Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillverka kyckling buljong...  (läst 2915 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
tillverka kyckling buljong...
« skrivet: 31 aug-10 kl 23:33 »
har slaktat flera tuppar.. funderar på om man inte kan koka dem och göra buljong... men kan man lagra buljongen i flytande form eller måste den frysas?? hade vart bra om man hade kunnat ha den på flaska och tillsätta i diverse soppor/grytor...
tips någon??
Fjäderfän och kaniner

sarwen

• Södermanland
SV: tillverka kyckling buljong...
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 14:17 »
Förr bevarade man buljong genom att låta den stå bakpå spisen och koka en stund varje dag. Man kan fömodligen konservera den i burkar och konservapparat, men jag skulle vara väldigt försiktig med det eftersom det är lätt att det blir botulismsoppa... Nä, frysen gäller nog.

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 14:28 »
Reducera den så mycket du orkar och frys på istärningslåda. Bara att pluppa i några bitar i maten du lagar. :)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 24 okt-10 kl 18:13 »
Jag brukar göra buljongen vartefter under året. Gör ofta olika typer av grytor på ungtupp (exempelvis Coq au vin). Då brukar jag dela tuppen i mindre delar men rensar av köttet från skrovet.

Skrovet får ett par slag med köttklubban och får sedan koka med en morot, en lök i bitar och litet pepparkorn, lagerblad... Låt koka i 30-40 minuter. Jag brukar faktiskt inte reducera buljongen speciellt mycket utan fryser den i den typ av burkar som turkisk youghurt kommer i (cirka 1/2 liter). När jag sedan gör risotto så har jag en färdigspädd buljong som jag kan tina snabbt i en kastrull.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 15:43 »
Jag brukar göra buljongen vartefter under året. Gör ofta olika typer av grytor på ungtupp (exempelvis Coq au vin). Då brukar jag dela tuppen i mindre delar men rensar av köttet från skrovet.

Skrovet får ett par slag med köttklubban och får sedan koka med en morot, en lök i bitar och litet pepparkorn, lagerblad... Låt koka i 30-40 minuter. Jag brukar faktiskt inte reducera buljongen speciellt mycket utan fryser den i den typ av burkar som turkisk youghurt kommer i (cirka 1/2 liter). När jag sedan gör risotto så har jag en färdigspädd buljong som jag kan tina snabbt i en kastrull.
Ungefär så gör jag också. Fryser ungtupparna hela, sedan när de ska tillagas antingen styckar jag eller tillagar (oftast) hela. Sen kokar jag buljong på skrovet och använder dagen efter till soppa eller ställer i frysen till nästa soppdag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser