Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge har du haft bin?  (läst 3381 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Hur länge har du haft bin?
« skrivet: 29 aug-10 kl 22:36 »
Jag blev så glad för jag hittade ett gammalt inlägg jag själv skrivit här. Tack vare det vet jag att i morgon är det precis 5 år sedan jag blev med mina första egna bin  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=2070.msg19641#msg19641
Hur länge har du haft bin och hur gick det till när du blev med bin?

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: Hur länge har du haft bin?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 17:17 »
sen sommaren 1978, så än räknar jag mig till noviserna ;)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 19:53 »
Två månader.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 02 sep-10 kl 22:15 »
Kan inte låta bli att tycka det är roligt att så få har svarat i denna tråd. Framförallt några av de som vet mycket och har massor av åsikter om saker och ting. Fast det är klart... Då kanske folk får veta att ett par av dem har varit biodlare kortare tid än jag ;)

Hur länge jag har haft bin??
Biodling kom in i mitt liv för lite mer än 2 år sedan då jag träffade min man och fick många hundra tusen bin på köpet ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gep

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 02 sep-10 kl 22:38 »
Har haft bin i tre säsonger nu. Känns som att jag
behövt den tiden för att komma igång. Nästa år har jag
tillräckligt med utbyggda ramar och lådor i beredskap.
Har även fått honung som kommer att räcka hela vintern.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 22:42 »
Är inne på fjärde säsongen med bin på egen hand.

På åttiotalet hade jag bin i farfars bigård och mitt samhälle överlevde i 9 år tror jag. Fast det räknas inte riktigt. Nu som egen förstår jag hur mycket farfar gjorde som jag aldrig behövde vara med på... :P Slungat och tappat honung har jag dock gjort i massor av säsonger, för det överlät farfar på mig o farmor i alla år.. ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Michailov

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-10 kl 00:19 »
I ca 6 mån 2009 och i en månad 2010. 2009 kom det möss in i båda avläggarna under vintern så de dog  :(

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Wilmabink

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 sep-10 kl 08:29 »
Är inne på första säsongen, och tror på många fler  :)

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-10 kl 08:48 »
Gick bikurser 1982 och har haft bin sedan 1983.
Hans

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 03 sep-10 kl 08:50 »
hej,

4 år, började med ett samhlle har nu 5..... säljer avläggare och har bina mest till pollinering.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 03 sep-10 kl 09:03 »
I år är vår fjärde säsong, ej medräknat de tre somrar med grannens bin i skorstenen. Det har varit 4 totalt skiftande säsonger med ett nytt "tema" varje år, perfekt egentligen för en nybörjare, nu får vi prova på problemen i praktiken. Årets tema är drottningar.........

I år dog hälften av samhällena under April, sedan misslyckades en tidig delning vilket ledde till att dessa bägge samhällena drog upp nya drottningar gång på gång, troligen pga dålig parning av tidigt kläckta drottningar= ingen honung. Ytterligare ett samhälle bytte ut sin drottning gång på gång = låg produktion av nya bin (svagt)och fick så småningom slås ihop med ett starkt samhälle som förlorat sin drottning. En inköpt oparad drottning flög iväg på sin parningsrunda och försvann osv osv. Totalt minst 12 nya drottningar som bina själva dragit upp på eget bevåg, ingen svärm i år heller, men i gengäld väldigt dåligt med honung. Men nu har jag i alla fall återställt antalet samhällen  och kan invintra lika många som i fjol, alla starka och fina.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 sep-10 kl 09:58 »
Startade smått med 2 samhällen 2008, 15 smh inkl avläggare 2009, 75-80-85 smh inkl avläggare vad det nu blir 2010 med målsättning att växa. Vintern tog ett antal avläggare för mig också.
Hade haft en hel del kontakt med bin tidigare fast för många år sedan, min egen odling blev en nystart!

Bygger upp en rationell näringsbiodling med en kapacitet för ca 200-300 samhällen (runt 10 ton).

(1) Försäljning av egen burkad naturell honung och egen etikett (lokalproducera ekologisk). Nu i butik 2010!
(2) Försäljning av egen burkad kanderad honung och egen etikett (lokalproducerad ekologisk). Nu till försäljning 2010.
(3) Försäljning av egen kanderad honung med egen etikett via återtag (HF). (2011)
(4) Försäljning av egen kanderad honung med SBR etikett via återtag (HF). (2011)
(5) Försäljning av grovsilad honung till HF pga ev producentpaket - vi får se vad som händer. (2011)
(6) Försäljning av grovsilad honung till högstbjudande. (2011)

Jano

• Halland
« Svar #12 skrivet: 03 sep-10 kl 10:30 »
 Hej.
Bina har funnits i mitt liv sedan 1976. I början gjorde man ju som det skulle göras enligt sakkunskapen, men med tiden har nyfikenheten väckts om hur ett bisamhälle egentligen fungerar.
Det har lett till olika expriment och jämförelser mellan samhällena.
Konskvensanalys har varit och är en viktig företeelse i mitt biodlande. Antalet invintrade samhällen är numera mellan fem och tio, beroende på om det säljs avläggare på hösten eller våren.
 Produktionrn på våren startar med fem eller sex samhällen.
 // Jano

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 03 sep-10 kl 18:20 »
Har haft bin i fem år. Lär mig något nytt varje år, endera av bina eller också av andra biodlare. Fullärd lär man nog aldrig bli :D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 03 sep-10 kl 19:10 »
Hej!
Sommaren 1973 tog min far och jag hand om en svärm som satt i en sälgbuske, som vi satte i en lånad halmkupa.
Så vi började på så sett, skaffade lågnormalkupor hade ca 4-5 samhällen i många år.

Köpte  två egna bisamhällen 1997, bestämde mig 2001 att börja dela och utöka antalet.
Invintrar ca 60 samhällen nu, säljer avläggare och samhällen istället för att satsa på honungsproduktion.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #15 skrivet: 03 sep-10 kl 19:56 »
15:e säsongen i år. Började vid 13års ålder genom att bygga en observationskupa i slöjden. Gick kurs följande sommarlov och sen dess har det rullat på.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bullen79

• Småland
« Svar #16 skrivet: 03 sep-10 kl 21:10 »
Här var det 5 år.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #17 skrivet: 03 sep-10 kl 21:51 »
sedan 3 juni 2010 :D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #18 skrivet: 05 sep-10 kl 01:37 »
Hej!
Sommaren 1973 tog min far och jag hand om en svärm som satt i en sälgbuske, som vi satte i en lånad halmkupa.
Så vi började på så sett, skaffade lågnormalkupor hade ca 4-5 samhällen i många år.

Köpte  två egna bisamhällen 1997, bestämde mig 2001 att börja dela och utöka antalet.
Invintrar ca 60 samhällen nu, säljer avläggare och samhällen istället för att satsa på honungsproduktion.

Beekeepern.

Är det mer lönsamt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 sep-10 kl 09:38 »
40 kg honung ger kanske 1500 sek. Gör du mera och säljer burk får du givetvis mera. +4.500 sek + omkostnader.

1 samhälle ger 5 avläggare minst á 1.250 sek = 6.250 sek (mindre jobb för mera peng).
I år har det varit priser på 1.500 sek  (7.500 sek). Det blir en skvätt honung i alla fall. Borde vara intressant!

Flera borde sälja avläggare och kanske ta ut någon hundring extra vid leverans tidigare än de som normalt levererar på tok för sent ibland.
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 09:41 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser