Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etablera flerårig gröngödsling under hösten  (läst 2321 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Etablera flerårig gröngödsling under hösten
« skrivet: 23 aug-10 kl 17:14 »
Har fått tag i lite mer odlingsmark till självhushållet. Runt 50 kvm är täckt med plast och i stort sett fritt från ogräs. Den andra delen är runt 40kvm och är övervuxen med allehanda ogräs.
Jag skulle vilja sätta igång redan nu i höst för att få goda förutsättningar för odlingen.
Min idé är att etablera gröngödsling i samband med ogräsrensning.
Har ni några bra förslag på växter som lämpar sig till ändamålet och hinner etablera sig nu? (zon 2-3)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Etablera flerårig gröngödsling under hösten
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 22:51 »
Det är ju olika gröngödslingsväxter som går till på olika jordar och platser. Är jorden väl dränerad? Annars kan de flesta baljväxterna knappast övervintra. Gäller t ex de flesta klöverarterna och lucern.

Varför vill du ha flerårig? Vill du inte börja odla de 40 m2 från 2011?

Vurre

« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 11:04 »
Den del du kan använda till gröngödsling, om denna ska vara flerårig (varför?) är den som nu är ogräsfri.
snus? vad är priset på en pris?

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 15:09 »
rajgräs i kombination med klöver skulle väl funka, då får du rajgräset som skyddsgröda åt klövern..

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 18:44 »
Jag har inte gjort några närmre analyser av jorden. Den har dock lerinslag och en grynig struktur. Den faller relativt lätt i sär ifall man grepar i den. Så troligen är den hyfsat väldränerad.
Detta är odlingslotter och de är upphöjda ca 20 cm från marknivån i övrigt. Så en viss tålighet mot kraftiga skyfall finns det nog.
Jag vill förstås odla upp allting nästa år. Jag tänkte att en flerårig artblandning kan vara vettigt för att gardera mig. Kanske hinner jag inte med allting på en gång, eller så är det vissa planer som spricker. Då kan gröngödslingen växa vidare där, istället för att jag lämnar bar jord som senare blir överväxt med ogräs.
I samband med att jag sår ut gröngödsling så kan jag i samma veva ta tag i rotogräset. Att rensa rent och sen lämna jorden helt bar under vintern tror jag inte är en lika bra idé.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser