Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viseceller  (läst 2554 gånger)

Rolle johansson

• Småland
viseceller
« skrivet: 29 aug-10 kl 22:03 »
Jag har ett problem.Föra lördagen plockade jag bort drottningen ,för att jag skulle få en ny, och fick den på måndagen satte ner den samma dag i leveransburen. nu idag när jag går i och tittar och försöker hitta henne så ar det gott om drottningceller fullt täck ta ,men jag hittar ingen drottning .vad ska jag göra.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: viseceller
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 22:19 »
Det verkar ju inte bra, för har du fullt av täckta viseceller är det mest troliga att de tagit livet av den nya drottningen. Har du inte något annat bisamhälle eller har möjlighet att köpa en drottning till är nog det enda du kan göra att låta nödcellerna kläckas och hoppas att det dels är en fungerade drottning som kläcks, dels att parning lyckas och dels att det finns tillräckligt med drönare kvar. Om allt går vägen så planera in ett byte nästa sommar, det är inte så troligt bina behåller en sådan drottning en andra vinter.

Rolle johansson

• Småland
SV: viseceller jag behöver en drottning
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 20:49 »
Jag har ett samhälle till ,men det är så fruktansvärt bi starkt ,så jag tro att jag måste övervintra det på tre lådor. du tänkte att jag skulle slå i hop det med det .Det är drönare kvar men hur stor sannolikhet tro du att det skulle bli en parning.det kanske finns någon här på forumet som har en drottning.
« Senast ändrad: 30 aug-10 kl 20:52 av svartmes »

matti

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 20:57 »

wictor

« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 16:50 »
Det kan väl knappast finnas ägg och larver? Finns det ägg och larver finns det en drottning.

Finns det inte ägg och larver så ta bort alla viceceller, parning nu på hösten är för det mesta ett omöjligt kapitel. Det brukar bli en puckel-läggande drottning pga otillräcklig eller obefintlig parning.

Sätt till en ny drottning i utätningsbur.

Sen tycker jag att du skall byta plats på dina två bisamhällen om några dagar. Då kommer bägge att bli bi-rika inför vintern.
Den nya drottningen kommer att hinna lägga tre-fyra ramar, men det tar sin tid innan allt är kläckt, så det är bra att de tillförs bin utifrån också.

Rolle johansson

• Småland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 20:26 »
Jag har varit och plockat den 11 st viseceller och invintrat den så att den kom på andra tackar ,några ägg eller larver finns det inte bara täckt yngel. Imorgon får jag en ny parad drottning ska jag vänta ett eller två dygn innan jag tillsätter den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser