Aha! Men hur mycket tål de då, om mest?
Om mattekunskaperna inte sviker mig betyder det den direkta effekten av att solen här står lägre leder till att instrålningen vid sommarsolståndet blir som mest hälften av det där, alltså 560W. Vid vår- och höstdagjämningarna får vi som mest 383W
Men pga. den lägre vinkeln går solstrålarna en längre väg genom atmosfären, och en större del av strålningen absorberas/sprids (eller vad det nu kan heta på svenska, "scatter" på engelska), än det vid ekvatorn. En kvalificerad gissning är att åtminstone 105W till försvinner i juni, på hösten och våren mycket mer.
Absolut starkaste strålningen här blir då 455W/m2, dvs. lite drygt en tredjedel av det vid ekvatorn med solen i zenit. Så ifall man håller lite koll på hur effektiva ens speglar blir, och håller sig till en form som gör ljuset ca. 3ggr starkare borde det vara ok?
Men så är det lufttemperaturen. Det krävs ju mera strålning för att överhetta en solcell i +10 grader än det gör i +40. Tror inte det är så svårt att räkna ut hur mycket, men orkar inte nu.
Dessutom kanske man kan låta bli aluminium och välja ett material som bara reflekterar kortvågig och inte långvågig strålning, dvs. nästan vilken som helst vitmålad yta. För det är väl bara de korta vågorna som kan användas till eltillverning?
De långa bara leder till oönskad värme.
+om man kommer på ett bra (=effektivt och billigt) sätt att leda bort överskottsvärme, då skulle man kunna göra ljuset ett antal gånger mer koncentrerat, och då har man redan kommit en bit. Det är skillnad på att behöva köpa 1 solpanel istället för 3 eller 5 eller 10.
Kanske en fyrkantig form är bättre än parabol, lättare att bygga också. Typ en rektangulär låda med kanter som lutar utåt.
Det man behöver veta är väl egentligen bara vilken maxtemperatur cellerna tål, så borde man kunna räkna ut resten själv? Sånt borde de skriva i specifikationerna tycker jag.
Och så behöver man solceller med rätt form. Finns det någon som säljer lösa celler som man kan bygga ihop själv, kanske? Men det kanske är svårt?
Är jag helt ute och cyklar nu?
Suck när jag först har hängt upp mig på något är det svårt att släppa, önskar jag hade plats att testa på...