Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?  (läst 17796 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?
« Svar #80 skrivet: 20 mar-11 kl 08:18 »
Och när jag i högstadiet valde träslöjd som enda tjej i klassen ringde rektorn upp mig och övertygade mig om att jag skulle få mycket roligare på syslöjden.
Va? På riktigt? :o låter ju som om du gick skolan på 50-talet :-\
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #81 skrivet: 20 mar-11 kl 17:45 »
fixar det mesta!el,rörmokeri och tak gör jag inte
och inte meka bil.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Dalton

• Dalsland
« Svar #82 skrivet: 20 mar-11 kl 18:00 »
Renoverar ett hus själv, grejar med bilen själv och allt annat med. Det man inte kan får man fråga om eller läsa sig fram till. Man föds inte med en viss kunskap, allt handlar om intresse och engagemang.
Är totalt noll intresserad av att byta blöjor på småbarn men fixar ett avgassystemsbyte på bilen på nolltid. ;)

Vad jag menar är alltså att bara för att jag är tjej är jag inte född med kunskapen om att ta hand om barn, städa, tvätta,laga mat osv. Sånt tycker jag är skittråkigt...

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #83 skrivet: 20 mar-11 kl 18:18 »
Hade helst valt gravid i v.26 att inte ta mig upp på taket o byta en trasig takpanna.
Men med en gubbe med svindel o livrädd för vattenskada så får jag nog ta o göra det ändå.
Ingen har ju tid inte ens jag
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #84 skrivet: 20 mar-11 kl 18:39 »
jag snickarar lite väggar osså. men är helt nybörjare och det blir bara bättre och bättre.  Kapar och klyver ved själv förra året var det 43 kubik.  Målar nåt plåttak och fönster.   Lagar nåt enkelt på bilen, gräsklipparn eller motorsågen. Det som är synd är att man inte har verktyg och sånt som behövs. Lite har jag men för lite.
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

tegamaka

• Uppland
« Svar #85 skrivet: 23 mar-11 kl 10:40 »
Igår tog jag mig upp på taket för att kolla hur det skulle funka och gick gjorde det ju men man ska nog ha någon som håller stegen för den står nästan rakt upp.
Va bara mindre än 174 av pannan som va trasig och det va ju bra, men därimot måste alla pannor bytas har losnat flisor från de flesta.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 23 mar-11 kl 15:51 »
Igår tog jag mig upp på taket för att kolla hur det skulle funka och gick gjorde det ju men man ska nog ha någon som håller stegen för den står nästan rakt upp.
Va bara mindre än 174 av pannan som va trasig och det va ju bra, men därimot måste alla pannor bytas har losnat flisor från de flesta.

Det är inte nödvändigt att byta pannor bara för att det lossnat flisor. Så länge det inte är hål fungerar pannan.

tegamaka

• Uppland
« Svar #87 skrivet: 27 mar-11 kl 15:25 »
Det är inte nödvändigt att byta pannor bara för att det lossnat flisor. Så länge det inte är hål fungerar pannan.

I detta fall är det nödvändigt, är glad att paper hållit tät men i sommar ställer svärfar upp o hjälper oss lägga plåt tak.
Ska bli sååå skönt, så maschar det med resten av byggnaderna oxå.
www.tezz88.wordpress.com

Annalinnea

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 28 mar-11 kl 22:28 »
Va? På riktigt? :o låter ju som om du gick skolan på 50-talet :-\

Eller hur??!! året var 1992, som tur är tror jag det har hänt en del på den fronten sen dess.
odlar och äter, bygger och bor.

Leifem

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 29 mar-11 kl 01:26 »
Tjohooo! vilka härliga trådar man kan "snubbla över" ibland!   
Äntligen har det bekräftats att såna "som Ni" finns!  Jo.. jag Vet att det finns många "som Ni"..
Kanske får jag på tafsen av några, - men jag tycker att Ni är som vinster i ett av livets lotterier..
Inte för att jag Inte "kan själv".. utan för värdet av att dela..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #90 skrivet: 29 mar-11 kl 01:50 »
Eller hur??!! året var 1992, som tur är tror jag det har hänt en del på den fronten sen dess.

Jag gick i högstadiet i samma veva som du, och vi var faktiskt två stycken tjejer som valde träslöjd.  ;)  Men det var ingen som försökte övertala oss att byta till syslöjden...  ;D
Jag blev dock fruktansvärt besviken på läraren när jag efter att i nian ha gjort en skitsnygg, välgjord, vacker "one of a kind"-kniv, bara fick en trea i slutbetyg. (Hela slutbetyget avgjordes av kniven man gjorde i nian.) Att jag hade hjälpt en massa killar med allt kvalitets-pill (flätning av läderremmar och skomakarsömmen till knivslidan och sånt), det hade han tydligen inte lagt märke till...  >:(
Jag åkte hem, drämde kniven i snickarbänken framför pappa (som har varit finsnickar-lärare och möbelsnickare) och väste fram "Sätt ett betyg från ett till fem på den här!". Efter en stunds pillande och granskande så blev det 4,5. Okej att han var lite jävig i sin bedömning, men det är en väldigt välgjord kniv. Jag är banne mig fortfarande bitter över det där betyget...  ::) Problemet var nog att jag inte gjorde en kniv i masurbjörk och horn, utan i diverse ädelträer som körsbär, bubinga och jakaranda. Förmodligen tyckte inte min träslöjdslärare att en kniv skulle se ut så...  >:(

Nåja, nog om det... ;)

/Sara
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 11:43 av Attes matte »
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Temeriaire

• Småland
« Svar #91 skrivet: 29 mar-11 kl 07:43 »
På tal om udda material så gjorde jag min kniv i plexiglas i nian...
Fick nog en femma i slöjd vill jag minnas. Ganska orättvist, bara för att du hade en lärare som var bokstavstroende traditionalist...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #92 skrivet: 29 mar-11 kl 11:47 »
På tal om udda material så gjorde jag min kniv i plexiglas i nian...
Fick nog en femma i slöjd vill jag minnas. Ganska orättvist, bara för att du hade en lärare som var bokstavstroende traditionalist...

Jamen precis... Jag var den enda som gjorde nåt "eget" och använde min fantasi för att göra en kniv som inte såg ut som alla andra. Och jag var den enda som fick en trea tror jag...  >:( Alla andra gjorde masur/horn-knivar och dom fick fyror och femmor, trots att tex deras skomakarsömmar var sneda och vinda och kniven inte "klickade" i slidan.  ::)

Ha! Cool kniv!  :D Jäkligt tålig oxå kan jag tänka mig!  ;D

/Sara

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 29 mar-11 kl 11:49 »
Tjohooo! vilka härliga trådar man kan "snubbla över" ibland!   
Äntligen har det bekräftats att såna "som Ni" finns!  Jo.. jag Vet att det finns många "som Ni"..
Kanske får jag på tafsen av några, - men jag tycker att Ni är som vinster i ett av livets lotterier..
Inte för att jag Inte "kan själv".. utan för värdet av att dela..

Jodå ! Vi finns ...sveriges valkyrier *s'
"Vill man ha något gjort så får man göra det själv"  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #94 skrivet: 29 mar-11 kl 11:54 »
"Vill man ha något gjort så får man göra det själv"  ;D

He he, ja nog kan vi själv allt... En av dom första "meningar" jag lärde mig säga när jag var liten var "Jajja kan själv!"  ;D "Jajja" var alltså "Sara"... Jag hade inte ens lärt mig säga mitt eget namn rent än...  ;)
Och tjurigheten har INTE minskat över åren!  ;D

/Sara

Leifem

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 29 mar-11 kl 16:31 »

Oj ! ..  Jag hoppas att inte alla av er har den självbilden..
Isf backar jag med "lotteridelen" i mitt inlägg..

Nina W

• Värmland
« Svar #96 skrivet: 29 mar-11 kl 17:05 »
Angående skolsløjd så fick jag en tvåa i sysløjd i sjuan och blev lite sur før det. Bytte till træsløjd och fick fyror. I nian snickrade jag en låda med lock att ha hundens prylar i. På locket skrev jag mitt valspråk "Seek inner beauty", vovven hette Beauty. En vovve med massvis med inre skønhet men som inte døg i utstællningsdommarens øgon.

Før tjugo år sedan så var jag med och byggde ett ekologiskt hus i Skattungbyn, det var en fortsættning på den vanliga Skattungbykursen. Jag minns grundprinsiperna, som att ett hus precis som oss måste ha det torrt om huvudet och føtterna, grund och tak, men mycket har jag sækert glømt.

Før snart tjugo år sedan så hyrde jag ett hus med vackra fønster som behøvde gøras något åt. Dom var smårutiga och dubbelkopplade. Mot hyresavdrag så stod jag varje ledig stund och skrapade, kittade och målade. Det ær inte så svårt utan mest tålamodsprøvande då det ær så många fønster.

Ganksa mycket spacklande, målande och tapetserande har det blivit genom årens lopp men jag har aldrig byggt minsta lilla bod på egen hand. Skulle kanske satsa på att bygga ett utedass? Det ær bra att ha ibland.

« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 17:14 av Nina W »

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #97 skrivet: 31 mar-11 kl 07:07 »
Efter som jag är ensam så har jag inget val (antingen gjör jag "jobbet" eller så blir det inte fixat).
Jag rör inte el eller vatten och sånt som kan förstöra huset. Tack vare internet så vågar jag fixa mer själv efter som jag kan bolla ideér med andra.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Yashica

• Östergötland
« Svar #98 skrivet: 25 apr-11 kl 19:46 »
Jag fixar det som behöver göras på egen hand; enklare renovering, däckbyten, möbelbygge (om det jag vill ha inte finns i möbelvaruhusen el loppis) fönsterkittning med efterföljande målning mm mm Brukar resonera så att allt jag behöver kunna (nästan), kan jag eller så ser jag till att lära mig, men det har blivit så självklart att vill jag ha något gjort så MÅSTE jag göra det själv, så det är inget jag slår mig för bröstet/brösten över o tänker att "Wow, vad jag kan!"

Har dock, vid snart 43, insett att det är ju så fruktansvärt TRIST att alltid tvingas klara allt själv! (och att jag faktiskt ibland är för kort, för klen, för ointresserad av bilar) Det skulle vara så skönt att ha någon att be om hjälp med att tex bära in veden (så lagar jag maten under tiden) eller be någon annan byta däck på bilen (så hinner jag baka något) osv
Överhuvudtaget ha någon att dela allt det där som behöver göras med
 Feminister får väl slita sitt hår, men jag är jäkligt trött på att vara "man"! Olyckligtvis har jag hitintills oftast dragit till mig killar som inte har den där instinktiva viljan att hjälpa, utan tvärtom givit mig en dunk i ryggen och ett "Det där klarar du så bra själv"
Så: VAR ÄR ALLA RIDDARE???

Temeriaire

• Småland
« Svar #99 skrivet: 25 apr-11 kl 20:01 »

VAR ÄR ALLA RIDDARE???
Dom förlorade tornerspelet mot feminismen... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser