Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inomhusplantor och golvvärme  (läst 1580 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Inomhusplantor och golvvärme
« skrivet: 25 aug-10 kl 19:35 »
Upptäckte att golvvärme är lite smått destruktivt för mina kära plantor. Jag har ställt den ena stackars tappert kämpande majsplantan (den andra är död) på ett fat med vatten, men med de storlekar på krukor som jag hade tänkt mig blir det svårt att fixa vettiga fat.

Nu riskerar hela mina våta, desperata drömmar om grönsaksodling inomhus att gå i kras.  :'(  :'(  :'(

Någon som har något kreativt förslag?

Stänga av värmen och köpa ett löst element? Be någon med stor bil att hjälpa fixa ved? Jag eldar ogärna med ved. Bor i en källare, golven kommer att bli iskalla om jag stänger av. Min hyresvärd kommer tycka jag är konstig. (om de nu inte gör det redan)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Inomhusplantor och golvvärme
« Svar #1 skrivet: 25 aug-10 kl 20:42 »
Tror du att det kanske fungerar att lägga isolerande material mellan golvet och krukorna? Eller något som höjer krukorna en bit från golvet i alla fall?

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 25 aug-10 kl 20:46 »
Hej!
Jag tycker det fungerar utmärkt att odla på undervärme. Det kräver dock att man är noggrann med vattningen.
MVH
Jan

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 29 aug-10 kl 21:35 »
Hmm... konstigt. Mina majsplantor vissnade ner direkt. Men det var kanske andra brister i skötseln då. För små krukor, för mörkt...

Om man tar en lastpall från staplarna som ligger utanför coop (undra vad dom tycker om det, kanske man borde ringa och fråga först), sätter hjul på den så det går att damsuga under, fyller mellanrummet med kartong som isolering, stämplar fast en vit presenning över allltihop så det ser lite mer civilicerat ut, sätter dit krukorna (eller snarare hinkarna eller baljorna), och lägger fuktiga handdukar mellan krukorna.
Handukarna måste säkert blötas ofta, men det funkar ju så länge man är hemma, och när man är bortrest stänger man ju av värmen ändå.
Undra om det skulle hjälpa?

Har nu i alla fall gjort två självvattnande krukor, + skaffat starka LE lampor, hoppas det hjälper. (Känns lite jobbigt att använda extrabelysning, men på det här mörka stället är det helt nödvändigt. Vad gör man inte när man är desperat...)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser