfödare som vacc mot ILT
« Svar #1 skrivet: 06 sep-10 kl 10:02 »
Ja vaccinerar, men det vet du ju!  ;D
//Charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-10 kl 10:07 »
Hoppas fler sällar sig till listan, bra att kunna hjälpas åt. Varggrav jag har nog en del intressant till dig till våren. Här går kycklingar av wyandotte dvärg choklad, kycklingar i dvärgorpington i choklad, höns och tuppar i dvärgkochin choklad. Så har jag tur med kycklingarna finns det lite att välja bland.
« Senast ändrad: 06 sep-10 kl 10:11 av Gröneholms fjäderfä »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 10:47 »
Hoppas fler sällar sig till listan, bra att kunna hjälpas åt. Varggrav jag har nog en del intressant till dig till våren. Här går kycklingar av wyandotte dvärg choklad, kycklingar i dvärgorpington i choklad, höns och tuppar i dvärgkochin choklad. Så har jag tur med kycklingarna finns det lite att välja bland.
Det gläder mig :D Längtar så!! Älskar verkligen den färgen  :-[
Känner en som bor någonstans , vet inte. Men dem var hos oss och hämtade höns förut. Nu har dem över 300 höns och vaccinerar mot ILT. Dem har flera olika lantraser och andra raser.. Kan leta upp henns mail och nya hemsida....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 06 sep-10 kl 17:36 »
Just nu har jag minskat ner min besättning regält inför vinter...men till våren så ska jag köpa hem "lite" araucanor, maraner, lohman, isbar och funderar då på att vaccinera. Men man kan väll inte sälja på djurmarknader o träffar då eller?  Och hur gör ni med kyckligarna, Är det folk som köper vaccinerade höns eller är de svåra att bli av med?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 17:55 »
Jag har funderingar på att börja vacc ..om man sen kläcker fram kycklingar då kan man väl sälja dom som ovacc ? Vacc förs väl inte över i äggen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enbarsfallet

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 19:13 »
Jag säljer kycklingar och ägg... vaccinet går inte över i äggen... och kycklingarna håller jag separerade ifrån de storahönsen... kläcker alltså i kläckare...
Men hönsen får även ruva, de kycklingarna klara sig bra ingen blir smittad av mamma, så att säga sedan vaccineras dom.
// Charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 19:42 »
Jag säljer kycklingar och ägg... vaccinet går inte över i äggen... och kycklingarna håller jag separerade ifrån de storahönsen... kläcker alltså i kläckare...
Men hönsen får även ruva, de kycklingarna klara sig bra ingen blir smittad av mamma, så att säga sedan vaccineras dom.
// Charlotte
Måste bara fråga, måste man vaccinera dem naturruvade?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

enbarsfallet

• Närke
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 19:49 »
japp de måste vaccineras...
men jag brukar vänta tills de är mellan 4-6 veckor... ibland äldre än så..
man får ju samla ihop ett gäng, så man får med så många som möjligt i samma vaccinering... (första gången de vaccineras ska det göras 2 gånger, sedan 1 gång om året)

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 20:06 »
Ursäkta om frågan är dum, men går vaccinet alltså ur hönsen så att de räknas som ovacc. efter en längre tid då eller hur fungerar det?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 06:35 »
Nej är de vaccinerade bär de alltid på levande vaccin, de måste alltid gå med enbart vaccinerade.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 13:21 »
Min flock vaccinerades för en del år sedan, tre åtminstone,sedan har en massa nya kycklingar kläckts, både under hönor och i maskin och ett par nya tuppar inköpts (utan att bli sjuka)
Men flocken får väl betraktas som vaccinerad ändå.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 sep-10 kl 17:08 »
Bara en fråga, hur gör du när du säljer djur? Informerar du om att du kanske har ILT i flocken?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #13 skrivet: 07 sep-10 kl 18:43 »
Bara en fråga, hur gör du när du säljer djur? Informerar du om att du kanske har ILT i flocken?

Nu blir jag frågande???  Varför skulle hon ev. ha ILT bland hönsen för hon slutat vaccinera?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 07 sep-10 kl 19:10 »
Vad jag har förstått så börjar man att vaccinera så får man fortsätta.
Annars är de  bärare av ilt om man blandar.
Känner mig frågande  ::)
« Senast ändrad: 07 sep-10 kl 19:13 av Lycka »
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 07 sep-10 kl 21:24 »
Jag brukar förklara att mina höns  kan vara bärare av många smittor, däribland ILT .
Men de flesta som köpt av mig har redan  haft höns köpta från utställande uppfödare eller köpta på någon köp-och sälj-dag e.d.
Men jag håller med föregående inlägg, det hela är väldigt konstigt. Varför har inte mina inköpta tuppar, från ovaccinerade flockar, blivit sjuka?  Kan det vara så att smittan , och även motståndskraften,är mycket mer spridd än vad de flesta vet om?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 07 sep-10 kl 21:48 »
Jag kan inget om just ILT vaccin men kan en hel del om andra vaccin.
Ett vaccin är en liten noga uträknat mängd av ett virus som man ger till människa eller djur.
Syftet med ett vaccin är att reta imunförsvaret så att det bildar antikroppar mot viruset som injiceras.
När man är vaccinerad smuttar man inte ner sin omgivning utan man har själv ett skydd mot det virus man vaccinerats mot.

Fungerar ILT vaccinet på ett helt annat sätt?? Var finns i så fall de uppgifterna att hämta?
My name is not Rihanna....

Astra

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 07 sep-10 kl 21:56 »
www.sva.se
16. Är smittrisken större eller mindre med vaccinerade kontra sjuka djur?

Svar: Höns som har akut ILT-sjukdom utsöndrar stora mängder aggressiva ILT-virus i sekret från luftvägarna. ILT-sjuka fåglar utgör därför en stor smittrisk. Vaccinerade fåglar och fåglar som överlevt och tillfrisknat efter ILT kan bli latenta friska smittbärare. En del latenta smittbärare sprider periodvis ILT-virus till fåglar i sin närhet. Risken för smittspridning är alltså avsevärt mindre än från akut sjuka fåglar.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #18 skrivet: 09 sep-10 kl 09:46 »
Jag vet att ni säkert redan vet det, men ifall att ....  :-[

Man ska aldrig blanda ovaccinerade djur med ILT-vaccinerade. Genom vaccinet blir djuren bärare av smittan men inte sjuka själva. Dock smittar de naturligtvis inte  på samma sätt som ett sjukt djur då de sprids genom ex. slem. Vaccin-virus är itne lika aggresiva som vilda ILT virus men risk för smitta finns trots allt.
Sälj aldrig djur som gått med vaccinerade (trots att de inte är det själva) till folk som inte vaccinerar. De djur ni säljer kan bära på smittan och den kan när som helst bryta ut om de inte är vaccinerade och då smitta personens andra djur.

Jag fick in ILT i min flock i sommras och fick ta bort 30 djur. Detta är HEMSKT. Om man vaccinerar får man finna sig i att bara sälja/byta med de som vaccinerar. Annars riskerar man att sprida sjukdommen.
Sva skriver: Det finns en viss risk, om än liten, att vaccinvirus kan övergå i en mer aggressiv form om det sprids okontrollerat i en osmittad flock.

Snälla ta inte den risken. Det är fruktansvärt att behöva ta bort sina djur.

LÄS HÄR:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Vaccin-och-vaccination/Vaccination-mot-ILT/Fragor--svar-ILT-vaccination/#Fråga 1
« Senast ändrad: 09 sep-10 kl 09:54 av Lyckliga Höns »
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 09 sep-10 kl 10:05 »
Måste göra ett inlägg till.
Finns det belägg för att man inte ska köpa ägg från vaccinerade besättningar om man ska vara på den säkra sidan.
Och vad är den säkra sidan.
Här uppe känner jag ingen som vaccinerar.
 Visst har frågan kommit upp
men ingen har ännu  tagit beslutet att vaccinera.
Vad jag vet.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser