Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvhugga ner syren/rönn för att bilda häck?  (läst 14733 gånger)

Humle

• Västerbotten
Halvhugga ner syren/rönn för att bilda häck?
« skrivet: 25 aug-10 kl 20:44 »
Hej såg på det Goda livet ikväll och 9:20 in i sista avsnittet denna säsong så halvhugger de av träden och fäller dem för att bilda en häck. Funkar det med syren eller rönn också?

http://svtplay.se/v/2113649/det_goda_livet/del_12_av_12
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Naturliv

• Södermanland
SV: Halvhugga ner syren/rönn för att bilda häck?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 21:16 »
Eftersom jag precis har blivit med syrenberså så är jag också nyfiken på hur man beskär syren. Ska se programmet snarast möjligt
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 21:22 »
Syren är växer som ogräs, så du kan beskära/hugger ner hur som helst.
Om man beskära för sent och (för) mycket på hösten blir det inget med blomningen året därpå,
annars blir det inga problem...

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 aug-10 kl 11:57 »
Hej såg på det Goda livet ikväll och 9:20 in i sista avsnittet denna säsong så halvhugger de av träden och fäller dem för att bilda en häck. Funkar det med syren eller rönn också?

http://svtplay.se/v/2113649/det_goda_livet/del_12_av_12

Jag såg programmet och det är klart intressant att använda levande träd som staket. Jag har inte provat själv, men gissar att det funkar med syren. Det borde ju vara samma krafter som får syrenen att växa uppåt som hos andra träd.

Jag vill i alla fall ge mig in på ett försök,  ska se om någon syren växer på ett sådant sätt att jag vill förlänga den sidledes.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 aug-10 kl 12:25 »
Syren klipper man helt enkel bara av,,trimmer och klippsax,häcksax,,
Har alltid haft syrenhäck och toppar den och sen trimmar den på insidan eftersom det har varit som berså,,
har syren här nere down under,,exotiskt,växer som sjutton,,blommar i september,,,ha ha ha

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 15:40 »
Jag undersökte min syreberså i "nya" torpet och upptäckte till min glädje två självfallna stammar som fortfarande hängde kvar i roten. Längs hela stammen hade grenarna bildat nya stammar som växte uppåt och som nu är typ en halvmeter höga. Fantastiskt!

Jag tänker dra den ena stammen åt samma håll som den andra och hoppas då få en fikahörna bakom bersån, med utsikt över gruvschaktet. Ofta soligt och fint där.

Med andra ord: Det går alldeles utmärkt att använda samma metoder på syren, som i programmet.

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 04 sep-10 kl 17:04 »
Finfint! Lycka till med fikahörnan.

Andreas75

« Svar #7 skrivet: 05 sep-10 kl 22:59 »
I Storbritannien är "hedgelaying" ett stort, lantligt hantverk. Sök på det, så finner ni massor av intressant läsning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 sep-10 kl 23:13 »
Syrenträ är mycket hårt, får man några grova bitar över när man avverkar sin syrensly är den bra att göra skaft till verktyg och redskap av. Ta inte för givet att allt ska gå till lövtipp eller bli ved.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 06:50 »
Tänk på att när man beskär buskar till en viss höjd blir det sk vaktmästarbeskärning, med gles nederdel och alltför tät och risig överdel. Det är bättre att beskära på lite olika höjd, och att kapa varje gren över en utåtriktad sidogren. Då får man en buske som ser naturlig ut, och om man skär några grenar ända nere vid marken så blir den förtätad hela vägen. Och man slipper häxkvastarna i toppen, som är fula och som blir så täta att man ofta får problem med hållfastheten och får svampangrepp för att det inte luftar ur ordentligt...

Annars tål såväl rönn som syren hård beskärning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 08:32 »
Ett tips:
Kapa var tredje syren ca 10-15 cm ovan mark.
Gör det varje vår så blir det en tät häck även nertill
och man håller häcken så hög/låg man vill.
Mona :D
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 06 sep-10 kl 11:00 »
Ett tips:
Kapa var tredje syren ca 10-15 cm ovan mark.
Gör det varje vår så blir det en tät häck även nertill
och man håller häcken så hög/låg man vill.
Mona :D
Det skulle inte jag göra. Dels försvagas syrenen genom att beskäras så hårt vart tredje år, så man riskerar svampangrepp och andra sjukdomar. Dels får man inte alls upp syrenen så högt man vill. Vill man få en tät häck måste man skära ner årstillväxten så att den hamnar på max 20-30 cm.

Jag skulle istället skära bort var typ 3-7 gren till ett par cm från markytan, och välja dels några av de äldsta grenarna, dels några unga skott som växer för tätt.

Och sedan kapa varje gren så att tillväxten är max 20-30 cm, skära över en utåtriktad gren. Och glesa ur i hela busken där den tenderar att bli för tät. Att skära på detta sätt, med sekatör/grensax och en gren i taget, tar längre tid, men ger mycket bättre resultat än häcksax. Och man lär känna sina buskar, man ser sjukdomsangrepp i tid, man lär sig se hur den kommer att växa om man skär på ett visst sätt. Mycket meditativt är det också. Och om man inte har hundratals meter häck tar det inte oöverstigligt lång tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

KjellX

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 sep-10 kl 20:01 »
Syrenträ är mycket hårt, får man några grova bitar över när man avverkar sin syrensly är den bra att göra skaft till verktyg och redskap av. Ta inte för givet att allt ska gå till lövtipp eller bli ved.

Bra tips, tackar!

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 06 sep-10 kl 21:48 »
Ja men det har hemskt lätt för att tokspricka, nog det känsligaste trä jag kommit i kontakt med när det gäller torkning. Limma ändträet direkt och låt ligga med barken på länge. Jag har stamkvistat några syrener för att just få fina ämnen nån gång i framtiden men vi får se hur det går.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 23 sep-10 kl 20:44 »
Syren är det hårdaste träslaget vi har i Skandinavien. Användes till pinnar i krattor, mm förr. För maximal tillväxt skall syren beskäras på vårvintern. Andra årstider försvagar tillväxten, även om syrenen kommer tillbaka. Häck bygger man som man bygger allla häckar. Radikal nerskärning till marken och sedan bygga upp i etapper med nerskärning varje vårvinter av förra årets tillväxt. Oftast används syren som fri häck. Då formklipps den inte utan sköts som buske, dvs försiktig urgallring av några av de äldsta och grövsta grenarna då och då.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser