Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstig skuggrabatt, hjälp önskas  (läst 1975 gånger)

saraviktoriad

• Södermanland
Höstig skuggrabatt, hjälp önskas
« skrivet: 24 aug-10 kl 08:16 »
Hej
Ni som har fina höstrabatter i skuggigt läge, vad har ni i dom? Jag får aldrig till det mot fasaden till vårt faluröda hus och att det ska gå ihop med sol rabatten mitt i mot som är full av rosor lavendel, vit drakmynta, kantnepeta och annat romantiskt.

Förslag tas tacksamt imot!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Tulipanros

• Gäst
SV: Höstig skuggrabatt, hjälp önskas
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 09:19 »
Hej...
Mina ulleterneller började slå ut för två veckor sedan och står i skuggigt läge, vita vackra och mängder av små blommor som kommer att stå länge.

Astrar av olika slag, finns ju så många sorter kan också klara skugglägen. Själv har jag några ordentliga plantor i blålila som återkommer år efter år.

Senblommande tistlar är inte heller fel,  alltså sådana fina sorter med blommor.

Gräs! Vackra tuvor av gräs. Har också en underbar klöversort i mörkt vinrött som är så vacker till vitt, blått, rosa, grönt.

Om du vill kan jag fota av det jag har i skuggläge och om du vill kan jag skicka dig några skott av ditten och datten....

Tjo!

kiik

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 09:27 »
Höstanemon tycker jag att du borde skaffa dig,trivs i skugga.Daggkåpa är också en växt som funkar bra i skugga,iallafall hos mig i Småland.Den är bra att ha som kantväxt.
Jag gillar natur och trädgård.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 10:56 »
Kärleksört! Alunrot har jag också i skuggrabatten och den blommar än.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 20:08 »
Kom på, någon som har provat perenn ljung i en skuggrabatt? Såg en plantering med ljung och höstanemoner och det var verkligen kanonfint!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser