Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppel-te, hur göra?  (läst 10185 gånger)

Staffan de Vad

• Södermanland
    • Lägenhet på landet
Äppel-te, hur göra?
« skrivet: 01 sep-10 kl 10:08 »
Nu är det så att jag och min fru tänkte ta vara på en massa äpplen vi har och idén om äppel-te kom upp.

Vet ni hur de ska torkas? i vilken miljö (dvs mörkt och varmt, eller ljust och svalt m.m..) och är det något mer man bör tillsätta eller är det någon särskild process man ska pyssla med för att få äpplena till att bli tedugligt?

Staffan de Vad, tornerspelsryttare, massör, lärarstuderande och förälskad i livet på landet.
Pysslar med historiskt återskapande överlag, men med störst inriktning på medeltid. Det man kallar living history.

Trivial

• Gäst
SV: Äppel-te, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-10 kl 10:25 »
Vet inte vilket slags äppelte du tänker på - det man köper i butik och ser ut som små korvar är ofta bestående av socker ihopmojsat med lite arom - men klart man kan ha torkade äppelbitar i sitt te. För min del har det inte smakat särskilt mycket, så jag äter dem hellre direkt, som godis, eller lägger i mat.

När jag torkar äpplen skalar jag dem, tar ur kärnhuset och skär i centimetertjocka skivor och hänger upp på en tråd på ett någorlunda varmt ställe, nära spisen till exempel. ELLER så skär jag dem i småbitar utan hänsyn till "kärnhushålet" och torkar i torkapparat på låg temperatur, 30-40 grader. Skulle säkerligen funka lika bra i en vanlig ugn.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-10 kl 23:56 »
Doppa dem i citronsyrevatten innan torkning så de inte blir så missfärgade. Jag torkar mina äppelskivor framför luftpumpen på bakplåtspappersklädd ugnsplåt= luftcirkulation och värme gratis, den står ju ändå på. Alternativt kan man ta det i torkskåp på 40 grader eller i ugn men då med luckan öppen annars blir det för fuktigt. Billigare att hänga dem i norrfönster på tråd eller på blomsterpinnar.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

dulcamara

« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 00:51 »
Äppelte görs i allmänhet på de torkade skalen - ett bra sätt att ta tillvara dem när man t ex skalar äpplen för att göra mos eller torka äppelringar. Använd oskadade skal och torka dem utbredda i en torkolla, korg eller nätpåse som hängs upp. Går också bra i elektrisk torkapparat. Teet blir gyllengult och jättegott - blanda gärna med torkad mynta!

Kabo

« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 18:39 »
Har letat som en galning efter ett recept jag brukade göra för 100 år sedan.
Man skulle ta äppellöv med också förutom skalen. Efter att det torkat skulle man spraya det med en blandning av vatten och honung eller sirap och torka en gång till i ugnen. Minns tyvärr inte vae sig tider, proportioner eller grader.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-10 kl 10:46 »
Jag torkar äppelskalen  och kärnhusen och använder till te det har man ju kvar när man torkar äppelringar inte kasta någonting som går att använda mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 02 nov-10 kl 13:14 »
Mmmm äppelkärnor smakar mandel <3. Jag äter alltid upp kärnhusen  o:).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser