Jag släppte baggen förra året direkt i augusti efter vi hade köpt honum. Fyra av sex tackor blev betäkt inom en månad utan att vara klippt. Fårklipparen kom den 20 oktober och två av mina tre ungtackor brunstade först i slutet på oktober, men det är ju svårt att veta varför.
lammen kom jan / feb och tackorna hade inte så hemsk lång ull, jag behövde inte ens klippa runt juver eller baken. Det var lite värre med ullen i mars sen för den två ungtakorna men även det gick bra utan putsning. Fårklipparen kom sen i april ca två veckor innan dem fick komma ut på bete. Det funkade bra för oss men jag tycker det känns bra att klippa dem två gånger per år. Ullen blir ju så lång, vi är ju skyldiga att klippa dem stackarna eftersom vi har avlat får som inte kan tappa sin sommer / vinterpäls själv längre!
Jag ser alltid fram emot klippningen, det är så roligt att ser hur dem ser ut på riktigt utan ull. Dem blir så fin som små getter.
Det känns så bra när klipparen har gått genom alla tackor och kollad klöver, juver och hullet. Han är ju som en rådgivare och hjälpa oss alltid med hullbedömmningen. Otroligt värdefull med en bedömnig utifrån i slutet på varje saisong.
I år ska vi kanske även klippa alla bagglamm. Sen efter två- tre månder har dem jättefina skinn och jag får mycket lammull att spinna

.