Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär  (läst 7194 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #20 skrivet: 12 sep-10 kl 19:11 »
Först nu upptäcker jag att tråden är i fel tavla egentligen... ::)
Nu mumsar iallafall fåglarna på rönnbären, så då ska de väl vara mogna nu?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #21 skrivet: 13 sep-10 kl 17:51 »
jo, det kan väl vara så. Fick kolla först var du bor  :-[
Varför tror du har tråden hamnat fel? ...tycker den verkar vara rätt här  :)
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #22 skrivet: 14 sep-10 kl 13:16 »
Varför tror du har tråden hamnat fel? ...tycker den verkar vara rätt här  :)
Den här tavlan handlar ju om att odla frukt och bär. Det vore mer korrekt att lägga den under mat och dryck.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #23 skrivet: 14 sep-10 kl 21:30 »
hm, ja, okej, men du fick ju svar och ingen utskällning  ;)  :D
och? plockade du?
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #24 skrivet: 15 sep-10 kl 12:34 »
Har inte kommit iväg än...  ::) Igår plockade jag en massa äpplen, så idag ska jag koka äpplamos.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #25 skrivet: 15 sep-10 kl 12:44 »
Själv håller jag på med de sista svartvinbären. I år hade vi otroligt mycket av de å stora är de nästan som små körsbär eller vindruvor. Så det går fort att plocka en hink men det behövs ju oxå utrymme i frysen. Hade saftmajan i gång igår å lite sylt blev det oxå å resten fryste jag ner. Det vart en hel del ändå  :-[

jag vet, oxå OT nu, förlåt  :-[
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #26 skrivet: 15 sep-10 kl 13:34 »
De' lugnt!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #27 skrivet: 19 sep-10 kl 13:06 »
Nu har jag plockat rönnbär, som jag är säker på är mogen. Men hur petig ska man vara, bör bären vara helt oskadda och felfria? Hur känsliga är rönnbär?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rönnbär
« Svar #28 skrivet: 24 sep-10 kl 22:38 »
har inte sett några rönnbär i år... då blir det en mild vinter säjs det... förra året var det hur mycket rönnbär som helst..och vintern varade länge...
Fjäderfän och kaniner

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #29 skrivet: 25 sep-10 kl 11:14 »
har inte sett några rönnbär i år... då blir det en mild vinter säjs det... förra året var det hur mycket rönnbär som helst..och vintern varade länge...

Spännande å se om det stämmer i år åxå... förra året var det verkligen rönnbärsrekord, jag har aldrig sett så mkt rönnbär o desamma sa grannen, han är 95 år:)
 (Ha ha, det är INTE honom jag benämner som "Snyggrannen" på andra håll i forumet, bara informerar om detta ;) o:))
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Sussilo

  • Gäst
SV: Rönnbär
« Svar #30 skrivet: 25 sep-10 kl 17:29 »
Förra året plockade jag rönnbär för första gången och gjorde både kokt dricka och kallrörd. Men jag tyckte smaken var för besk. Är det idé att testa ytterligare nåt recept, eller att göra t ex marmelad av rönnbär? Eller är det helt enkelt så att jag inte tycker om rönnbärssmaken...?

Gör gelé i stället :). Den behöver inte vara så söt och är jättegod till kötträtter.

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Rönnbär
« Svar #31 skrivet: 25 sep-10 kl 18:21 »
Gör gelé i stället :). Den behöver inte vara så söt och är jättegod till kötträtter.

Gelen är jättemums, mina ungdomar tyckte den var så god så de på eget bevåg plockade en extra påse med rönnbär förra året bara för att jag skulle koka ännu mera gelé...:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #32 skrivet: 27 sep-10 kl 08:50 »
Nu har jag plockat rönnbär, som jag är säker på är mogen. Men hur petig ska man vara, bör bären vara helt oskadda och felfria? Hur känsliga är rönnbär?
du behöver inte vara sååå petig. Det finns väl nästan inga rönnbär som är oskadda när man har plockat de.
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Raveluskan

  • Inlägg: 20
    • Ångermanland
SV: Rönnbär
« Svar #33 skrivet: 27 sep-10 kl 08:53 »
har inte sett några rönnbär i år... då blir det en mild vinter säjs det... förra året var det hur mycket rönnbär som helst..och vintern varade länge...
TACK, då vet jag nu äntligen hur ordspråket lyder för det sägs så eller så.... kändes lite som efter behag
På radion hörde jag nån gång att det blir en lång vinter med mycket snö när det inte finns rönnbär för att träden inte klarar av att bära bär OCH snö
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser