Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bod för åretruntboende  (läst 1545 gånger)

GuteS

• Blekinge
Bod för åretruntboende
« skrivet: 31 aug-10 kl 11:41 »
Hur skulle du bygga (materialval) en bod (15m2) tänkt för åretruntboende för 1 person? Uppvärmning? Användning av boendeytan?

Vatten och avlopp finns tillgängligt hos granne i näraliggande byggnad.

Vänligen
/GuteS

Huggorm

• Gäst
SV: Bod för åretruntboende
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 11:55 »
Jag skulle bygga med vanlig regelstomme eftersom det är billigast, enklast och ger mycket isolering per centimeter väggtjocklek. Uppvärmning med kamin, om du har tillgång till ved och anser det vara värt den golvyta det upptar. Annars elradiatorer, det är ju trots allt inte stor stuga det handlar om. Har du råd bör du satsa på vattenburen golvvärme, så spar du ytterligare yta.

Min stuga är 17kvm invändigt, och jag får plats med det mesta. Dock inte badrum och tvättstuga som jag skall ha i en separat bod, samt utedass.

eremit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 11:56 »

Eremitens koja! -finns på nätet!

GuteS

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 12:37 »
Tack för era inlägg.

Med en bra kamin, (har fri tillgång till ved), kan man utesluta elraditorerna helt eller kan det vara fördelaktigt att kombinera de båda?

eremit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 13:26 »

Sån där elvärme är ju dyrt men om du har lönearbete och måste vara borta under dan så kan set vara praktiskt annars värmer du väl upp din lilla stuga ganska snabbt.

davidB

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 14:11 »
liten yta med kamin tenderar ju till att bli VÄLDIGT varm när man eldar.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 14:41 »
Två 300-watts element lär ju räcka för att ha som grundvärme i den lilla stugan, då blir det inte så blodiga kostnader, och det kan vara bra skönt att ha lite värme på när man kanske kommer hem efter en dag borta, torkar ju upp lite fukt också. Och så fort du börjar elda så stängs dom ju av..

Micki o Molly

• -
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 14:53 »

Ett skönt litet ord som klingar i mina öron,,,,,BÄDDVÄRMARE,,,,,,, :-*

Snön yr,,,,,,,,,,,,,minus 25,,,,,,,,,,,,,,,,,man kryper ner i en varm säng, OM  man kommit ihåg att ställa in timern  o:)

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 04 sep-10 kl 16:38 »
Ett skönt litet ord som klingar i mina öron,,,,,BÄDDVÄRMARE,,,,,,, :-*

Snön yr,,,,,,,,,,,,,minus 25,,,,,,,,,,,,,,,,,man kryper ner i en varm säng, OM  man kommit ihåg att ställa in timern  o:)

Inte en chans sedan min nästan började brinna...    Skall det va varmt i sängen så får det va med hjälp av varma stenar eller vattenflaska,   jag gillar visserligen att krypa ner i en kall säng som sakta värms upp. :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser