Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan vill inte gå in!  (läst 978 gånger)

A_Bengtssson

• Västergötland
Hönan vill inte gå in!
« skrivet: 23 aug-10 kl 19:12 »
Hej på er!   Har haft en flock hönor i snart 2 månader (1 tupp, 1 höna och 4 kycklingar) och nu har hönan börjat vägra gå in om natten! Hon flyger upp i ett träd i utegården så tuppen och kycklingarna får vara inne själva. Varför gör hon så här??  ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hönan vill inte gå in!
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 23:16 »
Kan vara så att hon tycker ungdomarna och tuppen är lite jobbiga?? Är det trångt eller gott om plats? Finns det tillräckligt med sittpinnar åt alla? Ibland kan det hjälpa att ha pinnar på mer än ett ställe. Som vuxen och mogen höna kanske man vill ha lite pinnavstånd till slyngelgänget ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

A_Bengtssson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 13:26 »
Det är ca 10m2 och sittpinnarna är 2m styck (2st), så hon borde ju ha gott om plats, men man skulle kanske prova pinnar på ett annat ställe. Problemet är ju att hon inte går in för att se efter!

Har något bra sätt att fånga in en höna "smärtfritt"? Då kan man ju tvinga in henne.

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-10 kl 22:39 »
JAg brukar fånga in mina hönor med en fiskehåv, klart dom blir ju lite rädda, men det hela är ju över på några sekunder. Smärtfritt är det iaf. Nu går ju iof mina hönor in och ut som dom ska, men ibland måste jag ju fånga en för att kolla efter skador odyl. Och då är Håven toppen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
Emil Söderberg, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser