Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att odla lök från frö.  (läst 24750 gånger)

johena

• Dalarna
att odla lök från frö.
« skrivet: 05 sep-10 kl 14:29 »
är det värt besväret egentligen? hinner det bli någon storlek på den? har alltid köpt sättlök, men tycker runåbergs har lite roliga frösorter som skulle vara roliga att prova.. men jag bor ju i zon 5-6, så jag undrar om de hinner bli stora ens vid förkultivering... någon med erfarenhet?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: att odla lök från frö.
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 15:04 »
Jag har lyckats halvbra två gånger och misslyckats fler. Du måste få fram bra plantor. Drivbänk eller växthus. Så i mars. Plantera ut ganska tidigt (men inte för tidigt). De ska vara i bra tillväxt. Undvik svackan efter utplantering, annars kan de börja bilda lök för tidigt och då får du små lökar, som kanske duger som sättlök nästa år. Enligt vissa uppgifter kan lagringsdugligheten bli sämre på förkultiverad lök. Kan inte säga säkert från egen erfarenhet.
De mognar av senare än lök odlad från sättlök, och frosttåligheten strax före avmognad (sensommar-tidig höst) kan kanske vara lite sisådär. Jag fick frostskada en gång, då det först kom regn och sen frös ca 5 minus.

Ett alternativ är att odla fram egen sättlök. Även det ganska vanskligt. Jag har inte några stora framgångar att berätta om, tyvärr. Men jag fortsätter lära mig om detta, medan jag lagt förkultiveringen på hyllan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 15:06 »
Forts: dessa erfarenheter är gjorda i kallt läge i zon 3 och varmt läge i zon 4. Men zonerna säger inte så himla mycket. De gäller mest frukt och bär och annat flerårigt. För ettåriga kulturer är det viktigare att ha ett varmt läge i landskapet (mikroklimat), där man kan komma igång tidigt, och inte frostlänt.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 sep-10 kl 16:32 »
Jag har gjort det med rödlök. Storodlare här sätter från frö. De blir inte lika stora, men smaken är stark.

Jag jämförde med årets lök, då jag hade sättlök, och en lite lägre skörd var det nog med frö.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 05 sep-10 kl 16:35 »
Jag förkultiverade och satte ut. Tycker resultatet blev helt okej. Inga jättelökar, men några stycken nådde matstorlek. Det beror nog på vad man har för förväntningar, jag tycker inte det är så viktigt att de blir stora, det viktigaste för mig är att det blir nånting. Man kan ju ta två om man tycker de är för små, tänker jag.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 05 sep-10 kl 17:13 »
Jag har gjort det med rödlök. Storodlare här sätter från frö. De blir inte lika stora, men smaken är stark.

Jag jämförde med årets lök, då jag hade sättlök, och en lite lägre skörd var det nog med frö.

Du menar direktsådd? Det lär såvitt jag vet bara fungera tillfredställande i de bästa lökodlingsområdena i Skåne och Öland. Sen kan det nog gå OK för husbehov i ett lite större område, även beroende på mycket lokala förutsättningar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 05 sep-10 kl 17:14 »
Jag förkultiverade och satte ut. Tycker resultatet blev helt okej. Inga jättelökar, men några stycken nådde matstorlek. Det beror nog på vad man har för förväntningar, jag tycker inte det är så viktigt att de blir stora, det viktigaste för mig är att det blir nånting. Man kan ju ta två om man tycker de är för små, tänker jag.

Det känsligaste är plantuppdragning och utplantering. Beskriv gärna hur du gjorde.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #7 skrivet: 05 sep-10 kl 17:59 »
Det känsligaste är plantuppdragning och utplantering. Beskriv gärna hur du gjorde.

Jag var ganska slarvig, eftersom mitt mål var att försöka se om jag kunde få fram lök på ett enkelt och billigt sätt. Jag sådde frön tre och tre i tidningspapperskrukor, lät de stå i miniväxthus i vardagsrummet tills de blev så höga att de slog i taket på växthuset. Jag avhärdade dem ganska halvhjärtat och satte ut dem sista april (efter sista frosten). Jag täckte dem med fiberduk de första veckorna.
Alla plantorna klarade inte min omilda behandling, utan mer än hälften strök med, men eftersom jag dels hade tagit i lite extra och egentligen gjorde det hela mest som ett experiment så känner jag mig nöjd.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

poze

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-10 kl 18:10 »
snor tråden litet, bör man toppa lökblasten vid förkultiveringen för att få större rotmassa till blasten ?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 06:18 »
Du menar direktsådd? Det lär såvitt jag vet bara fungera tillfredställande i de bästa lökodlingsområdena i Skåne och Öland. Sen kan det nog gå OK för husbehov i ett lite större område, även beroende på mycket lokala förutsättningar.

Jo och så bor jag ju i Skåne, hade  bädd och ganska bra lokalklimat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Micki o Molly

• -
« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 18:07 »
En påse frö ifrån Lidle,,2,90:-

Zon 4,,sått i februari,,,

Fortsättning följer nästa år ,,,,,om någon hinner börjar torka löken NU,,,!
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 18:47 »
En påse frö ifrån Lidle,,2,90:-

Zon 4,,sått i februari,,,

Fortsättning följer nästa år ,,,,,om någon hinner börjar torka löken NU,,,!

Ni har alltså odlat sättlök i sålåda? Det har jag också gjort en gång. Fördelen är att man kan placera lådan under tak (och sluta vattna) när man vill att löken ska mogna av. På några veckor torkar jorden och löken såpass att de bara måste lägga av för säsongen. Jag fick små men fina sättlökar. Omständigheter gjorde att de inte blev satta på något bra sätt året efter, så jag fick inte testat vad de gick för.

johena

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 08 sep-10 kl 09:36 »
men hur pass noga är det med förvaringen av sättlök? läste nånstans att de bör förvaras i runt 30 grader för att hålla; hur skulle det gå till i 8-9 månader?

och jo, man ska toppa blasten på fröodlad lök, precis som med purjo.

tack för svaren!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

ulfg

« Svar #13 skrivet: 13 sep-10 kl 22:18 »
Finns det inte en japansk lök som sås ut i augusti, övervintrar och blir pampiga, rejäla lökar nästföljande år?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

masa

• -
« Svar #14 skrivet: 25 sep-10 kl 13:35 »
Det går utmärkt att odla lök från frö om man gör rätt, och det finns oändligt många fler sorter att välja på jämfört med de få sättlökar som finns på marknaden. Man måste nog börja inomhus, början av mars fungerar bra här i norra Bohuslän. Lök gillar att trängas, därför kan man så 3-5 frön i ett fack i ett såbrätt och plantera ut hela klungan när det är dags. Det går även bra att ha ett frö/fack, då kan man göra utplanteringen tätare. Vilken utplanteringsmetod som ger störst avkastning är jag osäker på, i regel får man jämnare storlek om man planterar en och en, i en klunga kan någon eller några ta överhanden och de övriga blir mindre i storlek.

Småplantorna måste vara i god tillväxt hela tiden och inte stanna upp, då riskerar man tidig lökbildning. Sedan ska de avhärdas relativt tidigt och helst stå utomhus hela tiden 2-3 veckor före utplantering. Utplantering gärna i början-mitten av maj, fungerar även senare om vädret är kallt då.

För att minska problemen med ogräs, täck gärna jorden med gräsklipp före utplantering och raka undan täckningen just i raderna där plantering skall ske. Lökplantor har sköra blad, så täckning efter plantering kan skada plantorna. Även ute ska plantorna vara i god tillväxt, vattna vid torka, meningen är att man skall få så många blad som möjligt innan lökbildningen börjar efter att dagarna börjar bli kortare.

Efter skörd och torkning förvaras lök bäst vid temperatur nära 0 grader och låg luftfuktighet, det gäller även smålökar som man kan använda som sättlök året efter. Men om man använder egen lök som sättlök bör man värmebehandla den innan den planteras ut, detta för att undvika att den går i blom. 1 dygn i +40 grader brukar räcka för att blomanlaget ger upp. Högre temperatur skadar hela löken.
Jag har byggt ett värmeskåp av en kylbox och en termostatstyrd glödlampa som värmekälla.

Själv odlar jag ca 20 sorter av lök från frö och kan varmt rekommendera t.ex. Ailsa Craig, en storvuxen mild gul lök, Rosanna, en plattrund lök som är svagt röd och Red Spark, en stor och fast rödlök.

Alba

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 04 okt-10 kl 08:39 »
Jag har byggt ett värmeskåp av en kylbox och en termostatstyrd glödlampa som värmekälla.

Smart! Har du en bild på ditt värmeskåp?

Har provat att odla sättlök till schalotten i år. Jag var inte särskilt genomtänkt, men lät hälften stå kvar i en trång sålåda och skolade om andra hälften i pluggbrätte. Lökarna i såladan växte och blev jämnstora och fina nästan allihop, medan lökarna i brättet växte dåligt, fick ojämn storlek och naturligtvis också ojämn vattning av mig.

Jag har sparat de lökar jag tror kan funka nästa år. Återstår att se.

Svårigheten att hitta eko-sättlök, och att urvalet blir större, gör att jag gärna odlar fram egen sättlök.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 04 okt-10 kl 10:52 »
Har ni några tips om odling av potatislök ?

Lotten Lagersedts kokbok från 1909 skriver charlotten(potatis)lök kokt mjuk i vatten och sedan brynt, är en billig och läcker rätt .

Om charlotten och potatislök är variteer av samma art tvistar de lärde om men för Lotten var det klart .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 04 okt-10 kl 19:24 »
Frågan är om det går att skilja på potatislök och schalottenlök. Gränsen är enligt min uppfattning flytande. Båda räknas till samma varietet eller grupp inom Allium cepa.

Potatislök odlas ungefär som man odlar vanlig matlök från sättlök. En skillnad är dock att den (och schalottenlöken) ger sättlök tillbaka vid skörden, samt om man har tur (eller en bra lökjord) även lökar som är mödan värt att skala och tillaga. De delar sig nämligen, och dessa lökar är inte så benägna att gå i blom, men fungerar som sättlökar.

De flesta potatislökar och schalottenlökar ger sällan eller aldrig frö. Jag har lyckats få frö av några men har tyvärr inte haft tid att provodla det. Inköpt frö kan kanske ge lökar som sen kan förökas vegetativt (med de nya sättlökar man får när löken delar sig).

Potatislök är en bra steklök, men varför koka den innan??? Nu är det kokta fläsket stekt #¤**¤

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser