Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?  (läst 17899 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur många kvinnor renoverar och fixar själva på forumet?
« Svar #20 skrivet: 30 aug-10 kl 20:02 »
I min värld är dom flesta tjejerna rätt bra på att göra själva, om det gäller husrenovering eller däckbyte. Jag höll på att tappa hakan när min hyresvärd för ett par månader sedan nämnde att hon hade sett att färgen på skorstenen flagnade, men att kliva upp och måla om  den "är ju inget man tänker sig att göra som tjej".  Jag tappade hakan fullständigt. Ingen tjej i min bekantskapskrets skulle ha yttrat nåt sånt.
 Annars håller jag helt med ieenilorac, det går att lösa det mesta utan råstyrka. Själv har jag dålig rygg, så att bära/lyfta tungt är inte så aktuellt, men det går ju alltid att lösa med kärror, lyftblock och spett, materialet ska arbeta.
Jobbar som snickare, och klarar ryggen hyfsat.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 30 aug-10 kl 20:45 »
  Sen är det en annan sak att det är roligare att vara två ibland...
Ja, det är det så klart  ;D

åsnemor

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 aug-10 kl 20:47 »
Hm, med risk att dra igång debatt... :-[
 När allt kommer omkring är det allt gott att ha en stark karl som säger "Lilla stumpan, jag ska hjälpa dig, detta är inget för ett fruntimmer!" ;D
:) *nickar instämmande*

åsnemor

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 30 aug-10 kl 20:57 »
Ja, det gäller att akta sig och att använda hjälpmedel.
Två fall från stegen har fått mig att tänka mera på säkerheten/framtiden.
Jag har "läkt" men tar inga risker längre och om jag är stressad så försöker jag hellre att lägga av en stund.

Vet inte hur många gånger man har hängt utanför byggställningen/stegen för att nå någonting och varit nära att ramla.
Inga sådana risker mer i onödan
 (numera så säkrar jag alltid stegen ;))

Sizzela

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 30 aug-10 kl 21:22 »
Tror att män kanske slipper hitta smarta lösningar och nyttjar sin råstyrka i större grad...men män är olika de med, när det gäller styrka. Jag arbetar gärna själv och tycker det är ett utmanande moment att hitta lösningar i de fall man normalt är två. Tar kanske lite mer tid...men jag tycker också om att veta hur allt är gjort..ha lite kontroll. Sen är jag noga med att fråga och få råd av erfarna både män och kvinnor, innan jag gör sådant som jag inte gjort tidigare. Har ett gammalt hus från början av 1900-talet, som jag vill ha i så ursprungligt skick som möjligt när jag renoverar.
När det gäller däckbyte, så minns jag hur jag på motorvägen stannade för att hjälpa ett par unga killar som fått punktering. De stod väldigt handfallna med domkraften och visste varken ut eller in. De såg förvånat på  när jag bytte och satte på deras reservdäck så att de kom vidare.
Men är det så märkvärdigt egentligen om man är man eller kvinna. Handlar det inte bara om intresse och vilja oavsett kön.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 31 aug-10 kl 15:10 »
MEN faktum kvarstår ju helt klart att MÄN är det starkaste könet, fysiskt! All debatt om jämställdhet mellan könen hit och dit är tröttsam tycker jag... När allt kommer omkring är det allt gott att ha en stark karl som säger "Lilla stumpan, jag ska hjälpa dig, detta är inget för ett fruntimmer!" ;D
Ojojoj, den karl som sa så till mej skulle få ett lerigt avtryck från en 42:a i arslet! En som kläcker ur sig en sån kommentar tycker troligen oxå att det finns vissa arbetsuppgifter som "inte är nåt för en karl"; tvätta, städa, byta blöjor o. dyl...
Och jag tycker inte att jämställdhetsdiskussionen är tröttsam, ojämställdheten däremot gör mig trött in i märgen! Gubben och jag har varsitt arbetarklassyrke på heltid, han har visserligen några år mer arbetslivserfarenhet än jag, men jag tjänar 4 000:- mindre än han per månad! Och jag har ändå bra lön för att vara fruntimmer... >:D

För att återgå till ämnet kan jag inte påstå att jag led av att ha en minigård och vara ensamstående morsa, fast det störde mig att jag inte hann med så mycket som jag ville. Byta däck hann jag dock alltid med, ibland till och med i tid!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mamsingen

• Småland
« Svar #26 skrivet: 31 aug-10 kl 15:23 »
Jag gör lite småfix själv, är inte så duktig men läraktig:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 31 aug-10 kl 15:42 »
Här är en till
jag fixar de mesta av de jag vill ha gjort ...med olika resultat kan jag tillägga.
Just för jag tycker de roligt eller nödvändigt,eller för dyrt att leja för.

men visst de mycke som jag inte KAN göra men jag kan lära mej.
Både pappa å min gubbe lär gärna ut faast efter dom förklarat tillräckligt många gånger å jag fortfarande inte fattar blir dom en smula frostiga*S*
å här i familjen gäller

E MAN NOG TOKIG SÅ GÅR DE.....å de e jag

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Sizzela

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 31 aug-10 kl 23:32 »
Just det lite tokig, envis och tro på sin egen förmåga, så går det mesta....och det är inte könsbundet.

Hanna H

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 06 sep-10 kl 09:07 »
när jag just kom ut från gymnasiet så började jag jobba inom snickeribranschen. Det var inte lätt i början och jag lyfte många gånger tyngre än vad som var idiotiskt (dvs, kroppen skrek SLÄPP FÖR HELVETE). På fem månader gick jag från att ha en skolflickas kropp till en gladiator. Allt för att jag trodde att det var det som krävdes, för själva skickarbiten är ju ingen konst för den som är praktiskt lagd. Jag lär få oja mig för min dumdristighet när jag blir gammal.
När jag väg fått lite med erfarenhet av arbetslivet så insåg jag mina manliga kollegor såg mig som kollega för att jag var duktig inte för att jag lyfte som dom. Jag hade bara behövt att visa min kunskap inte mina muskler. Idag säljer jag byggnadsverktyg och har en massa manliga kunder och en del kvinnliga också för den delen. Nästan alla kvinnor jag träffar tror inte att de klarar av att ens arbeta med en skruvdragare. Några få män höjer på ögonbrynet åt att jag som kvinna kan förklara hur en kompressor fungerar. Men de allra flesta män tycker det är jätteroligt att en tjej intresserar sig för "deras" arbete. De är alltså inte förvånade att jag kan utan glada att jag visar intresse. För är inte inte så. De som kallas "mansarbete" är ett arbete få kvinnor är intresserad av. Visar vi kvinnor intresse så kommer männen med glädje lära oss. I dag med alla hjälpmedel som finns för att gör arbetet lättar så är muskelmassa inget man måste räkna med. En man ska lika lite som en kvinna bära ihjäl sig.  ;)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 08 sep-10 kl 10:08 »
Här är jag den som snickrar, målar, klättrar på taket, använder alla möjliga verktyg och kommer med konstruktiva lösningar, men så är det jag som har intresset och framför allt är jag intresserad av hur man gör, hur det är tillverkat från början, ja, teknik helt enkelt. Teknik är inte könsbundet varken nu eller i framtiden. Behöver man extra händer eller fötter tar man (läs jag) till det. Kräv din rätt att utvecklas inom detta område, det tillhör "Livet". För hur vore det utan hantverk, trist och alldeles fruktansvärt. Jag samlar på hantverkstekniker, dvs jag lär mig nya tekniker så fort tillfälle och ekonomi tillåter. Målar, renoverar, gör nytt och fixar gammalt, drar inte fast hjulen  på bilen men det bara för att jag har intermittent muskelsvaghet i händerna, så jag skulle inte våga köra efter att jag dragit åt muttrarna. Jag skulle vilja pröva på att svetsa, smida, laxa en husstomme (såg en bodstomme på Nääs Bod 2010 efter norsk förlaga med timmer i ca 4x4 tum dimmension). Rejäla doningar. Fixar lika lätt de pilliga jobben, och jobbat med elmontering av armaturer etc...Fram för händiga människor och de övriga att de får öva sig för det är bra kunskaper att ha, så ge plats  för alla.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 08 sep-10 kl 10:22 »
jag har byggt,grävt målat, cementerat osv. osv. sen jag var 10 år gammal och är nu snart 19. Nu kanske inte alla hålelr med om att det är så bra för en 10 årig kropp att hålla på att bära på för tunga saker, men jag är glad att jag alltid fått hjälpa till hemam med bygge. Har lärt mig mycket och är ännu frisk och kry  ;D Eftersom vi har byggt och gjort nästan allt på gården själva och mamman och brodern knappt vågar göra något så har det alltid varit jag och pappa. Och 2 är bättre än 1  ;) hur som haver kvinno kroppar kan göra mycket dom med! oavsett ålder  :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 08 sep-10 kl 11:46 »
Jag får väl sälla mig till skaran av händiga kvinnor  o:)

Jag har renoverat 2 hus innan jag hittade det jag bor i nu, med allt vad det innebär, putsning, fönsterbyte,målning osv. Jag har sen tonåren fått laga mina fordon själv(moped,cykel) och i vuxen ålder när pappa inte hade tid fick jag fixa smågrejor på bilen själv. Nu lever han inte sen 10 månader tillbaka så numera får jag göra allt på bilarna själv. När sambons startmotor havererade för några år sen var det jag som stegade upp på skroten och köpte rätt modell, killen i kassan såg förvånat på mig. Och sen skruvades den på och voila bilen startade. Sambon som då var färsk glodde suspekt på mig. Numera är det sambon som byter däck för liksom attesmatte ligger jag platt i flera dagar efteråt annars. Jag har slitigt hårt i min ungdom,nåt som straffar sig nu. Men jag kan inte ge fan i att fixa med saker och ting ändå.  :-[

Så här har vi numera ett bra sammarbete, jag tar hand om bilarna, sambon murar för det kan itne jag,och han är yrkesmurare. Snickrar för vi ihop liksom lagar mat och tvättar. Men föredettan hade tummen mitt i handen, det slutade som andra skrivit i katastrof när vi vid nåt tillfälle var i djuraffären och köpte 2 säckar 15kg hundmat och dåvarande frågar kassören om en säckakärra.
-"Äh det behövs inte,jag tar dem" slänger upp en säck på varje axel och börjar gå, då vrålskrattar hela kön bakom honom så de kiknar. Satan va arg han blev  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Guran

• Lappland
« Svar #33 skrivet: 08 sep-10 kl 12:03 »
...och hur många män renoverar och fixar INTE på forumet?

Män ska ju kunna allt! De ska snickra, måla, lägga tak und so weiter utan att blinka. Eller..?

johena

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 08 sep-10 kl 12:31 »
*hundöra*
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #35 skrivet: 08 sep-10 kl 12:46 »
Jo jag får väl också räkna mig till dessa kvinnor  ;)

Men faktum är att jag köpte hus samma dag jag fyllde 20, många blev förvånade men det var ju inte mycket mer jobb än att bo i hyresrätt. Dock blev det en del renoveringar. I början bodde jag i huset med min sambo som gjorde lite mer än han kunde, bland annat lånade han motorsågen av grannen ( ingen frågade om han kunde såga... han var ju man) och lyckades klanta till det så att han bröt av svärdet!! Men att fråga mig som faktiskt kan såga motorsåg skulle aldrig fallit honom in. Blir så fruktansvärt irreterad då grannen knappast hade lånat ut sågen till mig utan att fråga " kan du verkligen såga motorsåg..?"

Blev iaf själv ett tag och skötte om huset, sen träffade jag nästa kille och vi köpte gård ihop. Blev gravid och fick hemska förvärkar som gjorde att jag fick lämna över allt tungt och redigt arbete till min sambo, usch vad det förstörde. Ordningen blev aldrig återställd utan jag lät honom göra allt det tunga och mekaniska ... men nu när jag e själv igen inser jag hur mycket jag egentligen kan och orkar när jag måste. Mest är det ju ren bekvämlighet man låter mannen göra det tunga. För inte fan var han mycket starkare än mig, han var bara envisare  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Snoken

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 sep-10 kl 12:52 »
Vore roligt med en lista på saker att göra där en snopp används. Själv kommer jag bara på sex och skriva sitt namn i snön med.  ;D
Varför skulle inte tjejer kunna göra det mesta som killar kan? Kanske till och med bättre. Alla killar är ju inte likadana och alla tjejer är inte likadana.

Min mamma brukar ofta ta till det här när hon hamnar i situationer där hon förväntas göra saker bara för att hon är kvinna. På möten som enda kvinna ibland ombeds hon ofta att vara sekreterare. Då brukar hon svara "-Visst kan jag vara det, men jag tänker inte skriva med något annat än högerhanden". Det händer att en karl då säger "jag kan nog också skriva..."  ;D
Eller på hennes jobb där det oftast är hon som får fylla och tömma diskmaskinen i matrummet. Sitter det några karlar vid bordet och äter då brukar hon hojta "Kolla! Jag kan göra det här utan någon som helst inblandning av mina bröst!".  8)
Kanske nåt att tänka på...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 08 sep-10 kl 13:17 »
HAHAHA tummen upp för din morsa snoken  ;D ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

tinna.m

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 08 sep-10 kl 21:31 »
 ;D ;D Snokens Mamma  ;D ;D ;D Klar förebild!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #39 skrivet: 09 sep-10 kl 07:37 »
eller som min kompis på jobbintevjun;

Arbetsgivaren; jo, vi skulle helst vilja ha en kille som kunde meka och så...

Hon; Jasså, inte visste jag att man mekade med kuken!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare
Henåanne Sweden, defiantwhim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser