Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Penisprolaps  (läst 3555 gånger)

Jomark

• Västerbotten
Penisprolaps
« skrivet: 27 aug-10 kl 17:14 »
Ja det är så att min ankdrake har vad som ser ut att vara penisprolaps. Har någon annan varit med om detta?
Går det göra nått åt det eller är det huggkubben som gäller?

Jag har inte tagit en närmare titt ännu. Såg idag att det hängde ut nått därbak, och så nära som jag fått komma honom så ser det tyvärr ut som hans penis hänger ut. Ska givetvis fånga in honom och ta en ordentlig titt. Men vill fråga er här redan nu om erfarenhet och tips.

Veterinär vore ju bra såklart men det är bara att glömma. Dom som finns här tar inte i fjäderfän med tång ens.
Jag har varit med om framfall hos en ko och där stoppade ju vet. "bara" in paketet igen. Går det vid penisprolaps också?

Väldigt tacksam för era tankar om detta. SKa ut och fånga in honom nu och ta en närmare titt.

Tar nu förgivet att ankdrakar har penis  ::)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Penisprolaps
« Svar #1 skrivet: 27 aug-10 kl 17:26 »
Ibland så kan de gå omkring och låta snorren dingla lite, särskilt efter parning. Men han har alltså inte dragit in sin?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jomark

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 27 aug-10 kl 17:49 »
Jag har sett honom para sig massor med gånger, men han har aldrig haft den dinglandes. Jag tog fast honom och konstaterade att det var som jag trott. Tog in honom, tvättade av gräs och spån. Masserade in den i kloaken (hittade fakta angående landsköldpaddor som tydligen kan få just penisprolaps. Där stod det att man kunde massera in den. Men ibland var man tvungen att amputera organet  :o )

Jag fick den på plats, men när han bajsade så åkte den ut igen. Så jag vet inte, får väl avvakta och se. Men han kan ju inte ha den dinglandes i all evighet. Då torkar den ju ut och blir antagligen utsatt för infektionsrisker. Det räcker och blir över när man har djur känns det som ibland. Men allt har ju en baksida ...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 27 aug-10 kl 23:38 »
Efter en massa sökande så hittade jag ju faktiskt den här tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=78899.0 som tar upp samma sak. Så jag antar att det är hyffsat vanligt ändå.

Får bara hålla koll då som sagt så att han faktiskt drar in den nångång. Och att det inte uppstår några problem.

Jomark

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 29 aug-10 kl 11:37 »
103 visningar och en enda som haft nått att tillägga ... Ibland är det här ett lustigt forum ...

Han är iaf inne på den tredje dagen och har fortfarande inte dragit in den. Jag vet inte vad jag ska göra?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 29 aug-10 kl 11:41 »
Jag har haft samma på en ankhane. Han kunde inte dra in den heller. Då han var ganska gammal valde jag att avliva honom men jag har hört de som sagt att man kan amputera, men jag vet inte om de blir parningsdugliga efter det men misstänker att de ej kan bli pappa sen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 29 aug-10 kl 12:12 »
103 visningar och en enda som haft nått att tillägga ... Ibland är det här ett lustigt forum ...

Han är iaf inne på den tredje dagen och har fortfarande inte dragit in den. Jag vet inte vad jag ska göra?
Jag har tittat för att det är intressant att lära sig om någon av mina ankor skulle råka ut för det. Själv har ja haft myskanka i ca 15 år och  Mignon i ca 6 år och aldrig råkat ut för det på någon av mina hannar. Har därför inga råd att komma med men hoppas naturligtvis att det gåt bra för din ankgrabb :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 aug-10 kl 14:38 »
Jag har inget råd att ge, men kan berätta att för några vintrar sedan så hittade jag en av mina hanar så, och han hade liksom fått en knut på den och  kunde inte dra in den. Vi rensade lite och upps!!!! den ramlade av, tror ungefär en 4 cm ramlade av. Sen gick han iväg glad och drog in den. Han överlevde och mådde bra i många år. fick anstränga sig lite extra vid parning men lyckades tillverka barn, så ett par cm behöver inte ta bort hans möjlighet att göra avkommor....
Troligtvis hade han förfrusit den biten som var vid knuten och det var därför den ramlade av.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 29 aug-10 kl 16:00 »
Tack för era svar!

Det är just det där med amputering. Känns både hemskt att utföra det själv eftersom jag inte har någon bedövning att ge (vem vet hur smärtsamt det kan vara). Och sen så kanske det kommer att blöda en massa, det vet jag ju inte heller.

Får kanske fortsätta att avvakta, han verkar ju inte påverkad på ett negativt sätt. Och det känns hemskt tråkigt att avliva utan att veta om det ens är nödvändigt.

Är ankor väldigt revirhävdande?
Tänkte om jag kunde köpa en hane till (finns några i närheten som säljer nämligen) eller är det att dra på sig problem?
Antar att det kan vara olika, men om vi säger generellt?

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 aug-10 kl 21:03 »
troligtvis kommer de att slåss, om de inte växt upp ihop så är det inte lätt att ta in en ensam hane i en grupp som inte är så stor. Så jag hade avvaktat ett par dagar, om han inte dragit in den så hade jag nog avlivat och köpt en ny hane.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 30 aug-10 kl 12:10 »
Ok. Ja han har den fortfarande hängandes utanför kroppen.
Ska fånga in honom idag och kolla lite närmare igen. Men han får några dagar till på sig, men sen får jag nog göra just så. Avliva och köpa en annan hane.
Känns riktigt trist just för att han är pigg och "glad" (svårt att veta) verkar som vanligt. Men det är klart, fåglar håller ju skenet uppe in i det sista.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser