Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flugbindning  (läst 4744 gånger)

gernsö

• Skåne
flugbindning
« skrivet: 31 aug-10 kl 11:36 »
Ni som sysslar med flugbindning, vilka fjäderfäraser är av intresse? vilka används oftast och så, skulle vilja veta.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

LasseDalom

• -
SV: flugbindning
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 12:09 »
"Metz-nacke" kallades den som var finast på min tid. Det fanns en hel del olika färgvarianter. Vilken ras tupparna var av vet jag inte, men jag tror att de skall vara framavlade just för detta syfte.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 12:10 »
påfågel,tuppnackar och sadlar,marabou,pärlhöns,fasan..främst guldfasan..

sen används rävhår..kalvsvansar,hjorthår,ekorrsvans,isbjörn,kaninpäls..mm mm mm det mesta är användbart..
gå in i närmsta sportfiskeaffär och kolla utbud och priser...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 15:57 »
Det är iallafall tuppnackarna som det ligger lite pengar i. En fin Metz-nacke tror jag kostar uppåt 700 :-

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 16:16 »
Men vad är en metz-nacke? färg?

grimbart- vad är marabou?

vilka färger är eftertraktade, någon special ras som är eftertraktad?
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 16:55 »

grimbart- vad är marabou?

marabou är en stork tror jag...
yviga fjädrar..ungefär som nedre delen på påskrisfjädrar..
de färgas ofta i fluoroserande färger..
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 00:21 »
Jag har frågat angående detta tidigare, och de tuppnackar som är särskilt eftertraktade är de från tuppar med hackel (som jag tror är de långa nack-fjädrarna) som är speciellt framavlade för just flugbindning. Har inget med färg att göra såvitt jag förstått, utan fjädrarna är väldigt långa och smala. Jag tror att Rooster har bilder på sin hemsida på såna hackel...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Pappis

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 06:18 »
Jag har frågat angående detta tidigare, och de tuppnackar som är särskilt eftertraktade är de från tuppar med hackel (som jag tror är de långa nack-fjädrarna) som är speciellt framavlade för just flugbindning. Har inget med färg att göra såvitt jag förstått, utan fjädrarna är väldigt långa och smala. Jag tror att Rooster har bilder på sin hemsida på såna hackel...

/Sara
Exakt rätt med fjädrarna. Långa fjädrar med jämn strålängd. Fjädern skall vara så lite kilformad som möjligt.
Färgen däremot kan vara väldigt känslig. Jag bryr mej inte om det eftersom jag tror att allt som flyter på ytan ser svart ut om man ser det underifrån. Men en del är väldigt petiga.
Mvh Pappis

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 17:59 »
att jag frågar är för att jag har lite blandat med fjäderfä och när jag nackar någon av någon anledning så funderar jag på om det är lönt att vara noga och sedan torka nackarna eller sadeln...... då kan det vara bra att veta om det finn sågot som är mer eftertraktat så man inte torkar sådant som man sedan inte kan komma av med. Och jag har en stor gott och blandat vuljär där jag har höns och tuppar enbart för ägg, där kan man ju välja raser med rätt fjädrar oxå... så gör de mer nytta än bara ägg.... är min tanke....

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 01 sep-10 kl 18:06 »
Jag vet faktiskt inte om det är lönt att ta tillvara nackar och sadlar från "vanliga" höns. Det tar lång tid att avla fram fina hackel-tuppar... Men jag är ingen flugbindare, nån annan får nog avgöra om dom är intresserade av vanliga nackar. ;)

Här är i alla fall en bild på skillnaden mellan ett genetiskt framtaget flugbindnings-hackel och en vanlig nack-fjäder:

http://www.honsraser.se/vaara_hoensraser_genetiskt_hackle3.html

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 01 sep-10 kl 18:46 »
Metz finns i följande färger:
Svart
Brun
Chocolate Dun
Cream
Dun
Grizzly
Light Blue Dun
Light Ginger
Medium Blue Dun

Jag kollar i gamla prämen med material så har jag själv en Dun (grå), en Brown, en Sandy Dun (sand-grå?) och en Grizzly (svart-vit).

Lite bilder på nyanser. Nästan så man börjar bli lite sugen att ta fram städet igen!  :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 sep-10 kl 21:29 »
haha..fram me städet ;)
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 sep-10 kl 09:05 »
Jag har bundit ett par flugor med älghår och även med hår från ko. (Highland cattle).

Dom blir lite sträva, men funkar fint till gädda.

Till "fjäderflugor" fungerar tuppfjäder väldigt bra. (stjärten..)

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser