Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhink eller foderlåda???  (läst 12264 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: foderhink eller foderlåda???
« Svar #20 skrivet: 09 sep-10 kl 06:14 »
Gör du ingen koll i yngelrummet? Det sista bina drar på är ljung och lus.Det hamnar i yngelrummet.  Inget att ha över vintern.
En av orsakerna till att det är bra att invintra tidigt!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 09 sep-10 kl 10:48 »
Den snåle biodlaren lever alltid i en förhoppning av ett höstdrag och när detta inträffar så svär vi över den inkomna lushonungen och känner osäkerhet inför övervintringen som följd då vi vet att bitarmarna blir fyllda o sannolikt så blir kupan nerskitad med följdsviter för samhället

Invintra i tid dvs tidigt och gör man detta så funkar nästan vilken metod som helst, hink upp o ned eller hink rätt ställd o bina kryper upp, foderlåda, foderpåse, central utfodring mm
slipp lushonungen med att fylla cellerna med rätt foder.

I o med att förhoppningen kan ligga att få tag i ett sent drag så glömmer biodlare att stimulera bisamhällen att växa i styrka inför vintern utan litar på deras egna förmåga som kan utebli med följdverkningen = för lite bin eller något svagt, vad gör vi då (den snåle ) vi invintrar i alla fall med förhoppningen att det ska gå vilket  det inte gör i många fall om inga andra åtgärder sätts in.

Nåväl tillbaks tilltråden foderlåda har en annan fördel oxå du få lätt en översikt hur mycket som är neddraget i kupan av fodret.

Hej å hå

Abigail

« Svar #22 skrivet: 09 sep-10 kl 12:28 »
Fast om man hoppas på ljunghonung så är väl inte det snålhet snarare en fråga om livsnjutning  ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 sep-10 kl 12:47 »
Inget som hindrar att man invintrar tidigt och sedan tar bort foderramarna för ljungen.
Foderramarna kan du sätta dit igen. Att försöka invintra i oktober är inte så bra.
För mig handlar det om binas överlevnad!

Rolle johansson

• Småland
« Svar #24 skrivet: 09 sep-10 kl 22:23 »
Jag undra lite om det här med bifor, är en hink alldeles för lite 16kg jag läste att någon skulle gå upp på 22 kg .Har det inte lite med hur väl kupan är isolerad är det välisolerat går det åt mindre för dem.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #25 skrivet: 09 sep-10 kl 22:38 »
...Har det inte lite med hur väl kupan är isolerad är det välisolerat går det åt mindre för dem.
Antagligen, men även om det kallas vinterfoder så går en stor del av det inte åt på vintern utan på våren till att föda upp nya bin innan draget kommer igång.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 sep-10 kl 04:58 »
De avläggare jag haft har fått drygt en hink och produktionssamhällen 1 1/2 hink. Lämnar man några kg honung så klarar de sig.
Problemen med foder syns först i slutet av mars och under april där en kall och snöig april månad kan vara svår för bina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser