Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring av avläggare.  (läst 2268 gånger)

Bonasia

• Småland
Invintring av avläggare.
« skrivet: 05 sep-10 kl 13:43 »
Hej!

Jag har två avläggare som jag hämtade den 21juli,
 de står på två lådor idag men den översta har inte helt utbyggda ramar. Hur länge bygger de på hösten? Skall jag trycka ned dem på en låda? Saken är den att jag även skall byta ramformat och har rätt ram i den övrelådan

En bigubbe i trakterna sa att jag kan borsta ned alla bin i en ny låda så bygger de ut ramarna i den?

Tacksam för svar
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 13:46 av Bonasia »

wictor

SV: Invintring av avläggare.
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 17:18 »
Om det är den övre lådan du vill ha som format så småningom kan du låta dem stå på två lådor över vintern.
Fodra, så länge de får foder så bygger de ut.
Till våren kommer allt det nya ynglet att finnas i den övre lådan, då tar du helt enkelt bort den undre så har du rätt format sedan. På med en till låda så yngelklotet kan växa uppåt, spärrgaller och sen skattlådor.

ersam

• -
SV: Invintring av avläggare.
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 19:38 »
Har själv dåliga erfarenheter att låta avläggare bygga helt nytt. Risken är att de inte är tillräckligt starka och byggandet tar knäcken på dom.

Nu vet jag ju inte vad du har för format och hur starka dom är men är de inte fullstora och lådan är typ Lågnormal eller motsvarande med dryga hälften färdigbyggda ramar så skulle jag inte tveka på att övervintra i en låda och låta dom bygga klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser