Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungarna dör!! Varför?  (läst 3504 gånger)

eva f

• Ångermanland
Ungarna dör!! Varför?
« skrivet: 27 aug-10 kl 15:27 »
Honan fick åtta ungar, en förlorade vi då den förmodligen tog sig ur buren och försvann (eller att någon tog den). Nu har två ungar dött med ungefär en veckas mellanrum. Alla verkar pigga och glada på kvällen, men dessa två har legat döda i foderbingen på morgonen. Ser inte ut att vara svullen om magen eller så heller. Hö och färskt gräs och vatten, eventuellt lite äpplen är vad vi ger honan och detta är vad ungarna också äter, förutom det de får från honan. Vad kan det bero på? Snälla hjälp mig!

Glömde skriva att det är kaniner!
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 15:38 av eva f »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ungarna dör!! Varför?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-10 kl 16:38 »
Hej! Jag har fött upp kaniner en gång i tiden,vet att ungarna kan vara väldigt känsliga för blött gräs,frukt,kål,sallad mm. Vad är det för ras du har? och hur gamla är ungarna? Jag hade hermelin dvärg,gav inget grönt på sex till sju veckor.Jag gav enbart hö,havre,saltsten och vatten som ska vara rent.Då klarade de sig!! Mvh. Carina Sandras Mamma
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-10 kl 22:29 »
kan vara selenbrist....
Fjäderfän och kaniner

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-10 kl 09:07 »
Hej! Tack för era svar! Rasen är blandning mellan gotlandskanin och en annan ras. Ungarna är nu sex veckor.

Efter ditt svar Carina, har vi bara gett hö och vatten. Hade inget havre hemma! Fungerar det med vanlig havrekross eller ska det vara hel havre?

Grimbart: Var får jag tag i selen?

Nu har två ungar till dött, :o :o en igår natt och en nu inatt, vi börjar bli frustrerade här på gården!!!! (har även haft otur med våra kycklingar)

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 aug-10 kl 09:25 »
Tråkigt med kaninungar och kycklingar som dör. Kan ni ha fått in någon smitta? Vill du ge havre så går krossad lika bra som hel. Krosshavre kan vara lättare för små ungar att äta. Selen finns på Granngården, ibland kan man hitta användbart på apoteket.

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-10 kl 11:32 »
Ja, mycket tråkigt! Undrar varifrån den smittan kommer i så fall. Då det gäller kycklingarna har det visst varit fler ur samma kull som dött, enligt killen jag köpt dem av. Då det gäller kaninungarna har vi haft honan och hanen  ett bra tag, så jag förstår inte var den smittan ska komma från. Men vad finns det för smittor och grejor de kan råka ut för? Ungarna är ju hur pigg som helst på kvällen med ligger död på morgonen. Igårkväll kollade min sambo ungarna två gånger innan han gick till sängs. Men imorse låg det en där ändå!!!??? Jag fattar ingen ting.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-10 kl 18:02 »
Coccider är ju vanligt... Stalosan i burbotten kan hjälpa.

När det börjar dö ungar i en kull, brukar jag byta bur och avliva alla som ser dåliga ut. Det brukar rädda resten av kullen.
Landsflykting i storstan...

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-10 kl 20:06 »
Det är ju det som är problemet att de är hur pigga och krya som helst men på morgonen ligger de död!

Wobbeke

• -
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 09:11 »
Jag har haft likanden problem med mina i år. En kull på 12 ungar blev bara 6 st som idag är ca 10 veckor. De dog precis som dina, på morgonen var allt bra och på kvällen/eftermiddagen var oftast 2 döda. Så höll det på i någon vecka och sen slutade det. Prova att öppna en död unge och titta på levern och inälvorna om du ser något konstigt som cocidios. I mina hittade jag inget, de hade mat i magen och allt. Det behöver inte vara smitta, det kan vara fodret. Köp selen och lite vitaminer på granngårde och ge dem, utifall och ta bort gräs och pellets och ge bara hö och kanske någon morot. Städa ur buren och kolla idtt hö. Jag bytte från eget hö till köpt granngården och så vips en dag så var det ingen som dog mer. Det kan ju tyvärr bli så ibland. Jag har också haft problem med kycklingar och höns som dött, då främst att marke har tittat upp då och då och tagit en och en, nr de är i tonåren och lite känsliga för marek. Det är så tråkigt och jag slutade med höns för att jag inte orkade med. Tänkte sluta med kaniner, men nu har jag ångrat mig när det inte är fler som dött.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 15:15 »
marek?
//Lina

eva f

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 15:27 »
Jag har nu låtit bli att ge ungarna och honan färskt gräs och frukt, buren gjordes ren och ännu så lever de två kvarvarande ungarna. :) :) Jag antar att det snart är dags att vänja av ungarna vid honan och ge dem en egen bur, då kan ju honan åter igen få grönt. Men jag vill nog vänta ett bra tag innan jag ger ungarna något annat.

skiesabove:
Marek är en sjukdom som angriper kycklingar. Som jag har lärt mig i alla fall.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 06 sep-10 kl 16:00 »
Det kan vara svårt att se om de har coccidios om man öppnar dem. Min kompis hade några ugnar som dog och sen blev den äldre kaninen också sjuk. Veterinären öppnade en av de döda men hittade inga tecken men misstänkte ändå att det var coccidos så han skrev ut Esbetre direkt och den äldre kanine blev då direkt bra och de andra ungarna överlevde också.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 06 sep-10 kl 17:09 »
Det låter som dina kaninungar har kraftig selen/E-vitamin brist. Köp flytande VSL som man ger till hästar och överdosera i deras vatten 2-3dagar så ska du se att de slutar dö.

Många verkar ha haft detta problem i år, inklusive jag själv innan jag kom på vad det var.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

eva f

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 06 sep-10 kl 18:01 »
Ja, det blir till att testa allt! Tack alla för alla goda råd!

Elvan

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 07 sep-10 kl 19:59 »
Hoppas jag inte stör i tråden, men har en angränsande fråga. Har läst på många ställen om just detta med selen-brist, och att det är vanligt i Sverige då våra marker tydligen är lite fattiga på detta. När jag köpte saltsten valde jag därför en sort som eg var till häst och som var berikad med selen. Är detta en ok lösning för att de skall få i sig lite extra selen? Jag har dock inte sett att de överhuvudtaget slickat på saltstenarna.
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 02:26 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 08 sep-10 kl 11:27 »
Hoppas jag inte stör i tråden, men har en angränsande fråga. Har läst på många ställen om just detta med selen-brist, och att det är vanligt i Sverige då våra marker tydligen är lite fattiga på detta. När jag köpte saltsten valde jag därför en sort som eg var till häst och som var berikad med selen. Är detta en ok lösning för att de skall få i sig lite extra selen? Jag har dock inte sett att de överhuvudtaget slickat på saltstenarna.

Njäe skulle jag svarat, kaniner mår visst bra av selen och verkar behöva ganska stora mängder för att må bra men salt behöver de dessvärre mycket lite av. I princip räcker ett knäckebröd i veckan för att tillgodose deras minimala saltbehov. Ger man dem dessutom pellets så får de i sig den salt de behöver den vägen. så du ska nog inte räkna med att de glupskt kastar sig över saltet, risken finns att deras njurar lägger av före de fått i sig den mängd selen som behövs.

Satsa på ren selen eller hellre selen/E-vitamin till hästar.Den är smaklig och svår att överdosera.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elvan

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 08 sep-10 kl 13:06 »
Ok då skall jag ordna något sådant till dem med då. Men jag kan sluta mig till att det i vart fall inte är fel att de har selenförstärkt salt, även om det inte är tillräckligt.

Jag har också förstått att det främst är i norrland som det är mest selenfattigt, finns det någonstans där man kan läsa hur det ser ut just där man själv bor?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 sep-10 kl 22:13 »
Jag tror att hela Sverige är tämligen fattigt på selen.  Om det är Tokosel Du avser, så är det mycket lätt att överdosera.  Men Du kanske har något annat selenpreparat i tankarna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #18 skrivet: 09 sep-10 kl 08:39 »
Dosering på tokosel? Är det sämre än det flytande för hästar?
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

eva f

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 09 sep-10 kl 13:10 »
Är det någon som har doseringen för kaninungar då det gäller E-vitamin och selen, som man köper på granngården? Det finns tydligen ingen dosering för kaniner på förpackningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare
Advaita

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser