Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?  (läst 17802 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?
« Svar #60 skrivet: 19 sep-10 kl 15:32 »
Huvudsaken att man har på sig det som behövs, bältet ;) Det ska vara praktiskt.  :D
 Lättare tvätta av huden än målarfläckar på kläder, alternativt ha på helkoppsoverall i papper/bomullsfiber sk engångs men man kan ha dem längre...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #61 skrivet: 19 sep-10 kl 15:36 »
Jag skulle ha målat idag, men jag fick inte av locket från färgburken... :-[
Fick du inte med en burköppnare när ni köpte färgen?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Anso1971

• Dalarna
« Svar #62 skrivet: 20 sep-10 kl 21:51 »
Fick du inte med en burköppnare när ni köpte färgen?

Burken var inte helt ny, den har varit öppnad några ggr. Hade en sån där grej som ser ut som en stor skruvmejsel (fast bredare fram) och bände och bände men locket rörde sig inte ur fläcken.
Tror inte vi fick med någon speciell burköppnare.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

längtarhem

• Närke
« Svar #63 skrivet: 20 sep-10 kl 23:04 »
Jättekul att läsa om fler kvinnor som bygger själva. Här på gården, där jag bott i ett halvår(men hjälpt till när jag varit här) och min syster de senaste åtta åren, har vi nästan aldrig en man till hjälp. Tar bara in hjälp till de mest komplicerade vattenledningarna och el-arbeten, vilket jag inte skulle låta nån man göra utan ett certifikat. Det är syrran, jag och mamma som jobbar här, och vi gör allt. Även sånt vi inte får göra. ;) Well, less said about that, the better.

Det här året har vi bland annat byggt ett engelskt växthus av tegelsten och träreglar(från scratch, inget av de där färdigköpta). Gräva, gjuta grund, mura, snickra, och eftersom vi är av den envisa och enkla sorten är det mesta gjort för hand. Elektrisk skruvdragare är det enda powertool vi har, annars är det handkraften som gäller. Mina blåsor och valkar intygar det. :) Gillar inte grävning så mycket(har haft grävjobb att göra varje helg den här månaden. PUST!), det finns så mycket rötter och sten här. Veden däremot är min favoritsyssla. Hugga, stapla, köra in i vedboden och stapla igen. Mitt eget hus är den lilla gäststugan på gården, som var ett isolerat skal bara, men i det lilla utrummet på ca 20 kvadrat har jag byggt skafferi och garderober, satt upp skiljeväggar och byggt möbler. Tur att jag alltid bott i ettor, annars skulle jag väl få cellskräck, men jag trivs på små ytor. En utmaning är att leva utan rinnande vatten inomhus, men jag har nära till badhuset. Det är ett helt annat liv än när jag bodde i lägenhet, men ett härligt liv där teve och dator tar upp så mycket mindre tid, och utelivet är större. Att en kvinna skulle vara mindre kvinnlig bara för att hon byter däck på bilen eller bygger ett pumphus tycker jag låter oerhört konstigt. Om definitionen för kvinnlig betyder svag, hjälplös och våpig så låter det hemskt ålderdomligt och fördomsfullt, och det är ingenting jag ställer upp på. En kvinna som klarar av saker själv får självförtroende och ett lugn, och det är inte alls okvinnligt i min mening, snarare dödscoolt. All ära till alla coola kvinnor därute som inte tar nån skit, utan tar tag i skitgörat själva.

Procrastinators Unite...tomorrow

Sjaunja

• -
« Svar #64 skrivet: 20 sep-10 kl 23:18 »
Vad härligt liv ni verkar ha på er gård Längtarhem! Fast nog vore det ju kul med ett fruntimmer som bygger pumphus med pumps på ;D

längtarhem

• Närke
« Svar #65 skrivet: 20 sep-10 kl 23:38 »
hahahaha. Det borde vara självskrivet!  Liksom att rensa stuprör i stuprörsjeans.

Hm, synd att jag inte kan gå i nåt som har mer än en centimeters-klack utan att trilla omkull. Får övertala syrran. :)
Procrastinators Unite...tomorrow

trydesia

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 09 mar-11 kl 19:09 »
här är en till som gärna fixar själv här hemma. Kompisarna har slutat förvåna sig, sambon har nämligen ett eget företag där han snickrar, murar, kaklar etc - men här hemma är det jag (med konsulthjälp av min far) som snickrar, murar och kaklar!

Och det är skitkul!!!

Har grävt ut drygt 60 kvm stall, isolerat, lagt golvvärmeslangar, gjutit, byggt upp innerväggar i leca och förra helgen spikades tak på den lilla förstukvisten.

I och för sig är jag alltid lite väl optimistisk vad gäller tiden...trodde det skulle kunna vara helt klart i höstas redan, men men...

I år vill jag bygga ett växthus oxå...

Det svåraste med att odla sin själ är att bestämma vad man ska så.

fauve

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 09 mar-11 kl 19:14 »
Jag snickrar, tapetserar och lägger golv själv utan problem. Är uppvuxen med hammare i näven och har föräldrar som är duktiga på att renovera, bygga och dona så för mig är det naturligt att göra sådant och då använda de verktyg och maskiner som behövs. Köra traktor gör jag också och vänder hö, kör in ved osv. Vedkap och vedklyv är heller inga problem

Gjuta plattor och mura överlåter jag med varm hand till maken, då det är så sa*ans tungt och min rygg för dålig för att hålla för dylika eskapader  :-X

Han är också den som har störst kunskaper i att meka, men jag klarar av basskruvning och gärna hjälper till och assisterar  ;D

pyromanen

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 12 mar-11 kl 13:05 »
Ibland har jag upplevt att jag fått orättvist mycket beröm på grund av mitt kön.  Visst, det är ju kul med beröm och bekräftelse, men på samma sätt som jag tycker det är onödigt att en man ska ha en himla massa beröm för att han kanske tar halva föräldraledigheten så tycker jag det är fel om folk blir så HIMLA imponerade över att jag t.ex. ensam bytt golvbjälklag i köket.  Skulle så gärna vilja komma bort från dendär könsuppdelningen.

En gång när jag hade byggd min vedeldade keramikugn (4,3 ton eldfast sten) och höll på o gjöt plintar till taket över så blev det för lite betong.  Det saknades betong till typ 1/3 plinthål (typiskt). För att göra det enkelt ville jag inte blanda egen betong till sista lilla biten utan körde till bygghandeln för att köpa en säck färdigbetong.  Gubb-expediten såg lite fundersam ut, sen frågade han "Vet du vad det ska vara till?" (  >:()

evel

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 12 mar-11 kl 13:42 »
Renoverar och fixar - check.
Kommer från en lång radda självständiga kvinnor.  (Även om vissa kvinnors tekniker och uppfinningsrikedom kan ifrågasättas. Som exempelvis att avfetta bilen med lacknafta eller sätta upp tavlor med tuggummi  :-[ )

Dock är jag väl inte så jätteteknisk när det gäller just snickeri, har inte så mycket praktisk kunskap så en hel del skulle väl kännas bättre om det fanns någon som inspekterade och kom med tips och glada tillrop första gången  ::) 

(Typ som ta upp altandörr - inte svårt men har lite fobi för det iaf, aldrig gjort och aldrig sett någon göra det heller. Eller att byta vindskivor... Fast där är det säkert mer min höjdskräck som hindrar mig.) Är ju inte på något vis hjälplös, bara för att man vågar be om hjälp heller  (:)

Men just tapetsering, målning, lägga golv, kakla, mura och gjuta är ingenting jag räds.
Inte för den sakens skull hugga ved, byta däck och sånt heller  o:)

Sommarens projekt blir att riva en matkällare och gräva och gjuta ny trappa ner till nämnda källare. Och det som stod ovan, om det inte löser sig med hjälp så får jag ta mig i kragen och görat det själv :)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #70 skrivet: 12 mar-11 kl 14:05 »
Jag är rätt händig och teknisk och gör en hel del själv. Men det jag känner är just det där att man inte har vana att pyssla med alla verktyg och att jag saknar kunskap ibland. Detta gör att det mesta tar så lång tid så man hinner tröttna. *suck*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #71 skrivet: 13 mar-11 kl 09:09 »
Samma här, tröttnar fort då jag ser hur fort det går för maken.
Hedemorahöns

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 13 mar-11 kl 09:12 »
Samma här, tröttnar fort då jag ser hur fort det går för maken.

;D ;D ;D
Ursäkta... jag har inte sovit nåt inatt.. 'kan inte sluta skratta åt formuleringen'
TACK för ett skönt morrongarv!  :-*

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #73 skrivet: 16 mar-11 kl 10:36 »
Här är en till som renoverar en del.
Har en underbar man med far och bror som är snickare så han har aldrig behövt göra något liknande.
Själv har jag alltid mekat med en far som är mekaniker och en farfar som jag alltid snickrat med.

Tog själv tag i renoveringen av vår föredetta lägenhet.
Blev till att riva ut köket, spakla och måla väggar, haka ner gamalt kakel.
Ja manen hjälper till med på puchning och instruktioner in i minsta detalj.

Golvet la jag in själv, skulle även satt in köket själv men efter kakelhugande satte förlossningen igång förtidigt.

Däck byte klarar jag utan problem själv men då på pappas jobb som har lyft och muttermaskin.
Väljer helst den enklase vägen och allt som oftast tar pappa däck bytet i samband med servicen.

Här tog jag lite hjälp av svärfar för att fixa boxarna i stallet.
Han ska även få hjälpa till med annat då gubben inte är så passande till sånt.

Men han är stor lång och vältränad.
Så snö skottning, vedhugning och allt bärande av foder och saker lämnar jag över på honom.
Har en mor som slets ut allt för tidigt och har känningar av att kanske hamna där om jag inte är försiktig.

Så jag kan det mest och vet att om jag behöver kan jag klara av allt,har provat.
Men nu nyttjar jag min starka andra hand.

Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #74 skrivet: 16 mar-11 kl 13:28 »
Jag har nyligen erfarit hur extremt lite folk tror att man kan bara för att man är tjej. Vi håller på att renovera vårt kök totalt (fönster, golv, tak, och vi bygger köksinredningen själva - TILLSAMMANS!), och jag hade en rörmokare här som skulle ordna med diskbänken. Han kom inte åt helt och helt, så då tog jag fram skruvdragaren och skruvade fort loss en bräd som var i vägen. Då utbrister han "Oj, du skulle ju kunna bli snickare du!". Jag tror knappast att han skulle ha sagt det, om det var min man som gjordt det samma. Väldigt irriterande.   >:(

Det samma gäller kommentarer från släkt och vänner som ser vårt kök och ger min man en massa beröm för hur bra han har snickrat. Ingen som har sagt till mig att jag gjort ett bra jobb, fastän jag byggt exakt lika mycket som honom. När vi försiktigt påpekar att det är VI som byggt köket TILLSAMMANS så ler de lite överseende, ungefär som att de tänker "ja,ja, du har säklert också hjälpt till Malin".

Jag vet inte hur många gånger under hösten vi hört denna typen av felriktade kommentarer angående vår renovering....

Så, svaret på frågan är: Ja, det finns många fler tjejer som renoverar och fixar  ;)
Malin

Attes matte

• Jämtland
« Svar #75 skrivet: 16 mar-11 kl 13:39 »
Jag har nyligen erfarit hur extremt lite folk tror att man kan bara för att man är tjej. Vi håller på att renovera vårt kök totalt (fönster, golv, tak, och vi bygger köksinredningen själva - TILLSAMMANS!), och jag hade en rörmokare här som skulle ordna med diskbänken. Han kom inte åt helt och helt, så då tog jag fram skruvdragaren och skruvade fort loss en bräd som var i vägen. Då utbrister han "Oj, du skulle ju kunna bli snickare du!". Jag tror knappast att han skulle ha sagt det, om det var min man som gjordt det samma. Väldigt irriterande.   >:(

Det samma gäller kommentarer från släkt och vänner som ser vårt kök och ger min man en massa beröm för hur bra han har snickrat. Ingen som har sagt till mig att jag gjort ett bra jobb, fastän jag byggt exakt lika mycket som honom. När vi försiktigt påpekar att det är VI som byggt köket TILLSAMMANS så ler de lite överseende, ungefär som att de tänker "ja,ja, du har säklert också hjälpt till Malin".

Jag vet inte hur många gånger under hösten vi hört denna typen av felriktade kommentarer angående vår renovering....

Så, svaret på frågan är: Ja, det finns många fler tjejer som renoverar och fixar  ;)

Men GAAAH!!! Jag skulle bli skogstokig av sån nedvärderande behandling!!!  >:( Men eftersom jag inte har nån karl i huset så vet alla att jag kan. Växte upp med en hammare i näven (bokstavligt talat, jag satt och spikade spik med pappa i "garaget" när jag var liten, dockor var ju skittråkigt ;) ), och har alltid fixat själv. Däremot måste jag ju erkänna att det ibland skulle vara jäkligt praktiskt med en sambo, eller hustomte av nåt slag. (Dräng kanske?? ;) ) Det är så jävla bängligt att försöka bära byggskivor ensam...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #76 skrivet: 16 mar-11 kl 14:01 »
när vi sålde vår lägenhet frågade mäklaren min man massor om bygge o sånt gjorde köparen oxå. Han bara skakade på huvudet o sa fråga henne det är hon som kan sånt här.

Samma sak när folk är nyfikna om vår bil, han vet inte ett jota men alla vänder sig till honom o han bara skakar på huvudet o tittar på mig o suckar o säger samma sak som han sagt miljoner gånger.
Jag kan inget om sånt det är min fru som vet bäst.

Fast jag känner hellre att de kan fråga o min man kan förklara att det är jag som har koll på läget.
Så får de känna skammen att det tagit förgivet att det va han.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Annalinnea

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 20 mar-11 kl 03:16 »
Himla pepp att höra om all händiga kvinnor. :)

jag hade nog varit mycket duktigare på snickeri om jag varit man.
 Minns min avundsjuka som barn då min (pojk-)kusin fick en verktygslåda i sexårspresent. Och när jag i högstadiet valde träslöjd som enda tjej i klassen ringde rektorn upp mig och övertygade mig om att jag skulle få mycket roligare på syslöjden. (trodde väl att jag skulle bli mobbad bland alla killarna...?)
Tog tag i saker och ting mycket mer som singel, nu när jag är sambo är det lätt att överlåta saker och ting på honom.

Jag och min sambo har ändå byggt lika mycket på huset i slutändan, och det är få saker som han kunnat göra som inte jag har kunnat, och då handlar det ofta om att han har lättare att samarbeta med andra män än vad jag har. Om det hade vart kvinnorna i vår bekantskapskrets som kunnat snickeri hade jag nog ägnat mer tid åt att diskutera bygge. (för ja, jag har på ngt konstigt vis lättare för att kommunicera med kvinnor än med män, känner mig tryggare med kvinnor och upplever att de lyssnar mer på mig)

Nu är jag höggravid försöker jag undvika tungt arbete och det är oerhört frustrerande, när det är så mycket som behöver göras. Fast jag vete fan om det inte är jobbigare att diska än att stapla ved...
odlar och äter, bygger och bor.

The Game

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 20 mar-11 kl 07:20 »
När det inte går åt helvete då brukar jag vara himla nöjd med mig själv.Vad jag nu sysslar med..
/majsan

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #79 skrivet: 20 mar-11 kl 08:06 »
Det man gör själv blir som det var tänkt! Men jag håller med, som sambo överlåter man en del grejor. Det gör nog killar i ännu större utsträckning, min sambo verkar ha glömt hur man diskar, dammar, tvättar och lagar mat. Men han verkar inte veta hur man klyver, staplar och kör hem ved heller, eller att man måste elda varje dag. :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
beekeepern, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser