Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klipparn har inte tid att klippa förrän i november  (läst 1968 gånger)

sarbe453

• Östergötland
klipparn har inte tid att klippa förrän i november
« skrivet: 29 aug-10 kl 17:37 »
Jag har förstått att man brukar klippa tackorna innan man betäcker dem på hösten. Jag hade tänkt släppa till baggen i mitten av oktober men klipparen har inte tid att klippa förrän i november. Till saken hör att de klipptes inte förrän i juni så de är inte så långhåriga.

Hur  ska jag göra? Gör det något att de inte är klippta vid betäckning? Hur gör jag i vår sedan? Klipper bara runt ljuver inför lamning och klipper senare? Hur gör ni?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
SV: klipparn har inte tid att klippa förrän i november
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 18:58 »
Rent tekniskt sett så hade jag klippt i november och sedan i början på mars i alla fall..., Så att du hamnar rätt i klipprytmen. Sen kan det vara bra med en klippare som hanterar dom varsamt i november och inte stressar dom för mycket, eftersom äggen fäster då i livmoderväggen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 08:36 »
Läge att klippa själv kanske?

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 08:52 »
Måste man klippa dom på hösten innan betäckning?
Klipp dom nästa år innan sommaren,,rensa av dom innan lammningen om det behövs,,,

mobben

« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 15:02 »
Jag hade väntat tills innan lammning

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 02:28 »
Jag hade gjort en rump o runt tuttis rakning innan lammningen,,sen riktiga paa vaarkanten naer varmare,,

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 31 aug-10 kl 09:07 »
Jag hade två tackor och fyra lamm utlånade förra året. De kom hem när de andra redan var klippta så de fick vara oklippta till en början. De två tackorna klipptes sedan för hand och fick ha några centimeter kvar av ullen, det fungerade bra. Lammen däremot fick, innan vårklippningen, ett pansar av hoptovad ull. Blev de blöta av snö eller regn så tog det lång tid innan de torkade. Jag kommer aldrig mer att låta något får vara oklippt före vintern, det kan inte ha varit skönt med den hoptovade ullen.
Åsenfår, hundar och katter

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 22:04 »
Jag släppte baggen förra året direkt i augusti efter vi hade köpt honum. Fyra av sex tackor blev betäkt inom en månad utan att vara klippt. Fårklipparen kom den 20 oktober och två av mina tre ungtackor brunstade först i slutet på oktober, men det är ju svårt att veta varför.

lammen kom jan / feb och tackorna hade inte så hemsk lång ull, jag behövde inte ens klippa runt juver eller baken. Det var lite värre med ullen i mars sen för den två ungtakorna men även det gick bra utan putsning. Fårklipparen kom sen i april ca två veckor innan dem fick komma ut på bete.  Det funkade bra för oss men jag tycker det känns bra att klippa dem två gånger per år. Ullen blir ju så lång, vi är ju skyldiga att klippa dem stackarna eftersom vi har avlat får som inte kan tappa sin sommer / vinterpäls själv längre!

Jag ser alltid fram emot klippningen, det är så roligt att ser hur dem ser ut på riktigt utan ull. Dem blir så fin som små getter.

Det känns så bra när klipparen har gått genom alla tackor och kollad klöver, juver och hullet. Han är ju som en rådgivare och hjälpa oss alltid med hullbedömmningen. Otroligt värdefull med en bedömnig utifrån i slutet på varje saisong.

I år ska vi kanske även klippa alla bagglamm. Sen efter två- tre månder har dem jättefina skinn och jag får mycket lammull att spinna  ;) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
skum tomte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser