Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintrar jag rätt?  (läst 1970 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Invintrar jag rätt?
« skrivet: 04 sep-10 kl 17:59 »
Hej, är ny och förvirrad inom biodlingen.

Har två små men starka samhällen på en lågnormallåda men 11 ramar vardera. Slutskattat. Hur ska jag invintra dem?

En grannes granne sade till mig att under tio dagar ge dem en burk med 50%ig sockerlösning om dagen, ha en veckas uppehåll och sedan ge dem 8 kg socker i 60%ig lösning. Har gett dem en burk om dagen i en vecka nu, men det känns som att temperaturen börjar bli så låg så jag är stressad att det kansken hinner bli för kallt innan de får sina 8 kg. De varnar för markfrost om nätterna nu...   

Hur tycker ni jag ska fortsätta?

/Lilja

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Invintrar jag rätt?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-10 kl 20:36 »
I vilken del av Sverige bor du ?

Att din granne rekommenderade dig att ge små mängder under flera dagar är för att stimulera drottningen att lägga egg. Bierna tror att det finns nektar ute i naturen och då matar de drottningen så hon lägger egg.

Bor du långt norrut så kan du lägga på hela given av socker , är den lite uppvärmd så blir det lättare för dem att dra ner den.
Se till att även behållaren av foder är isolerad så blir det lättare för tjejerna

Lycka till              mvh edward  :P

Ps lite väder sighter det går att skriva i ort namn så blir det lite mer exakt.

http://www.klart.se/

http://www.yr.no/
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 04 sep-10 kl 21:49 »
De tio dagarna hade gjort bäst nytta i augusti för då hade du inte blivit stressad  :) Under de åren jag har haft bin har vädret i Skåne varit sådant att man kan fodra när som helst i september, medan oktober oftast är för sent, och om jag fodrat senast i mitten av september sover jag bättre... Jag tycker det verkar som att dagstemperaturen ska helst vara uppåt 15ºC för att fodret ska tas snabbt, även om 10ºC kan fungera. Dessutom beror det på hur du fodrar, med foderlåda, ballong eller hink och hur starkt samhället är.

8 kg är för lite om de inte sparat undan det du gett tidigare eller har en massa honung kvar. Detta är svårt att veta när man är nybörjare, men eftersom du verkar ha dem på 1 låda lågnormal finns det tack och lov en bra tumregel - fodra tills de inte får plats med mer (de tar inte emot mer), då har de ca 20 kg foder och det är ganska lagom.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 10:29 »
Ja bor i Skåne.

Så när dessa tio dagar har gått, hur långt uppehåll ska jag göra då innan jag ger dem en kraftigare omgång, eller ska jag ge dem det på en gång den elfte dagen?

/L

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 06 sep-10 kl 10:43 »
Vill du ge chansen att drottningen lägger fler ägg så ska du vänta. Men vill du få det gjort och inte riskera nått så ge nu. Själv tror jag inte att det ger så mycket med drivfodring nu utan matar på i bra fart så kan man sen sova lugnt på nätterna.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-10 kl 12:33 »
Ja bor i Skåne. Så när dessa tio dagar har gått, hur långt uppehåll ska jag göra då innan jag ger dem en kraftigare omgång, eller ska jag ge dem det på en gång den elfte dagen?/L

Du behöver inte stirra blint på hur många dagar , det är nog tänkt som en finger visning.

Så om du känner dej osäker ge dem mat.

Inom biodling finns det inte bara ett rätt sätt att göra saker på.

Det beror helt enkelt på vad man vill göra + upp nå , även tycke spelar stor roll.

Lyssna på fler , fråga varför , och sedan välja det som du tycker verkar vara bra för dej och dina tjejer

Lycka till          mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser