Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop nykomling med "gamla i gården"  (läst 1794 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Släppa ihop nykomling med "gamla i gården"
« skrivet: 23 aug-10 kl 20:55 »
Hämtar två nya myskor i morgon. Har bara en ensam stackars myskdam kvar, efter rävens härjningar. Är det bara att släppa ihop nya med gamla, eller kommer det bli bråk mellan dem? Tips i så fall? På var sitt ställe med nät i mellan, eller?
Landsflykting i storstan...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Släppa ihop nykomling med "gamla i gården"
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 21:37 »
Jag har alltid bara släppt ihop dem. Aldrig några problem. Men de har stor plats, flera tusen kvadratmeter... Är det trångt så är nog risken större.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 22:17 »
Ja, jag tänkte ha dem inomhus första dagarna, kanske är 8 kvm stort utrymme...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 08:38 »
Ja, jag tänkte ha dem inomhus första dagarna, kanske är 8 kvm stort utrymme...
Då skulle jag nog dela av dem om utan är så liten. Annars är det riska att nykommlingarna (om de redan är ett par) är dumma mot din gamla dam.

Annars skulle jag bara släppa ihop dem ute.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rottis

« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 13:24 »
Det brukar funka bra att släppa ihop ankor då det är mörkt. Så släpp in de nya hos de gamla då det är mörkt inne. Det tipset fick jag för några år sedan och har gjort så då jag introducerar nya djur i gruppen och det har aldrig blivit några bråk.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-10 kl 21:55 »
Nu har de träffats! Släppte in nykomlingarna först och hämtade sen in den sällskapsjuka gamla damen. Det kuttrades och bockades en massa och nu sitter de lungt bredvid varandra. Verkar gå jättebra  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 22:55 »
 ;D Va kul  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 23:07 »
Nu har de träffats! Släppte in nykomlingarna först och hämtade sen in den sällskapsjuka gamla damen. Det kuttrades och bockades en massa och nu sitter de lungt bredvid varandra. Verkar gå jättebra  :D

;D Härligt att läsa! Kan riktigt se det framför mig när en ny flock bildas och de sociala och smarta ankorna ser fördelar med sin gemenskap. Myskankor är verkligen fascinerande med sitt sociala beteende i sina ljusaste stunder. Deras gruppsamtal och anpassning till en ny harmonisk flock är verkligen värt att uppleva. Å älskade ankor..! 8)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser