Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stora hönsgårdar har ni och hur har ni inrett dom?  (läst 6268 gånger)

Ulricaa

• -
Ska ge mig på att bygga hönsgård eftersom jag har tröttnat på rovdjur som snor mina hönor...så jäkla kul att bli av med favvohöns gång på gång är det INTE! Hur har ni byggt???? vill ha alla tips och trix och råd på allt möjligt! snälla hjälp!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Hur stora hönsgårdar har ni och hur har ni inrett dom?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 22:10 »
Har köpt hundgårdssektioner, lagt nät över och satt 2 eltrådar runt den. Så stort blev det ju inte men jag släpper ut dom när jag är hemma.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 22:22 »
Samma här, fast utan eltråd. Sedan har jag ett sandbad av pallkrage med plåttak över, några överblivna väggskivsbitar som de gillar att smyga in under och några sittpnnar. Det är inte enormt, men gräset håller sig delvis vid liv än och där bor 5hönor+tupp modell större.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 27 aug-10 kl 06:58 »
Gör så stora du har råd och plats till.  Växelgårdar är ju kanon om man kan ha. Då har de tillgång till gräs hela tiden.  :)

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 aug-10 kl 07:27 »
OK, om man bygger av hundgårdsmaterial.
Kan man ha ett par hundgårdar med gräs i och cirkulera med hunden?
eller är det inte bra?
,,plockar upp efter hunden såklart.

Mina hundar delar i dag trädgården med hönsen, men så har jag ju heller inte räv och behöver ha dom inlåsta i dags läget.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 27 aug-10 kl 08:03 »
OK, om man bygger av hundgårdsmaterial.
Kan man ha ett par hundgårdar med gräs i och cirkulera med hunden?
eller är det inte bra?

Den lösningen tror jag hunden skulle gilla ;D De flesta hundar räknar ju hönsskit som en dilikatess ;) = ett helt rum med godis  ;D

Skämt åsido så kan jag inte se något problem med den lösningen så länge det är stort nog så att det inte blir kladdigt vid dåligt väder eller altför mycket skit i gårdarna. Hundar ska ju ha en upphöjd torr liggplats och den gillar nog hönsen också
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

galdur

• -
« Svar #6 skrivet: 27 aug-10 kl 08:17 »
Den lösningen tror jag hunden skulle gilla  De flesta hundar räknar ju hönsskit som en dilikatess  = ett helt rum med godis 

:-XNu kom jag på varför jag inte är en hundmänniska!!! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Markim

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 aug-10 kl 08:34 »
Jag har halva innergården under plåttak.Sen är det plåt en bra bit ner i marken och tjocka balkar.
CA 15 kvm är det bara sandbad ,Den nybyggda delen som skulle vara mitt växthus är nu mera lekplats och inrett med små krypin för den som vill vara ifred.
Sen har jag byggt en temporär damm till ankorna vid ingången till deras innegård tills vidare.
Sen finns det klätterpinnar/sittpinnar ute här och där..
mvh
majsan

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 09:03 »
Jag har köpt ett stadigt och fint nät med centimeterstora fyrkantiga rutor - det känns tryggt. Ingen kommer in, ingen kommer ut. Det har vi spänt på stadiga reglar/stolpar som fått cementfötter.

Hönsgården är väl ca 60m2? Inte ett grönt grässtrå, på ca 8 hönor + kycklingar tidvis. Nu var ju inte platsen gräsbevuxen till att börja med, så det kanske påverkar. Har köpt 2:a handssortering gräs på rulle och rullat ut ett par gånger, det har varit kul. Nu tänkte jag sätta ut små nätburar och så gräs/havre/vete i och flytta runt dem när det kommit upp något.
Nu använder hönsen mest de 20m2 som ligger närmast sitt hus.

De har flera träd som skuggar fint men inga buskar - skulle vilja sätta några, men hönsen krafsar och nafsar på allt...
De har en gammal trästege och en "rotvälta" att sitta på. Några plastmöbler och ett plasttak utanför entrén.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 09:08 »
Min är ca 25 kvm, den enda inredning nu är väll något slags "trä" som hönsen brukar tycka om och sitta uppe på, tussa och putsa fjädrarna. :) Sedan har jag även några plank, eller vad man kan kalla det för som står lutat mot väggen som vissa gillar att gå bakom ibland. Har hänt att det ligger ett ägg där med någon gång.

Sedan så har vi en mindre som är en hundgård från början. Taket består mestadels av ett hundgårdgaller (TUNGT att få upp den där *hehe, för den som fick bära upp den ;D*, men inga rovfåglar kommer in ;) ) och sedan hönsnät i hörnen där inte det tjocka gallret täcker. 

Önskar att vi kunde bygga ut blandgruppens hönsgård. För den har verkligen inte blivit fin. Skulle vilja ha sådana här sektioner. Men då slutar det med att hela våran trädgård blir en hönsgård  o:) *inget mig emot*, vi har inte så mycket plats.

Mina rashöns får turas om att gå fritt på gården. Jag bär ut dem på morgonen ir em. och bär in dem på kvällen igen. :P ;D
Brukar köra att "den gruppen får vara ute i ca 3-4 dagar i rad, sedan nästas tur" ... Kul för man märker på hönsen ibland att de verkar lära in detta. Om dagarna blir fel kan de som är inne se rätt missnöjda ut. =/ Medan de som får vara ute klagar inte. ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 11:00 »
Innebär att man kan ha en lite mindre gård och så låta dom gå ute när man är hemma....får nog bli ett jättestängsel mot skogen då...men där är ju träd oxå så dom borde ju inte flyta två meter rakt upp i luften....inbillar jag mig...tänkte sätta ett rejält staket i botten och sen ett lite billigare längst upp...

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 18:45 »
Jag har vanligt hönsnät med en bräda upptill och nertill efter kanten.

Sen är det kycklingnät nedgrävt ca 40 cm som går upp en bit så inte kycklingar kan smita.

Som tak har jag bärnät som man har över tex vinbärsbuskar.

Ca 30 kvm är det och grönt jämt! (Har varit gräsmatta innan)
Har planterat vinbär, humle och en björk som jag försöker formklippa så det kan bli sittpinnar så småningom.

Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 28 aug-10 kl 09:10 »
 det var ju jättesmart med björken! tänkte oxå försöka inreda gården så naturligt som möjligt så det inte blir så att dom går där och är olyckliga...det är nog det som skär mest att dom är så glada just att dom hittar en fluga och far över hela gräsmattan över den, går och pular i nån rabatt och hittar en mask...sen är det ju bättre dom får leva förvisso...men det skär i själen på mig...tänk att man kan älska sina hönsapönor så mycket!!!!!

Astra

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 05 sep-10 kl 21:46 »
Kanske lyckas med att visa lite av min hönsgård. (hehe håller på att lär mig dethär med bilder idag  ::) ) Skrotkartong och brädlappshögen bakom staketet vid sandbadet på sista bilden ska inte vara där... :-[ väntar på att den ska kliva iväg till tippen av sig själv...
« Senast ändrad: 06 sep-10 kl 22:05 av Astra »
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser